Klaruje się przebieg obwodnicy Szczytna. Do tej pory na stole były cztery warianty. Dziś jest już jeden – numer 3 (zielony), który jest najdłuższy i najbardziej oddalony od Szczytna. GDDKiA w Olsztynie wstępnie rekomenduje właśnie ten przebieg obwodnicy. To bez wątpienia sukces mieszkańców Nowego Gizewa i Stowarzyszania Nasze Nowe Gizewo, którzy od początku o to zabiegali. To sukces też samorządowców gminy Szczytno, wójta Sławomir Wojciechowskiego, który osobiście przekonywał GDDKiA w Olsztynie do tego wariantu.
Propozycja numer trzy, czyli „zielona obwodnica” jest najrozsądniejszym rozwiązaniem, bo nie wymaga wyburzeń, przesiedleń, czy innych bardzo trudnych społecznie działań – mówią nam przedstawiciele mieszkańców Nowego Gizewa. - Dlatego tak o to walczyliśmy. Na szali stało całe nasze życie, nasze domy, rodziny... Jest to wariant najbardziej oddalony od Szczytna, dający wiele szans na rozwój miasta – dodają.
Mieszkańcom w tej walce z pomocą przyszła gmina Szczytno, która poprosiła o pomoc nawet architekta Adama Wardęckiego, który przeprowadził własną analizę proponowanych tras i również zaproponował wariant 3. Dodał nawet swoje poprawki, które projektanci zatrudnienie przez GDDKiA w Olsztynie uznali za zasadne.
Początkowo pomysł budowy obwodnicy Szczytna wywołał niemałe zamieszanie. Mieszkańcy Nowego Gizewa, Rudki, Kamionka i Korpel wpadli w panikę.
- Nic dziwnego, bo baliśmy się o nasze domy, istniało ogromne ryzyko, że cześć z nich musiałby być wyburzone – mówią. - Zostalibyśmy pozbawieni dorobku życia – dodają ze smutkiem.
Czy dziś są spokojniejsi?
- Jeszcze nie na tyle, aby w pełni cieszyć się z tego, co się zadziało – mówi Agnieszka Kordowska, sołtys Nowego Gizewa i szefowa Stowarzyszenia Nasze Nowe Gizewo. - Czekamy do czerwca lub lipca na pełne zatwierdzenie tego wariantu przez Warszawę. Na razie będziemy wciąż czuwać – dodaje. - Ale wychodzi na to, że zbieranie podpisów poparcia nie poszło na marne. Dziękujemy też panu wójtowi oraz panu Wardęckiemu za wsparcie. Czuwamy i czekamy na ostateczne decyzje.
- Dla obwodnicy Szczytna zakończyliśmy już prace przy pierwszym etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (tzw. STEŚ-R etap I) – wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik GDDKiA w Olsztynie.
- To opracowanie, w którym wykonujemy analizę wielokryterialną poszczególnych wariantów trasy. 16 marca 2023 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) przy Dyrektorze Oddziału GDDKiA w Olsztynie, na którym projektanci zarekomendowali wariant 3 (zielony) – precyzuje.
Rekomendacja projektantów zostanie teraz poddana ocenie członków ZOPI, w celu sprawdzenia poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W maju będzie miało miejsce posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. KOPI zatwierdzi wariant do dalszych prac. Do końca lipca powinniśmy złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), w którym wskażemy wybrany wariant. Przewidujemy, że decyzję środowiskową uzyskamy w połowie 2024 r. - kończy Karol Głębocki.
Tomasz
Mieszkańcy dziękują Panu Rafałowi Kiersikowskiemu za pomoc przy pracach związanych z obwodnicą.
Internauta
Też do GDYBY: markety nie powstałyby przy planowanej obwodnicy, bo kiedy je budowano to było szczere pole, a po drugie żaden obiekt przy obwodnicy nie będzie z nią skomunikowany bezpośrednio
Szczytniak
Może ktoś mądry zrobiłby mapki z prognozowanymi natężeniami ruchu w mieście i na obwodnicy w zależności od jej odległości od centrum miasta, to by dużo wyjaśniło
obserwator
Projektanci mogliby pokazać symulacje co się dzieje z ruchem w mieście w zależności od odległości obwodnicy od centrum miasta, to by wiele wyjaśniło
Budowlaniec
do \"Najlepszy wybór\": niestety, ale żaden z przedstawianych wariantów nie był dobry dla odciążenia Szczytna z ruchu, najlepszy przebieg obwodnicy byłby gdyby był zbliżony do przedstawionego w „Założeniach planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Szczytna” z1993 roku wtedy byłoby odczuwalne zmniejszenie ruchu w centrum opracowanych w 1993 roku.
Budowlaniec
Do ,,Gdyby\": to społecznicy użyli zwrotu o budach dla psów zachwalając jeden z wariantów, ludzie jeżdżą przez centrum bo nie ma ulic konkurencyjnych - alternatywnych, nasze miasto to trudny temat dla projektantów dlatego powinni wsłuchiwać się w każdy głos w tej sprawie i wykonywać odpowiednie symulacje, o rozwoju miasta nie ma co gadać, miasto się zwija jak większość małych miast, a proponowany wariant pogorszy sytuację Szczytna zmniejszy jego atrakcyjność
Najlepszy wybor
Najlepszy wybór, ponieważ pozostałe warianty i tak nie wyprowadziłyby ruchu z miasta. A w tym ludzie nie mają życia wywróconego do góry nogami przynajmniej
Olek
Nie wiem skąd tyle narzekania w komentarzach, przecież obwodnica będzie. Tranzyt w kierunku Warszawy, Olsztyna, Ostrołęki, Biskupca, Mrągowa będzie omijał Szczytno.
Gdyby
Gdyby. Gdyby 20-30 lat temu miasto miało sensowne plany rozwoju i zaprojektowało (razem z gminą), którędy będzie przebiegać obwodnica, to być może część supermarketów, które upchnięte są w centrum, powstałyby przy obwodnicy. Ludzie wtedy mieliby po co nią jeździć. A tak, sami drogowcy, w przeprowadzonych analizach, potwierdzają, że żaden, żaden! wariant nie wyprowadzi ruchu lokalnego z miasta! Ludzie z okolicznych \"wiosek\"/noclegowni nie będą jeździć obwodnicą, bo ważne jest, gdzie jadą? A jadą do sklepów, urzędów, szkół itd., które są w centrum. W tej sytuacji pchanie obwodnicy przez w 50% zabudowany teren, to o 50% mniej potencjalnie ciekawych terenów inwestycyjnych, na których nadmiar miasto chyba nie narzeka. Ale przedstawiał argumenty, jak niektórzy 17 domów zrównują z budami dla psów. Wstyd.
Tomasz
,,Każdy poniesiony trud przynosi zyski a gadulstwo biedę \" dlatego też gmina wiejska kwitnie a miasto Szczytno zarasta . Panie Łachacz i Mańkowski sowite pieniądze pobieracie z kasy miasta a wasze osiągnięcia nijak się mają do tych właśnie wynagrodzeń. Miejcie odrobinę honoru i zrzeknięcie się choćby połowy pobieranych wynagrodzeń z powodu efektywności waszej pracy!
Jerry
Czyli nigdy nie będzie deptaka na ulicy Odrodzenia
Bolo
Samo życie, coś za coś
Gabi
Czyli tylko tranzyt z Olsztyna do Ostrołęki będzie na obwodnicy, a reszta raczej nie wyjedzie z miasta, ale już niedługo ruch się zmniejszy i będą samochody elektryczne.
Kierowca
Młodzież będzie miała gdzie się ścigać
Władze Szczytna przespały ostatnie kilkadziesiąt lat i przez brak rezerwacji terenu pod obwodnicę nadal nie odkorkuje się miasta, bo rekomendowany wariant tego nie zapewni, szkoda, że do tego doszło przez nieudolne poprzednie władze Szczytna
Mieszkaniec
Czyli miasto dalej bez obwodnicy. Takie rozwiązanie nie zmniejszy ruchu w mieście. Zła decyzja.
Z Rudki
Psy się cieszą bo wszystkie budy ocalone ale miasto z ruchu nie będzie wyzwolone
Szofer
No to gmina ma swoją obwodnicę, a kiedy Szczytno będzie miało ?
Internauta
Ale jaja, beznadziejny wybór ale plus tego że domów nie będą burzyć