Dokładnie 21 stycznia, minęło pięć lat od momentu, gdy z lotniska w Szymanach wystartował pierwszy samolot do Berlina. Tym samym zakończyła się wieloletnia batalia o utworzenie tego Portu Lotniczego, a zainteresowani podróżami nie musieli już najpierw dojeżdżać do Gdańska czy Warszawy. Przynajmniej nie wszyscy.
Sukcesywnie siatka połączeń rejsowych rozrastała się. Jedne kierunki przetrwały, inne zostały zlikwidowane czy też zastąpione. Można było, w ruchu krajowym, z Szyman dolecieć do Warszawy, Krakowa czy Wrocławia. Były na rejsowej liście Oslo, Dortmund, Monachium, Kolonia, Brema. Niezmiennie dużym zainteresowaniem cieszyły się loty na lotniska Londyn Luton i Londyn Stansted. Można było na weekend wybrać się do Lwowa, czy też, doleciawszy do Burgas, spędzić urlop w jakimś bułgarskim turystycznym zakątku nad Morzem Czarnym.
Według szacunkowych wyliczeń w ciągu pierwszych czterech lat funkcjonowania lotnisko pośrednio przyczyniło się do wygenerowania przychodu na poziomie około 83,5 mln zł. Przychodu, który zasilił m.in. restauracje, hotele, ośrodki wypoczynkowe itp.
Ważne jest tu wskazanie: przez pierwsze cztery lata. Ostatni rok, ze względu na pandemię, nie był dla lotniska łaskawy. - W 2020 roku z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury skorzystało 62 tysiące 395 pasażerów, podczas gry rok wcześniej odprawiono tam 154 tysiące 319 osób – podał Dariusz Naworski z Portu Lotniczego Olsztyn Mazury.
- Wierzymy, że mimo epidemii i jej skutków dla biznesu i turystyki, lotnisko nie będzie potrzebowało respiratora, aby przetrwać ten trudny dla branży czas - przyznaje Tomasz Kądziołka, prezes zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., która zarządza Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach.
Czy wiara prezesa ma jakieś podstawy? Może w tym, że to właśnie w Szymanach, po uzyskaniu wymaganej akceptacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, renomowany łódzki ośrodek szkolenia lotniczego Bartolini Air może oficjalnie otworzyć swoją bazę szkoleniową na lotnisku Olsztyn-Mazury. Inwestycja związana jest z ogłoszoną w 2019 roku współpracą Bartolini Air z linią lotniczą Rynanair, która przewiduje wykształcenie na potrzeby irlandzkiego przewoźnika ponad 300 pilotów w ciągu najbliższych 3 lat. Może również w tym, że zarząd spółki wytrwale ubiega się o certyfikat na cargo.
Aktualnie z Szyman można dolecieć na dwa lotniska podlondyńskie (Luton i Stansted), do Dortmundu i Krakowa. W ankiecie, zamieszczonej na lotniskowej stronie internetowej wynika, autorzy pytają potencjalnych pasażerów o to, dokąd chcieliby polecieć z Mazur. Do wyboru są cztery lokalizacje: Wrocław (36,10% chętnych z grona głosujących), Oslo – oczywiście Norwegia (34,22%), Eindhoven, czyli Holandia (22,24%) oraz Dublin znany dobrze Irlandczykom (7,43).
Czy te akurat lokalizacje sugerują, że do tych miast wyruszą rejsowe samoloty? Trudno powiedzieć, ale też trudno założyć, że zostały one ujęte na chybił-trafił. Reasumując – zarządzająca lotniskiem spółka podejmuje działania, by przetrwać. Czy skuteczne – czas pokaże.
Stolicą dożynek był Pasym.
Powiatowe chyba ważniejsze niż gminne.
2025-08-27 11:57:12
Tylko tysiąc zł? jeszcze chwila i za samo dotknięcie przez burmistrza długopisu, każdy mieszkaniec Szczytna będzie zobowiązany do zapłacenia 10% swoich rocznych dochodów. Aż boję się pomyśleć ile zażąda, za postawienie nim kropki. Nic to, uśmiechamy się :)
Nikoś
2025-08-27 11:45:49
Może po prostu trzeba znacznie obniżyć ceny działek i dać ulgi przedsiębiorcom, które ich być może skuszą. Poza tym jesteśmy słabo rozwiniętym regionem. Po co ktoś ma dostarczać np produkcje z tego regionu do lepiej rozwiniętego regionu Polski? To są odległości, koszty i marne drogi w naszym województwie i powiecie
Kamil
2025-08-27 04:52:57
Co Wy tak piszecie o tych awansach w szkołach jak gdyby to był jedyny zawód, w którym się awansuje? W Szczytnie jest mnóstwo różnych urzędów, zakładów pracy, w których ludzie awansują i nie pisze się o tym. Nie rozumiem tego naprawdę, bez żadnej złośliwości ani innego powodu.
Jan
2025-08-27 04:48:23
Kobietom w metrykę nie zaglądam a to jak dobrze pani Afanasjew rozkręciła szkołę sportową od zera mówi samo za siebie. Ma teraz parę lat na rozwinięcie projektu i przygotowanie dobrego następcy.
Kamil
2025-08-26 16:57:10
Nie dla fontanny. Było już kilka w Szczytnie i jakoś zniknęły bez śladu. Po co robić kolejną. Najpierw będą się w niej myć bezdomni itp., a potem dzieci będą się w niej pluskać. Kamil, dla małej grupy został też wygrany projekt w zeszłym roku, to jak np zostanie zrobiony pumptrack, to też będzie fajnie. Już kiedyś był ( zlikwidował go poprzedni burmistrz ) i sporo dzieci i młodzieży z tego korzystało.
Mieszkaniec
2025-08-26 12:11:22
Tylko fontanna! Dla każdego mieszkańca. Pozostałe projekty są tylko dla małej grupy.
Kamil
2025-08-25 08:21:46
Czy ta Pani nie powinna być już na emeryturze i nie zabierać pracy młodszym, bardziej energicznym. Niektórzy to nie wiedzą kiedy mają odejść, myślą że są niezastąpieni że bez nich świat się zawali. Nic bardziej mylnego!!!
emeryt
2025-08-24 18:23:19
wielki szacunek dla drogowcow powiatowych ,,nieprawda starosto
wojt jaskol stasiek
2025-08-23 05:39:09
slimak jest brzytki ze AZ- PIEKNY ,,dokaczcie GO ,,macie gotowy projekt
jery
2025-08-22 15:15:35