W Pasymiu odbyło się spotkanie mieszkańców gminy i samorządowców z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dotyczyło ono wariantów przebudowy drogi krajowej Olsztyn - Szczytno.
Frekwencja na spotkaniu była spora. Wzięło w nim udział ok. 100 osób. Temat był szczególnie ważny dla mieszkańców Gromu i Tylkowa, którzy złożyli szereg wniosków do proponowanych projektów.
- My oczywiście popieramy te wnioski – mówi burmistrz Cezary Łachmański, który uczestniczył w spotkaniu. - Sprawa jest szczególnie ważna dla mieszkańców Gromu, gdzie niektóre warianty, np. czerwony, zakładają wyburzenie domów.
Do 7 listopada osoby zainteresowane mogły składać na piśmie uwagi do proponowanych przez projektantów rozwiązań. Pewne jest to, że większość mieszkańców Gromu i Tylkowa opowiada się za wykonaniem obwodnic ich miejscowości.
- Założeniem budowy drogi jest zwiększenie bezpieczeństwa. Z naszej strony nie widzimy możliwości wykonania drogi zgodnie z wariantem, który zakłada wyburzenia, a także poprowadzenie drogi tuż przy budynku szkoły – mówi Małgorzata Szyszko, sołtys Gromu. - Dlatego złożyliśmy na ręce przedstawicieli generalnej dyrekcji pismo z podpisami mieszkańców sprzeciwiające się temu rozwiązaniu.
Jak podkreśla sołtys, w domach przeznaczonych do wyburzenia mieszkają starsze osoby, dla których konieczność zmiany miejsca zamieszkania byłaby trudna. Zaznacza również, że pozostałe warianty są dla mieszkańców o wiele lepsze. W trosce o bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańcy Tylkowa również przekazali szereg uwag do proponowanych projektów.
- Dla nas najlepszy jest wariant zakładający wykonanie obwodnicy naszej miejscowości. Jest on uwzględniony jedynie w jednym przypadku – mówi Adam Kowalczyk, radny z Tylkowa.
Pozostałe dwa warianty zakładają poszerzenie drogi w miejscowości do granic budynków, a także budowę ronda przy szkole.
W miejscowości pod wyborem między dwoma wariantami opowiedzieli się sami mieszkańcy. Około 70 wybrało wariant niebieski, natomiast zaledwie 8 osób poparło budowę obwodnicy zgodnie z wariantem zielonym.
- Biorąc pod uwagę to, że droga ta ma łączyć Olsztyn z lotniskiem i zapewnić szybką komunikację, należy wybrać taki wariant, który wyłączy z niej miejscowości – mówi radny Kowalczyk. - Dzięki temu będzie można jechać bezpieczniej i szybciej, bez konieczności zwalniania przed każdą wsią. Dodatkowo zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców i osób korzystających z drogi nie tylko samochodami – dodaje.
O tym, jak będzie przebiegała droga między Szczytnem a Olsztynem dowiemy się za jakiś czas. Obecnie trwa jeszcze proces konsultacyjny.
- Wszystkie głosy mieszkańców są dla nas ważne i będziemy się nad nimi pochylać – mówi Katarzyna Kozłowska z olsztyńskiego oddziału GDDKiA. - Wnioski i uwagi zostaną przez nas przeanalizowane i przekazane projektantom, którzy będą pracować nad możliwymi rozwiązaniami.
Mam nadzieję, że ten pomysł odniesie sukces. Mam rodzinę w Wielbarku. Fajnie byłoby wsiąść rano w pociąg, odwiedzić ich i wieczorem wrócić.
Nidziczanin
2025-11-12 10:25:22
Piekna trasa i Piekny pomysl :)
Tadek
2025-11-11 15:18:41
Wow, jak najszybciej do realizacji! :) Oby „Wielbarscy biegaczo rowerzyści” nie przekształcili tej linii w ścieżkę rowerową! Tak jak stalo sie z linia Szczytno Biskupiec :(
Pozytyw
2025-11-10 09:22:28
Na tak ogromny kredyt panie Ochman, wymagana jest zgoda mieszkańców, bo to oni będą go spłacać. Pan się zawiniesz a ludzie zostaną z pańskim długiem.
Polak
2025-11-07 19:53:36
Autor powinien poćwiczyć podstawy arytmetyki, ponieważ różnica pomiędzy najtańszą ofertą a kwotą jaką Urząd przeznaczył na realizację wynosi około 2 milionów a czterech.
kid65
2025-11-07 13:57:37
Żałosna banda na państwowym garnuszku, czyli za 2 lata koszt to 4 miliony. Komunizm wraca :) Dlaczego w takim razie nowa spółka nie wystartuje w przetargu skoro ma być tańsza? Bo nie chodzi o to żeby było taniej, tylko żeby nakarmić swoich.
Piotr
2025-11-07 09:24:55
gdzie pracuje zona matlacha
wojt jaskol stasiek
2025-11-06 17:28:15
Nasz burmistrz to tuskowy człowiek a więc podatki w górę
Bogus
2025-11-06 09:51:48
Cena zaporowa lub nie. Żeby artykuł był kompletny trzeba by było pokazać orientacyjne wyliczenia w każdym z wariantów. Napisać że te 200zl to opłata na 20lat ale poza tym jest koszt trumny a potem pomnik. Spopielone ciało można pochować i 0od pomnik i do kolumbarium. Wystarczyło pokazać różne warianty wyliczeń ale lepiej było zrobić wielkie bum bo po co komu normalny artykuł prawda?
Kamil
2025-11-06 07:07:28
Korzyść dla środowiska hmm...no ale jeżeli zostaną one powtórnie wykorzystane to znaczy że ktoś je sprzeda komuś żeby ten ktoś coś z nich zrobił i zarobił. Znaczy zarobi ten co je zbierze i ten drugi co je sprzeda. To jest główny cel tej akcji o którym nic nie napisano zapewne przez jakiś pospiech lub przeoczenie...
Jan
2025-11-06 05:12:34