Na papierze wygląda rewelacyjnie - niemal 100 hektarów pod inwestycje. W realu rośnie tam... las. Mowa o terenie przy lotnisku w Szymanach. Gmina Szczytno przyjęła właśnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.
Lasy zamieniono m.in. na: tereny przemysłowe, turystyczne, usługowe. Mają stać się łakomym kąskiem dla inwestorów, bo tak wielkiej powierzchni na inwestycje trudno szukać w innej części naszego województwa. Dodatkowym atutem ma być pobliskie lotnisko.
- Zrobiliśmy swoje. Przyjęliśmy plan zagospodarowania przestrzennego – mówi Sławomir Wojciechowski, wójt gminy Szczytno. - Ale z doświadczenia wiem, że inwestorzy oczekują terenów już uzbrojonych, przygotowanych pod inwestycje. To zadanie dla właściciela gruntów, czyli marszałka.
Zainteresowanie inwestorów terenami jest rzeczywiście spore. Z informacji, do których dotarł „Tygodnik Szczytno” wynika, że interesowały się nim takie potęgi, jak Amazon, DHL, czy Volkswagen.
- Zdajemy sobie sprawę z tego zainteresowania, ale uzbrojenie, wykarczowanie tego terenu wymaga ogromnych nakładów finansowych – mówi Marcin Kuchciński, wicemarszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego. - Szukać tych pieniędzy musimy w budżecie własnym województwa, bo póki co nie wpisuje się to w żaden program unijny. Najdroższe będzie zapewnienie dojazdu, bo w tej chwili budowa kilometra drogi o standardzie wojewódzkim to około 8 mln zł. W tym roku przygotujemy harmonogram prac. Ale raczej nie sądzę, aby teren został przygotowany pod inwestycje od razu w całości. Myślę, że prace będą postępowały w miarę potrzeb i oczekiwań potencjalnych inwestorów.
Pytanie tylko, czy taki schemat działania będzie odpowiadał inwestorom.
- Biznes nie ma czasu – mówi nam jeden z samorządowców. - Jeśli znajdzie się ktoś chętny na zainwestowanie w okolicy lotniska, to będzie chciał zrobić to już, natychmiast. Wątpię, czy będzie chciał czekać co najmniej rok, a zapewne sporo dłużej na wykarczowanie lasu, budowę mediów i dróg. Trzeba odwrócić te działania. Teren trzeba przygotować pod inwestycje jak najszybciej i czekać. Jeśli najpierw pojawi się inwestor, to zniknie szybciej niż drzewa, które dopiero wtedy zacznie się usuwać. Owszem, wielkim atutem jest tu lotnisko, które doskonale nadaje się do transportów cargo. Ale to może być i tak za mało.
- Jeśli będą konkretni zainteresowani prace przygotowawcze na tym terenie pod inwestycje będziemy starali się wykonać błyskawicznie – zapewnia wicemarszałek Kuchciński. - Ale podkreślam musimy mieć na to pieniądze, bo to naprawdę są ogromne koszty.
Mazur
Kolejna baśń z serii baśni 1001 nocy. Już wybudowano obwodnicę Szczytna, już rozbudowano drogę DK53 do przekroju 2+1. Teraz województwo wybuduje strefę inwestycyjną. Śmiech na sali.