Dokładnie 21 stycznia, minęło pięć lat od momentu, gdy z lotniska w Szymanach wystartował pierwszy samolot do Berlina. Tym samym zakończyła się wieloletnia batalia o utworzenie tego Portu Lotniczego, a zainteresowani podróżami nie musieli już najpierw dojeżdżać do Gdańska czy Warszawy. Przynajmniej nie wszyscy.
Sukcesywnie siatka połączeń rejsowych rozrastała się. Jedne kierunki przetrwały, inne zostały zlikwidowane czy też zastąpione. Można było, w ruchu krajowym, z Szyman dolecieć do Warszawy, Krakowa czy Wrocławia. Były na rejsowej liście Oslo, Dortmund, Monachium, Kolonia, Brema. Niezmiennie dużym zainteresowaniem cieszyły się loty na lotniska Londyn Luton i Londyn Stansted. Można było na weekend wybrać się do Lwowa, czy też, doleciawszy do Burgas, spędzić urlop w jakimś bułgarskim turystycznym zakątku nad Morzem Czarnym.
Według szacunkowych wyliczeń w ciągu pierwszych czterech lat funkcjonowania lotnisko pośrednio przyczyniło się do wygenerowania przychodu na poziomie około 83,5 mln zł. Przychodu, który zasilił m.in. restauracje, hotele, ośrodki wypoczynkowe itp.
Ważne jest tu wskazanie: przez pierwsze cztery lata. Ostatni rok, ze względu na pandemię, nie był dla lotniska łaskawy. - W 2020 roku z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury skorzystało 62 tysiące 395 pasażerów, podczas gry rok wcześniej odprawiono tam 154 tysiące 319 osób – podał Dariusz Naworski z Portu Lotniczego Olsztyn Mazury.
- Wierzymy, że mimo epidemii i jej skutków dla biznesu i turystyki, lotnisko nie będzie potrzebowało respiratora, aby przetrwać ten trudny dla branży czas - przyznaje Tomasz Kądziołka, prezes zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., która zarządza Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach.
Czy wiara prezesa ma jakieś podstawy? Może w tym, że to właśnie w Szymanach, po uzyskaniu wymaganej akceptacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, renomowany łódzki ośrodek szkolenia lotniczego Bartolini Air może oficjalnie otworzyć swoją bazę szkoleniową na lotnisku Olsztyn-Mazury. Inwestycja związana jest z ogłoszoną w 2019 roku współpracą Bartolini Air z linią lotniczą Rynanair, która przewiduje wykształcenie na potrzeby irlandzkiego przewoźnika ponad 300 pilotów w ciągu najbliższych 3 lat. Może również w tym, że zarząd spółki wytrwale ubiega się o certyfikat na cargo.
Aktualnie z Szyman można dolecieć na dwa lotniska podlondyńskie (Luton i Stansted), do Dortmundu i Krakowa. W ankiecie, zamieszczonej na lotniskowej stronie internetowej wynika, autorzy pytają potencjalnych pasażerów o to, dokąd chcieliby polecieć z Mazur. Do wyboru są cztery lokalizacje: Wrocław (36,10% chętnych z grona głosujących), Oslo – oczywiście Norwegia (34,22%), Eindhoven, czyli Holandia (22,24%) oraz Dublin znany dobrze Irlandczykom (7,43).
Czy te akurat lokalizacje sugerują, że do tych miast wyruszą rejsowe samoloty? Trudno powiedzieć, ale też trudno założyć, że zostały one ujęte na chybił-trafił. Reasumując – zarządzająca lotniskiem spółka podejmuje działania, by przetrwać. Czy skuteczne – czas pokaże.
Jednak ten pan ma ewidentnie jakiś problem. Teraz po prezydencie. Polska jest w Europie i jest jej częścią i nikt się nie wypiera, że jesteśmy jej częścią. Walczymy tylko o równouprawnienie. Poza tym jak Leszek Miller mówi o pomocy Ukrainie ale w granicach rozsądku to nikt go nie krytykuje a już na pewno nie ten pań, który z pewnością pobiera bardzo wysoka mundurowa emeryturę. Bardzo dobrze, że ktoś mówi jak jest a nie tylko ślepo ma wydawać kasę na kraj który jest mocno skorumpowany. Cięcia w budżetach. A kto doprowadził do takiej dziury? Jakoś przez 8 lat tego złego pusu nie było takiej dziury teraz nam się wciska że jest nam dobrze, fajnie itp. Dobrze to jest temu Panu, który pusze takie bzdury. Przeciętny polski obywatel nigdy takiej emerytury ba nawet wynagrodzenia nie dostanie jak pan otrzymuje obecnie. Panu jest i było zawsze dobrze za kazdych rzadow, tylko po prostu masz pań zniekształcony onraz przez tvn. Każda telewizja w jakiś sposób kłamie i zniekształca i naciąga fakty. Masz pań swoje lata więc przemysł pań uczciwie co piszesz bo żyjesz pań w pewnej bańce rzeczywistości oderwanej od życia. Masz pań wypchany barek alkoholem jak to zes pan niedawno wspomniał. Może taki barek jak prezes w Alternatywach4. Skojarzenia nasuwają się same o pana mentalności i wiedzy o życiu zwyczajnych ludzi. Mało o normalnym życiu pań wiesz.
Jan
2025-12-10 07:05:36
Pytanie, gdzie są dzieci, gdzie są wnuki? Są tacy, którzy - mieszkając poza Szczytnem - potrafią dzwonić przynajmniej 3 razy dziennie do swych dziadków, rodziców, krewnych. Wiedzą, kiedy jest jedzone śniadanie, wiedzą, kiedy jest przechadzka, wiedzą o której obiad, kolacja... A w razie braku kontaktu dzwonią o pomoc. To takie trudne? To nie kwestia braku czasu, tylko braku więzi i uczuć.
Taki sobie czytelnik
2025-12-10 03:09:26
Panie Mądrzejowski. No tak, obecna władza to nie przerznacza środków na \"swoją telewizję\". Szybko sobie wygooglowałem: W 2025 roku TVP w likwidacji dostała dodatkowo 1,4 mld. Ach ten pana słynny obiektywizm.
Olek
2025-12-09 22:25:02
Kiedyś,to kiedyś,cóż to za bzdurne uzasadnienie.Niektorym radnym nie chce się nawet myśleć logicznie
Plik
2025-12-09 17:48:45
Ciekawe kto i dlaczego boi się powiedzieć prawdę
Ciekawski
2025-12-08 22:14:23
Prawie fascynujące...
Jestę zastępco burmystrza
2025-12-08 20:32:16
U nas na budowie też przyjęli nowego pracownika , ale niestety nie było reportera.
tak
2025-12-08 19:42:37
Występ bardzo fajny ale trochę nie ładnie jak się pomija osoby które faktycznie pracowały i przygotowywały występ,
Olek
2025-12-08 19:00:33
7.12. było lodowisko otwarte, jednak jazda na łyżwach okazała się niemożliwa.Lyzwy rozjeżdżały się po tej sztucznej tafli nie mogąc rozpocząć jazdy.Całkowita klapa, pieniądze do zwrotu.
Warchol
2025-12-08 09:41:11
Znikome te informacje w tym artykule
Adrian
2025-12-07 13:05:25