Szczytno, Drawsko Pomorskie, Łomża, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski czy Hajnówka – te miasta w najbliższych latach zobaczą na swoich torach nowe hybrydowe pociągi PKP Intercity. Dla wielu z nich będzie to powrót dalekobieżnych połączeń po kilku, a nawet kilkudziesięciu latach przerwy.
Największe emocje w regionie budzi planowana trasa Białystok – Gdynia, która ma prowadzić przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele i Ostrołękę. To oznacza, że z miasta znanego dotąd głównie z połączeń regionalnych wreszcie odjadą pociągi dalekobieżne. – To konkretne wsparcie dla mieszkańców mniejszych ośrodków – podkreślał podczas prezentacji Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Nowosądecki Newag dostarczy 35 hybrydowych jednostek Impuls. Pierwszy pojazd ma trafić do przewoźnika w 2027 roku, ostatni – do połowy 2029 roku. Do tego PKP Intercity planuje wydzierżawić od 22 do nawet 32 pojazdów spalinowych, które mają uzupełniać ofertę. Część z nich na tory wyjedzie jeszcze w tym roku. – Hybrydy będą podstawą, spalinowe jednostki ich dopełnieniem – tłumaczył Malinowski.
Na nowe połączenia mogą liczyć też Łomża i Hajnówka. Do Łomży już od przyszłego lata mają dojechać spalinowe jednostki, a w kolejnych latach – hybrydy. Hajnówka z kolei zyska pociągi w stronę Warszawy i Białegostoku.
Nowe połączenia określa się mianem „likwidatorów wykluczenia komunikacyjnego”. W praktyce oznacza to powrót dalekobieżnych pociągów aż do 14 miejscowości. Część z nich – jak Grudziądz czy Łomża – ostatni raz miała takie połączenia ponad 40 lat temu.
Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity zapowiadają, że dzięki modernizacji linii bocznych, czasy przejazdu skrócą się o ponad godzinę. Z Grudziądza do Warszawy dojedziemy w trzy godziny, a z Gorzowa do Gdańska w cztery. – To nie konkurencja dla przewoźników regionalnych, to uzupełnienie ich oferty – mówił wiceminister Piotr Malepszak.
Czyli jednak podniosą podatki aby spłacić wszystkie zobowiązania np wieżę ciśnień. Pan burmistrz z radnymi się przeliczył, czy może to było w planach? Jesteśmy jednym z biedniejszych miast w województwie, a inwestycji w tym kierunku brak. Aż strach pomyśleć co będzie dalej.
Zaniepokojona
2025-11-05 15:04:13
Zło dzie je!
Rydż
2025-11-05 14:41:48
Zobaczył światełko w tunelu, pędził żeby zdarzyć zanim zgaśnie.
Opętanie zanim świeczka zgaśnie.
2025-11-05 13:42:39
Energetyka planowych wyłączeń raczej nie robi w nocy. Rzeczywiście, że mogła być awaria, tym bardziej że w ubiegłym tygodniu były wichury.
darekk
2025-11-05 10:11:59
A jak ktoś mieszka na drugim końcu miasta, samochodu nie ma, ale lata swoje ma, to co ma zrobić z tym worem ubrań? Niech mi odpowie jakaś mądrala.
Stara baba.
2025-11-05 07:50:02
Ostróda poradziła sobie z tym o wiele lepiej. Pojemniki, które stały kiedyś na każdym osiedlu z oznaczeniem PCK (połowa pewnie szła później do ciupeksów), przekształcono na pojemniki zakładu komunalnego. Po prostu je przemalowano, odpowiednio oznaczono i tyle w temacie. Każdy w Ostródzie, idąc ze śmieciami, powiedzmy z butelkami czy papierami, ma teraz oddzielny pojemnik na odzież. Po prostu już nie jest oznaczony jako PCK, więc można każde szmaty tam wrzucić i nie musi czekać na zbiórki, czy samemu kombinować transport do kurde zakładu oczyszczania miasta, tym bardziej że każdy i to nie małe pieniądze płaci za śmieci !!! Nie wiem czemu, ale Szczytno zawsze ma jakiś problem i jak inne miasta sobie radzą z tego typu rzeczami, to nasze nie !!! Buractwo tym naszym miastem rządziło i rządzić będzie nadal jak widać
NSZ 1111
2025-11-04 18:01:23
Może to była niespodziewana awaria(czasem jest zwarcie w transformatorze lub na linii przesyłowej) a wyłączenie prądu nastąpiło samoczynnie w skutek zabezpieczenia technicznego.
Spokojnie z tymi bezpodstawnymi złośliwościami do energetyki.
2025-11-04 13:53:57
Co za mrzonki... Uwiarygodnienie fikcji literackiej ma pomóc? Komu? Po co? Żałosne
Robert
2025-11-04 13:34:15
Ciekawe. Jakiś czas temu, na zapytanie skierowane do Ministra Finansów, ile środków w budżecie jest zarezerwowanych na obwodnicę Szczytna, tenże odpisał (pismo do wglądu), że 0. A czy te środki będą w przyszłych budżetach, to zdarzenie raczej przyszłe, niepewne. Może Redakcja podrążyłaby głębiej, jak to faktycznie jest z tym finansowaniem? Zapewnień drogowców nie brałbym za pewnik.
Obserwujący
2025-11-03 14:26:50
Ten problem mnie zadziwia. Obwodnica wokół Szczytna to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje lokalny handel. Wystarczy spojrzeć na obecne obłożenie sklepów. Po wybudowaniu obwodnicy centrum będzie miastem widmo.
J. Walter
2025-11-03 12:47:19