W miejsce istniejącego jednego mieszkania chronionego, zlokalizowanego w budynku socjalnym w Grzegrzółkach, powstanie inne: chronione treningowe. Zmiana jest czysto formalna, ale ministerialne przepisy narzucają przestrzeganie określonych procedur.
W planie najbliższej sesji Rady Miejskiej w Pasymiu znajduje się uchwala mówiąca o utworzeniu mieszkania chronionego treningowego oraz określenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w tym mieszkaniu.
„Utworzenie” sugeruje powstanie czegoś zupełnie nowego, ale nie w tym przypadku. Mieszkanie chronione działa w gminie od dobrych paru lat.
- Obecnie jest puste, ale występowały sytuacje, które powodowały, że czasowo w tym lokalu przebywały osoby, będące w szczególnej potrzebie – mówi Sylwia Jankowska, kierownik MOPS, pod którego egidą znajduje się to mieszkanie. - Pozwolenie na zamieszkanie w tym lokalu ma charakter decyzji administracyjnej.
Formalnie – istniejący lokal, jako instrument pomocy społecznej, ma być zlikwidowany, a utworzony nowy: mieszkanie chronione treningowe.
Zmiana wynika z zapisów ministerialnego rozporządzenia, które wprowadza dwie odmienne formy takich mieszkań: treningowe i wspierane. Chodzi o to, że takie mieszkanie nie ma już być głównie dachem nad głową dla osób w sytuacji kryzysowej.
- W zależności od rodzaju mieszkania chronionego mogą być doń kierowane osoby spełniające odmienne kryteria, a ponadto w każdym z takich mieszkań, czy raczej w odniesieniu do czasowych ich lokatorów dodatkowo mają być stosowane także inne formy wsparcia – wyjaśnia Sylwia Jankowska.
Projekt uchwały przewiduje, że za dzień pobytu w takim mieszkaniu czasowy lokator będzie płacił 15 złotych.
Mieszkania chronione czy kryzysowe były tworzone znacznie wcześniej, ale przez samorządy powiatowe. Obecnie, w myśl aktualnych przepisów, taki obowiązek spoczywa na samorządach gminnych, które albo muszą mieć taki lokal swój, albo co najmniej zawarte porozumienie z innym samorządem co do ewentualnego korzystania z jego mieszkania chronionego.
Ciekawe. Jakiś czas temu, na zapytanie skierowane do Ministra Finansów, ile środków w budżecie jest zarezerwowanych na obwodnicę Szczytna, tenże odpisał (pismo do wglądu), że 0. A czy te środki będą w przyszłych budżetach, to zdarzenie raczej przyszłe, niepewne. Może Redakcja podrążyłaby głębiej, jak to faktycznie jest z tym finansowaniem? Zapewnień drogowców nie brałbym za pewnik.
Obserwujący
2025-11-03 14:26:50
Ten problem mnie zadziwia. Obwodnica wokół Szczytna to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje lokalny handel. Wystarczy spojrzeć na obecne obłożenie sklepów. Po wybudowaniu obwodnicy centrum będzie miastem widmo.
J. Walter
2025-11-03 12:47:19
Nocna prohibicja ma sens. W Olsztynie jest ona od lat i się sprawdza. Kto chce wypić, niech kupi wcześniej, a nawet -wzorem pana Wiesława- zaopatrzy sobie barek i nie marudzi.
Pozdrowienia ze Szczytna
2025-11-02 10:55:45
W poprzednim artykule było że \"Miasto kupi całoroczne lodowisko\" co za debil ukrył się pod nazwą \"Miasto\"? hę? a może to było gotowanie żaby, by sprawdzić, jak zareaguje społeczeństwo, na debilny pomysł, uśmiechniętego \"Miasta\"?
Nikoś
2025-11-01 12:17:14
Kiedyś Świętajno było w czołówce teraz z roku na rok ubożeje wszyscy idą do przodu a tu cofamy się Rozczarowanie Pani Wójt dobrze że poboru rosną a co tam Gmina ?
Mimi
2025-10-31 20:23:35
Dlaczego nie można usuwać suchych gałęzi przed burzą i silnymi wiatrami , tylko po ?
tak się pytam
2025-10-31 12:17:26
Poprawcie na końcu trasy Olsztyn iława gdańsk Gdynia
Feder
2025-10-31 00:53:21
To było do przewidzenia, od kilku, czy nawet kilkunastu dni ta awionetka latała nad miastem. Dobrze, że nikt postronny nie ucierpiał. Teraz ci tzw. \"piloci\" niech sobie na rowerkach podróżują.
2025-10-30 12:19:00
Świetna inicjatywa. Niezmotoryzowani z południowej części Mazur, zamiast korzystać z lotniska w Modlinie, na pewno wybiorą Olsztyn -Mazury. Bo teraz z Nidzicy tam dojechać koleją, to kuriozum... Nidzica przez Olsztyn do Szczytna. W tej sytuacji wybór pada na lotnisko w Modlinie.
Kalina
2025-10-30 01:48:15
Nie ukrywam że pociąg z Nidzicy to idealny dojazd do Warszawy (raptem 1,5h tyle to potrafiłby zająć stanie w korkach przy próbie przebicia się od wjazdu do stolicy, do centrum). Wprawdzie mamy autobusy do waw ale czasem wygodniej jest jechać samochodem przez Wielbark do Nidzicy aby stamtąd udać się w podróż pociągiem. Więc ta linia Szczytno-Nidzica byłaby super usprawnieniem komunikacji ze stolicą jeśli pociągi byłyby dobrze skomunikowane. Brawa za pomysł.
2025-10-29 23:36:06