W styczniu 2022 roku na ulice Szczytna mają wyjechać dwa elektryczne autobusy. Miastu dostarczy je firma Solarius. Operatorem nowych autobusów będzie Zakład Komunikacji Miejskiej w Szczytnie. Rozmawiamy z jego dyrektorem Janem Lisem między innymi o tym, jak zakład przygotowuje się do tej rewolucji.
Gdy zaczynał pan pracę w Zakładzie Komunikacji Miejskiej, to spodziewał się pan, że ulicami Szczytna będą jeździć elektryczne autobusy?
(śmiech) Zdecydowanie nie. Choć elektryki zwane trolejbusami od lat jeżdżą ulicami na przykład w Gdyni, Sopotu, czy Lublina. A przypomnę, że jeździły też w Olsztynie. Swoją przygodę z miejską komunikacją rozpocząłem w 1991 roku, ale sam zakład w Szczytnie istnieje od 1979 roku. Wówczas nikt nie myślał o takich technologiach, bo ich nie było bądź dopiero raczkowały.
No tak, ale trolejbusy to jednak nie autobusy elektryczne...
Zgadza się. Do trolejbusów potrzebna jest cała infrastruktura elektryczna, to taki tramwaj na kołach. Z kolei autobusy, które mają trafić do Szczytna, to w pełni samodzielne pojazdy. Wystarczy im droga. No i od czasu do czasu podpięcie do ładowarki z prądem.
Potrzebny jest też dobry kierowca. Czy muszą oni mieć jakieś dodatkowe uprawnienia?
Do kierowania autobusami elektrycznymi wystarczy normalne prawo jazdy z kategorią na autobusy. Ale wszyscy kierowcy muszą przejść dodatkowe szkolenie, aby uzyskać uprawnienia motoelektryczne do 1 kV.
Są chętni?
(śmiech) Oczywiście, że tak, a któż nie chciałby jeździć dziełem technologicznym XXI wieku. Myślę, że przeszkoleni zostaną wszyscy kierowcy oraz obsługa dbająca o stan techniczny naszego taboru. Szczegóły lepiej znają miejscy urzędnicy, bo oni opracowywali przetarg, a tam na pewno są elementy związane z przeszkoleniem kierowców oraz mechaników z obsługi elektrycznych autobusów. Musi dokonać tego producent tych aut. Chcemy przeszkolić wszystkich, aby każdy kierowca miał odpowiednie uprawnienia i mógł bezpiecznie poruszać się tymi pojazdami.
Ilu kierowców pracuje w ZKM?
Dziewięciu. Mamy też dwóch mechaników.
Iloma autami w tej chwili dysponujecie?
Mamy 9 autobusów w tym busika. Sześć autobusów jest z niską podłogą. To szczególnie ważne dla osób starszych, niepełnosprawnych, czy rodziców z wózkami. Najnowszy pojazd pochodzi z 2018 roku.
Na razie istnieją trzy miejskie linie tak?
Można powiedzieć, że miejsko-gminne. Tak trzy. Ale ma pojawić się czwarta. Jest to powiązane z projektem realizowanym przez miasto, a dotyczącym właśnie zakupu autobusów elektrycznych. Ale to akurat miejskie kompetencje i nie chciałbym w nie wchodzić.
Dobrze, to skupmy się na liniach, jakie są ich długości?
Linia numer 1 to pętla łącząca ulicę Solidarności z ulicą Mławską. Ma długość 14 km. Linia nr 2 to Leśny Dwór, Kamionek, Szczycionek o długości 18 kilometrów. Najdłuższa jest 3 – ma 25 kilometrów i łączy Prusowy Borek, Rudkę i ulicę Suwalską.
Ile osób przewozicie średnio rocznie?
Jest to około 480 tysięcy osób, ale oczywiście chcielibyśmy więcej. Ceny biletów w granicach miasta to 2,40 zł normalny i 1,20 zł ulgowy. Na terenie gminy odpowiednio 2,80 zł i 1,40 zł.
Rocznie ile wasze autobusy pokonują kilometrów?
Około 240 tysięcy. W godzinach szczytu na ulice wyjeżdża 6 autobusów i jeżdżą z częstotliwością 25/30 minut. Poza Szczytnem kursują trzy z częstotliwością 50/60 minut. Jeździmy od 5 rano do godziny 19.
Pracownicy ZKM mają jakieś marzenia?
Jak każdy (śmiech). Pyta pan o te prywatne, czy te zawodowe?
Zawodowe.
To, aby ludzie częściej korzystali z komunikacji miejskiej, bo wówczas będziemy mieli czystsze powietrze, środowisko i mniej zakorkowane miasto. Będzie też szansa na rozwój linii i zwiększenie częstotliwości kursów. Zachęcam do korzystania z naszych usług, bo naprawdę dysponujemy coraz nowocześniejszymi i komfortowymi pojazdami.
Na tym zajawkowym zdjęciu widać, jak wszyscy się cieszą! Z tych 42 milionów. Ludzie - jak już zajmujecie jakieś stanowiska - to przynajmniej nauczcie się i przyjmijcie jakąś stosowną mowę ciała. Porażka. Tak w zasadzie to po Waszych minach widać tylko i wyłącznie kolejną tragedię, która nas spotka niebawem.
Śmieszek
2025-10-28 13:43:01
Skoro ma 100 lat, to dlaczego prezentacja krótkiej historii Muzeum Mazurskiego?
miejscowa
2025-10-28 09:28:40
To kara za skąpstwo! Jadac ze Szczytna chciałam się wykapac i trzeba płacić za wejście na plażę. Pozagradzali wszystko.
2025-10-27 08:30:15
Jak na dziurę przystało , to tak musi być. A szkoda .
że tak powiem
2025-10-25 07:50:00
Nie tylko w miejscach, o których czytelniczka pisze ale w wielu w centrum, na światłach, na rondzie. Pisze się tylko czego to wlodarz nie zamierza zrobić a światła w mieście nie ma a kanal łączący jeziora wyschnięty na wiór i diabelsko cuchnie. Usmiechnijcie sie brygada heej
Jan
2025-10-24 20:18:08
Na ul. Władysława IV jest dokładnie to samo. Wieczorami późno się zapalają a od samego rana już nie świecą. Oszczędności.....
Mieszkanka
2025-10-24 14:51:30
Jeżdżę do pracy na 7.00 i jest bardzo niebezpiecznie, nic nie widać na przejsciach
Maras
2025-10-24 11:18:02
Panie Profesorze, jak na profesora to za mały pomyślunek. Nie włodarze tylko Żuchowski a to jest kolosalna różnica.
Jan
2025-10-23 17:24:01
A do Egiptu to chyba bliżej z lotniska w Radomiu, jak twierdził mędrzec poseł Marek S.
Śmieszek
2025-10-23 10:29:30
Oho, czyżby nadchodziło przymusowe wyszczepienie i farmaceuci są szkoleni na wypadek pojawienia się \"agresywnych\" klientów, którzy nie będą chcieli przyjąć ich daru?
taki tam
2025-10-23 09:17:10