Jeszcze tylko przez tydzień można nadsyłać ilustracje do konkursu Biedronki Piórko 2021. Odpowiedź na pytanie: „Jak wziąć udział?” jest prosta. Debiutujący twórcy powinni zarejestrować się na stronie piorko.biedronka.pl do 28 czerwca br. Trudniejsze jest pytanie: „Jak wygrać 100 tys. zł nagrody głównej?”. Radą służą jurorzy konkursu w kategorii Ilustracje, którzy opowiadają też o tym, jak konkurs Piórko zmienił się od pierwszej edycji.
Biedronka organizuje Piórko od 2015 roku. Od początku zasady konkursu są takie same: mogą do niego przystąpić tylko ci twórcy, którzy nie mają w dorobku publikowanych prac, mają za to wystarczająco dużo pomysłowości i talentu, by zachwycić jurorów. Laureaci kategorii Tekst i Ilustracje otrzymują po 100 tys. zł nagrody każdy. Stworzona przez nich książka, adresowana do odbiorcy w wieku 4-10 lat, trafi jesienią do wszystkich sklepów sieci Biedronka w Polsce. Do 28 czerwca trwa nabór ilustracji do zwycięskiego opowiadania w pierwszym etapie konkursu, autorstwa Justyny Woźniak.
Czy charakter nadsyłanych na Piórko i zwycięskich grafik na przestrzeni lat także się nie zmienia? Mówi o tym trójka jurorów konkursu Biedronki w kategorii Ilustracje: przewodnicząca jury Katarzyna Nowowiejska, Aleksandra Krzanowska i Edgar Bąk.
Liczy się jakość, nie styl
Znaleźć wspólny mianownik wszystkich książek Piórka jest całkiem łatwo. Jest nim zawsze sympatyczna i bardzo charakterystyczna postać bohatera. Myślę też, że można zauważyć w konkursie wyraźny trend, mianowicie: z roku na rok książki pod względem graficznym są coraz bardziej odważne, niebanalne i świeże. Zaskakują formą i cieszą kolorem, są poza regułami i utartymi schematami - Katarzyna Nowowiejska, artystka, jurorka Piórka.
Inna jurorka, Aleksandra Krzanowska, uważa z kolei, że we wszystkich nadsyłanych co roku na Piórko pracach można było zauważyć trendy, które były modne w danym roku. Nie obowiązywało to jednak w przypadku zwycięskich prac.
To dlatego, że jako jurorzy nie zwracamy uwagi na to, co aktualnie dominuje w świecie sztuk wizualnych, kierujemy się przede wszystkim jakością pracy. Co prawda można powiedzieć, że dwie ostatnie zwycięskie książki, „O Królewiczu, który się odważył” i „O Malwinie i tajemnicy dziadka piwnicy”, mają coś wspólnego pod kątem wizualnym, bo nawiązują do klasyki polskiej ilustracji, ale to raczej przypadek. To po prostu świetne prace, nie zostały wybrane przez jury ze względu na styl, a na wysoką wartość artystyczną - Aleksandra Krzanowska.
Edgar Bąk jest zdania, że z prac nagradzanych w kolejnych edycjach nie wyczytamy wyraźnego kierunku zmian albo odbicia trendów, ale jeśli zajrzeć do pełnego archiwum przesłanych prac, to można już powiedzieć więcej.
Ilustracja w Polsce wyszła z szufladki mocno autorskiej, graniczącej z ekstrawagancją. Teraz jest językiem, który jest narzędziem komunikacji używanym przez duże marki. W Piórku nagradzamy te prace, które starają się łączyć oba światy: rozwijać fantazję, ale też tworzyć masowy wspólny mianownik.
Edgar Bąk
Ilustratorze, idź za sercem
Tym, co tydzień przed ostatecznym terminem nadsyłania ilustracji interesuje uczestników zapewne najbardziej, jest podpowiedź jurorów, jak zdobyć główną nagrodę. Edgar Bąk ma bardzo konkretne wskazówki:
Warto pamiętać, że w ilustracji sprawdzają się różnorodne kadry, to pomaga czytelnikom poruszać się po książce. To też znak, że autor na ilustracje patrzy filmowo, używając różnych „kamer” i „scenografii”. Idąc tropem ekranu: wewnętrzna, graficzna spójność dzieła też działa na korzyść ilustratora.
Edgar Bąk: W swoich sugestiach zdumiewająco zgodne są jurorki kategorii Ilustracje. W skrócie ich rada brzmi: „Najlepiej iść własną drogą”.
Jeśli komuś jakaś ilustracja gra w sercu, to właśnie tam powinien szukać przepisu na swój własny sukces. Inspiracją może być wszystko, ale wyjątkowość tkwi w środku nas. Trzeba słuchać siebie - Katarzyna Nowowiejska
Przytakuje jej Aleksandra Krzanowska: - Gdybym miała doradzić jedną rzecz twórcom nadsyłającym prace na Piórko, to powiedziałbym: nie kopiujcie od nikogo. Jeśli ktoś kocha tworzyć delikatne rysunki za pomocą ołówka, niech nie przerzuca się nagle na kolorową grafikę, z obawy, że jego styl się nie spodoba. Warto być wiernym sobie.
Biuro prasowe sieci Biedronka
Ci powiedzmy znani się lansują i to jest obopólna korzyść. Wszystkie te panie startowały w wyborach samorządowych, ale się nie powiodło. Więc pewnie w ten sposób próbują się pokazać szerszemu gronu wyborców.
Mieszkanka
2025-09-16 14:00:37
A potem Jurand trafił w dyby, przy których się dał sfotografować. Szkoda, że nie wtedy, kiedy w te dyby dał się zakuć. Bo te dyby to jak strzelba w spektaklu teatralnym, ze ona musi wybuchnąć. No to co z tymi dybami?
Śmieszek
2025-09-16 13:59:29
Chyba musze sie wziac za swoje piersi....
Ewelina
2025-09-16 11:23:59
głosuję na projekt obywatelski - fontanna multimedialna.
Anna.Sz
2025-09-16 10:59:32
A ten killerpiesek to taki słodziak, że bez smyczy po lesie lata zapewne...
Kamil
2025-09-16 05:00:43
Wszystko ok tylko znowu trzeba się wspierać osobami powiedzmy znanymi. To jak w poprzednim konkursie wygrał projekt radnego. Swoją drogą to czekam aż ten park po prostu z czasem zarosnie bo taki lis go chyba raczej czeka. Myślę że zwykli obywatele, którzy nie są jakoś tam powiedzmy medialni po prostu mimo iż mają fajne pomysły, dlatego nie zgłaszają pomysłów. Po prostu zniechęcili sie
Romek
2025-09-16 04:47:23
Kiedyś mieszkańcy bali się pary wodnej i zrezygnowali z kolei.
Gabi
2025-09-15 16:51:39
Za jakie grzechy, Szczytno ma spotkać taka kara??? Co miasto jest winne że tak kontrowersyjny a zarazem mierny osobnik ma się w nim pojawić.
mieszkaniec
2025-09-15 14:53:54
A kto mówi, że Warmia i Mazury uczą cierpliwości??
Jan
2025-09-12 16:01:52
600 000 sama łazienka? Tyle kosztuje budowa sporego domu. Kto przytuli kaskę?
Jestę zastępco burmystrza
2025-09-12 15:39:27