Piątek, 26 Kwiecień
Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda -

Reklama


Reklama

Społeczny wariant obwodnicy Adama Wardęckiego bez wyburzeń


Przy naszym wariancie przebiegu obwodnicy nawet psia buda nie będzie musiała być wyburzona – mówi Adam Wardęcki, mieszkaniec Nowego Gizewa i projektant, który wspólnie z wójtem gminy Szczytno Sławomirem Wojciechowskim przedstawił GDDKiA w Olsztynie propozycję nowego wariantu obwodnicy. W poniedziałek z przebiegiem tej trasy zapoznali się przedstawiciele mieszkańców: Nowego Gizewa, Korpel, Kamionka, Szczycionka i Rudki. Coraz częściej z takich spotkań i wyliczeń wynika, że obwodnica nie rozwiąże problemu korków w Szczytnie. A tranzyt zostanie wyprowadzony z naszego miasta w znikomym stopniu.



Nowy wariant obwodnicy to zmodyfikowany, znany już wariant, który określa się numerem 3.

 

- Nasze zmiany sprawiły, że będzie on bezkolizyjny i nawet psia buda nie będzie musiała być wyburzona – zapewnia Adam Wardęcki, projektant, który całkowicie bezpłatnie opracował nowy projekt. - Zrobiłem to, bo sam jestem mieszkańcem Nowego Gizewa i jako projektant znam też specyfikę takich działań. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, mimo pełnego profesjonalizmu, nie ma takiej wiedzy na temat gruntów, zabudowy, jaką mamy my - mieszkańcy. Na niektóre sprawy po prostu trzeba było otworzyć im oczy.

 

Droga krótka i bez strat

 

Wójt Sławomir Wojciechowski i społeczny projektant Adam Wardęcki z przedstawicielami GDDKiA spotkali się w czwartek, 3 marca.

 

- Przedstawiliśmy im nasz projekt, poparty badaniami, obliczeniami. Zakłada on, że obwodnica będzie miała około 16,3 km długości, będzie przechodziła przez 60 działek z czego 7 prywatnych, żadna z nich nie jest zabudowana i nasza obwodnica nie będzie szła przy żadnym oknie, czy płocie – mówi Adam Wardęcki. - Jestem przekonany, że jest to najtańsze i najbardziej sensowne rozwiązanie. Owszem trzeba dogadać się z właścicielami tych 7 działek, ale nie ma tam żadnej zabudowy, więc myślę, że jest to temat do zaakceptowania. Dla przykładu dodam, że w przypadku innych wariantów wyburzenia dotknęłyby nawet ponad 20 domów. To ludzkie dramaty.

 

Apel o lobbing...

 

Zarówno wójt, jak i projektant zaapelowali do mieszkańców oraz mediów o lobbowanie na rzez tego rozwiązania.

 

- Nasz głos musi być słyszalny – mówił wójt Wojciechowski. - Zaproponowaliśmy rozwiązanie korzystne dla wszystkich. GDDKiA zapoznała się z nim, a co zrobi, to już inna sprawa. Ale jeśli usłyszy od mieszkańców, że ten wariant nie budzi kontrowersji i sprzeciwów, to jest duża szansa, że go zaakceptuje i zrealizuje.


Reklama

 

- Ważne, aby decyzja została podjęta i poszło to w którymś konkretnym kierunku, bo ta niepewność daje nam się już wszystkim we znaki – mówi Piotr Dziekoński ze Stowarzyszenia Nasze Nowe Gizewo, które walczy o najkorzystniejsze rozwiązania dla mieszkańców Nowego Gizewa. - Ludzie nie kończą budów, zastanawiają się, co robić. Czekają. Ta niepewność to ogromny stres i koszty.

 

…i aktywność mieszkańców Szczytna

 

Wariant obwodnicy przedstawiony przez wójta nie budził większych zastrzeżeń uczestników poniedziałkowego spotkania. - Widzę, że mieszkańcy gminy Szczytno są doskonale poinformowani o przebiegu proponowanych wariantów – mówił obecny na spotkaniu Tomasz Łachacz, przewodniczący Rady Miejskiej w Szczytnie, którego zaprosił przewodniczący Rady Gminy Szczytno Zbigniew Woźniak. - Ważne, aby taka komunikacja była też z mieszkańcami Szczytna, aby mieli jasny i jednolity przekaz. Bo jak na razie odnoszę wrażenie, że w mieście w tej kwestii jest mnóstwo chaosu.

 

- Rzeczywiście tak jest – poparł słowa przewodniczącego Adam Wardęcki. - Mieszkańcy miasta się gubią w tych wariantach i i niezbyt są tym zainteresowani, bo niby to ich nie dotyczy. A dotyczy i to bardzo. Nasz wariant jest korzystny i dla mieszkańców gminy, i dla mieszkańców miasta. Zapewniam. Dlatego proszę i samorządowców, i mieszkańców obecnych na tym spotkaniu, i dziennikarzy o jasny przekaz. Aby to właśnie ta nasza wersja została poparta. Takie lobby na pewno zadziała na GDDKiA. To optymalna ścieżka obwodnicy Szczytna. Tym bardziej, że nasze uwagi zostały już wstępnie przyjęte przez GDDKiA.

 

Obwodnica znikomych korzyści

 

Podczas dyskusji wyszło na jaw, że budowa obwodnicy Szczytna jest mało zasadna. Nie zlikwiduje też korków w Szczytnie.

 

Reklama

- Natężenie ruchu na niektórych fragmentach jest naprawdę niewielkie, nie dające podstaw do budowy obwodnicy – mówi Wardęcki. - Dla przykładu dzienny ruch samochodów dla obwodnicy Olsztynka to 12200 sztuk, dla Szczytna... zaledwie 400 pojazdów na dobę. Mówimy oczywiście o fragmentach dróg, które miałaby połączyć obwodnica. Odcinki łączące wylotówki Olszyn – Bartoszyce i Lemany – Ostrołęka są w ogóle pozbawione sensu. Ale jeżeli są pieniądze na te inwestycje i ktoś chce to pobudować, niech buduje.

 

Adam Wardęcki dodaje też, że sama obwodnica nie wpłynie znacząco na odkorkowanie Szczytna. - Szczytno musi z tym problemem uporać się samo – mówi. - Może ronda, może przejścia podziemne, bo jeden pieszy jest w stanie zatrzymać cały ruch. Markety, wybudowane przy głównych ciągach komunikacyjnych lub w ich pobliżu, to przyczyna tego, że ludzie i tak będą tymi drogami jeździli i mieszkańcy Szczytna, i turyści, i mieszkańcy gminy. Korki wciąż będą.

 

Akceptacja niepewna choć możliwa

 

Jakie są zatem szanse, że GDDKiA w Olsztynie podejmie decyzje o budowie gminnego wariantu obwodnicy? - Tego nikt nie wie – mówi wójt Sławomir Wojciechowski. – Wiele zależy od mieszkańców, zarówno gminy, jak i miasta. - Jeśli poprą ten pomysł i będę naciskać na GDDKiA to zapewne tak się stanie, bo jest to najlepsze rozwiązanie dla wszystkich.

 

- Naszą opcję obwodnicy dostali za darmo, więc nie podnosi to kosztów – dodaje Adam Wardęcki. - Mieści się też w korytarzu badań, które prowadzi GDDKiA, co ważne jest przy ubieganiu się o wszystkie pozwolenia, również te środowiskowe.

 

 

Gminny wariant obwodnicy na mapie zaznaczony jest kolorem fioletowym. Fot. Tomasz Mikita



Komentarze do artykułu

Grażyna

Mapa jest słabo widoczna, trudno określić, co autor miał na myśli

Grażyna

Ta mapa jest stara, nie uwzględnia nowej zabudowy Rudki, Płozów i przesuwa się coraz dalej i dalej. Z tego wynika, że będzie przechodziła przez dom „dawnego” sołtysa Rudki, przez nowe asfaltowe drogi, przez nowe domy, które budują się w okolicy. Ciekawe, kto widział tego pana malarza tutaj.

Marek

Nikt tu nie wspomina, że pan wójt z panem Wardęckim jest już ugadany na projektowanie i wykonanie jednego z promowanych przez nich odcinków. Później planują przekazać go pod zarząd GDDKiA.

Stary radny

Tuż za leśnym dworem powinna być, generalnie jak najbliżej Szczytna, to będzie efekt w zmniejszeniu ruchu w centrum, pozdrawiam

Za III Wariantem

Sam jesteś pijany, teraz turystów w szczytnie nie ma i co, korki na kilometr, wystarczy że pieszy wejdzie na przejście i ruch zablokowany. Żadna obwodnica tego nie poprawi, obwodnica wyprowadza tylko ruch tranzytowy, a ten jest prawie żaden, Wardęcki ma rację, nie dość że robi coś dla ludzi za darmo to jeszcze psy na nim wieszacie, a tu idzie o ludzkie dramaty którym mają domy wyburzyć, ale wy to macie gdzieś, ważniejszy własny interes.

Stary radny

Musi być jak najbliżej Szczytna, żeby jak najwięcej przejąć ruchu z miasta, chyba to jest jasne

Za wariantem III

Nie rozumiem, jak można być tak bezczelnym i nieczułym na ludzkie dramaty wypisując takie bzdury, skoro wójt i Pan Wardęcki znaleźli alternatywę dla wariantów I II i IV które powodują wyburzenia domów mieszkalnych to chyba logiczne, że jest to najlepsze rozwiązanie. Piszecie tak w imię swoich własnych interesów lub też z niechęci do wójta, a tu idzie o ludzi którzy w tych domach mieszkają od lat. A jeżeli chodzi o liczbę pojazdów w mieście to nawet najlepsza obwodnica nic z tym nie zrobi, to jest wewnętrzny ruch miejski a miasto nie ma odpowiednich rozwiązań komunikacyjnych i nad tym trzeba się zastanowić, bo obwodnica likwiduje tylko ruch tranzytowy a ten jest bardzo mały co potwierdziło GDDKiA. Poza tym tiry z dostawami do supermarketów i tak będą jeździły po mieście bo wszystkie markety są prawie że w centrum miasta. Trochę empatii dla ludzkich dramatów a nie tylko patrzeć na swój czubek nosa.

Elżbieta

W żadnym wypadku ta droga nie będzie korzystna. Dobra jest tylko dla Nowego Gizewa, gdyż znajdą się w części miasta Szczytna. Droga jest droższa, dłuższa i nie będzie wybierana przez mieszkańców.

X-men

Panie Tadeuszu. Planowano obwodnicę rzeczywiście już dawno, ale proszę nie kojarzyć tego z wariantem 1. Mieszkam niedaleko, to wiem. Przykład z brzegu, obwodnica była zaplanowana przy rozdzielni przecinając skrzyżowanie, a wariant 1 prowadzi z drugiej strony rozdzielni, przez las. Różnica kolosalna. Poza tym , chodzi tu o 17 domów, jak dla mnie trochę sporo. Zgadzam się, że gmina nie powinna wydawać pozwoleń na budowę, wiedząc o planowanej budowie obwodnicy, ale to nie pretensje do obecnej władzy, bo tamte domy powstawały jeszcze w poprzednim wieku. Teraz mamy zupełni nowe 3 czy 4 warianty.

Tadeusz

Wójt patrzy i jest lobbowany głosem tylko kilkunastu mieszkańców ngizewa a nie całego szczytna okolic i ewentualnych ludzi korzystających w przyszłości z obwodnicy! Obwodnica ma być korzystna a nie odwrotnie i aby było mniej szkody dla kilku osób. Po co komu taka duża inwestycja gdzie między pierwszym a trzecim wariantem prognozowany ruch jest dwa razy większy. Proponuje wójtowi podać się do dymisji w związku z tym ze gmina wydawała warunki zabudowy wiedząc ze plany obwodnicy były już kilkanaście lat temu i biegły przez tereny wariantu pierwszego

Kkk

Wardecki jest chyba pijany,jeżeli tranzyt i turyści chcący ominąć miasto pojadą obwodnicą to liczba pojazdów zmaleje i to grubo,wystarczy popatrzeć na ulice w dzień,na ilość ciężarówek sunących przez miasto,to są setki a może tysiące,jak on to liczył i z kim...?????????

Paweł Sz

Bzdurny pomysł, niech idzie przez NGizewo będzie najtaniej!

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama