W styczniu 2022 roku na ulice Szczytna mają wyjechać dwa elektryczne autobusy. Miastu dostarczy je firma Solarius. Operatorem nowych autobusów będzie Zakład Komunikacji Miejskiej w Szczytnie. Rozmawiamy z jego dyrektorem Janem Lisem między innymi o tym, jak zakład przygotowuje się do tej rewolucji.
Gdy zaczynał pan pracę w Zakładzie Komunikacji Miejskiej, to spodziewał się pan, że ulicami Szczytna będą jeździć elektryczne autobusy?
(śmiech) Zdecydowanie nie. Choć elektryki zwane trolejbusami od lat jeżdżą ulicami na przykład w Gdyni, Sopotu, czy Lublina. A przypomnę, że jeździły też w Olsztynie. Swoją przygodę z miejską komunikacją rozpocząłem w 1991 roku, ale sam zakład w Szczytnie istnieje od 1979 roku. Wówczas nikt nie myślał o takich technologiach, bo ich nie było bądź dopiero raczkowały.
No tak, ale trolejbusy to jednak nie autobusy elektryczne...
Zgadza się. Do trolejbusów potrzebna jest cała infrastruktura elektryczna, to taki tramwaj na kołach. Z kolei autobusy, które mają trafić do Szczytna, to w pełni samodzielne pojazdy. Wystarczy im droga. No i od czasu do czasu podpięcie do ładowarki z prądem.
Potrzebny jest też dobry kierowca. Czy muszą oni mieć jakieś dodatkowe uprawnienia?
Do kierowania autobusami elektrycznymi wystarczy normalne prawo jazdy z kategorią na autobusy. Ale wszyscy kierowcy muszą przejść dodatkowe szkolenie, aby uzyskać uprawnienia motoelektryczne do 1 kV.
Są chętni?
(śmiech) Oczywiście, że tak, a któż nie chciałby jeździć dziełem technologicznym XXI wieku. Myślę, że przeszkoleni zostaną wszyscy kierowcy oraz obsługa dbająca o stan techniczny naszego taboru. Szczegóły lepiej znają miejscy urzędnicy, bo oni opracowywali przetarg, a tam na pewno są elementy związane z przeszkoleniem kierowców oraz mechaników z obsługi elektrycznych autobusów. Musi dokonać tego producent tych aut. Chcemy przeszkolić wszystkich, aby każdy kierowca miał odpowiednie uprawnienia i mógł bezpiecznie poruszać się tymi pojazdami.
Ilu kierowców pracuje w ZKM?
Dziewięciu. Mamy też dwóch mechaników.
Iloma autami w tej chwili dysponujecie?
Mamy 9 autobusów w tym busika. Sześć autobusów jest z niską podłogą. To szczególnie ważne dla osób starszych, niepełnosprawnych, czy rodziców z wózkami. Najnowszy pojazd pochodzi z 2018 roku.
Na razie istnieją trzy miejskie linie tak?
Można powiedzieć, że miejsko-gminne. Tak trzy. Ale ma pojawić się czwarta. Jest to powiązane z projektem realizowanym przez miasto, a dotyczącym właśnie zakupu autobusów elektrycznych. Ale to akurat miejskie kompetencje i nie chciałbym w nie wchodzić.
Dobrze, to skupmy się na liniach, jakie są ich długości?
Linia numer 1 to pętla łącząca ulicę Solidarności z ulicą Mławską. Ma długość 14 km. Linia nr 2 to Leśny Dwór, Kamionek, Szczycionek o długości 18 kilometrów. Najdłuższa jest 3 – ma 25 kilometrów i łączy Prusowy Borek, Rudkę i ulicę Suwalską.
Ile osób przewozicie średnio rocznie?
Jest to około 480 tysięcy osób, ale oczywiście chcielibyśmy więcej. Ceny biletów w granicach miasta to 2,40 zł normalny i 1,20 zł ulgowy. Na terenie gminy odpowiednio 2,80 zł i 1,40 zł.
Rocznie ile wasze autobusy pokonują kilometrów?
Około 240 tysięcy. W godzinach szczytu na ulice wyjeżdża 6 autobusów i jeżdżą z częstotliwością 25/30 minut. Poza Szczytnem kursują trzy z częstotliwością 50/60 minut. Jeździmy od 5 rano do godziny 19.
Pracownicy ZKM mają jakieś marzenia?
Jak każdy (śmiech). Pyta pan o te prywatne, czy te zawodowe?
Zawodowe.
To, aby ludzie częściej korzystali z komunikacji miejskiej, bo wówczas będziemy mieli czystsze powietrze, środowisko i mniej zakorkowane miasto. Będzie też szansa na rozwój linii i zwiększenie częstotliwości kursów. Zachęcam do korzystania z naszych usług, bo naprawdę dysponujemy coraz nowocześniejszymi i komfortowymi pojazdami.
Mam działkę w Nartach i zauważyłem też że odkąd działa hotel i rozrósł się biznes turystyczny około 15-20 lat, wody w jeziorze zaczęło ubywać. Nie mogłem się doczekać aż będę mógł podłączyć się do wodociągu. Powinni wprowadzić obowiązek podłączania do wodociągu, i zakaz biznesom czerpania wód głębinowych, bo pewnego dnia obudzimy się nad wielkim pustym dołem.
Robi
2025-06-08 20:24:23
Zarybianie to zlo? To może węgorz sam się wytrze w polskich wodach, a odłowione ryby wytrą się na talerzu, co za glupoty
Polamkija
2025-06-08 20:07:41
W Szczytnie nie było Komtura... Ale Krzyżacy to, poza tym, wspaniałe dzieło ;)
dario
2025-06-07 18:28:58
Ludzie nie martwcie się jedzenia wystarczy dla mieszkańców. W tygodniu podobno ma przyjechać Kinga Gajewska z ziemniakami pod DPS. Będzie można zrobić z nich frytki, zakrajanki, można je ugotować, zrobić babkę ziemniaczana. Będzie fajnie, tylko uśmiechnijcie się...
Kamil
2025-06-07 08:05:45
Brawo, Dziewczyny!
Mariusz
2025-06-06 22:35:04
A ja kurde nie zrobiłem sobie zdjęcia z wrzucenia kartki do urny, a ludzie by se pooglądali...
Kamil
2025-06-06 16:47:14
Wniosek aż o 50 tys? Przecież nawet nikt nie wystartuje w przetargu po taką kwotę.
Basia
2025-06-06 06:12:10
Jak ciepło to nie biorą? Bzdura. Trawienie jest szybsze i muszą żerować. Polityka zarybien beznadzieja. Ochrona bolenia i suma bez sensu itd itd
Esik
2025-06-06 01:12:22
Tak ktoś tu nazwał prezydenta alfonsem...przypominam, że drugi z kandydatów był dupiarzem...może nawet się znali??? Tylko każdy z nich robił co innego? Tak poważnie to żeby się tak wypowiadać to trzeba mieć dowody, świadków. Ma je Pan czy tvn lub onet trzyma je w sejfie? Rymanowski ustawił Pana idola premiera na właściwym miejscu. Aż miło się to oglądało...
Tytus
2025-06-05 12:31:00
Te wszystkie wymienione cechy to idealnie pasują do Donalda Tuska więc nie rozumiem co ma do nich prezydent elekt. Aaa no tak TVN...a czekać to Sobie Pan możesz na Swojego prezydenta 5 lat przynajmniej. Ale zaraz! Przecież Pan miał prezydenta! Tylko może przespał Pan te dwie godziny?? Widzi Pan, takich intelektów jak ja jest ponad 10 milionów w Polsce. Musisz Pan zacząć nauczać Polaków jacy to są głupi jak ja albo ja jak oni...Przeżyje Pan. Duda Pana nie ścigał i krzywdy nie zrobił. Ten też Pana nie skrzywdzi. Po co takie wywyższanie się? Pa smutasku...
Kamil
2025-06-05 12:25:32