Jak to latem bywa gości ci u nas na Mazurach więcej niż dostatek. Nie powiem, że nadmiar, bo lubię, gdy mnie ktoś odwiedza. Ciągle pokutuje opinia, że mieszkamy gdzieś na końcu świata, a dojechać tutaj to wyczyn. W normalnym czasie dziś przejażdżka na Mazury ze stolicy lub z wybrzeża to już raczej spacerek. Szczególnie od czasu zmodernizowania „siódemki”.
Dojechać od jednej strony do Nidzicy, od drugiej do Olsztynka i jesteśmy prawie w domu. To prawie, jak wiadomo, robi jednak sporą różnicę. Szczególnie teraz, w sezonie. Wpadł do mnie w tym tygodniu gość z wybrzeża.
Fachowiec, gdyż od lat prowadzi „tiry” po Europie. Polskie drogi zna też jak własne podwórko. Był w ważnej sprawie umówiony na godzinę, więc się zdziwiłem, że spóźnił się kilkanaście minut. Nic się wprawdzie nie stało, ale było mu trochę głupio. Jak się okazało najpierw zablokowały go na dwadzieścia minut roboty na drodze w Mierkach.
Odstał swoje, ale jeszcze miał rezerwę. Niestety, po dojeździe do Szczytna stanął w wakacyjnym korku w Korpelach i tak noga za nogą dotarł do mnie po prawie pół godzinie czołgania przez miasto. Nas, tubylców, to już nie dziwi i wiadomo, że w szczycie przez miasto szybko nie pojedziesz. Dlaczego o tym wspominam?
Cieszą się nasze władze, że w końcu ruszyło się coś z projektem obwodnicy. Też się cieszę chociaż musiałbym dożyć bardzo sędziwego wieku, aby się nią przejechać. Na razie jesteśmy na etapie przygotowywania do przygotowania wstępnych prac koncepcyjnych. Szczytno rozbudowało się bardzo poza swoje formalne granice administracyjne.
Znaczna część faktycznych mieszkańców miasta żyje sobie na terenie gminy. I to przez gminę przebiegać będzie obwodnica. Prezentowane publicznie mapki spodziewanego jej przebiegu są już dawno, dawno nieaktualne. Pobudowano tam dziesiątki, jeżeli nie setki nowych domów i innych obiektów. Ich właściciele nie będą szczęśliwi, gdy w cichej okolicy ruszy najpierw wielka budowa. O setkach później przelatujących za oknami pojazdów nie wspomnę.
Przypuszczam też, że bez walki nie oddadzą nawet kawałka swojej ziemi. Mamy przykład drobnego remontu drogi pomiędzy Warchałami i Brajnikami. Zablokowany został przez jednego właściciela przylegającej działki. Nie chce sprzedać kilkudziesięciu metrów pod drogę, bo nie. Jego zbójeckie prawo, a obowiązkiem władzy jest doprowadzenie do kompromisu. Rządzenie nie jest sprawą prostą, nawet gminą. Teraz wyobraźmy sobie problemy na trasie Lipowa Góra Zachód – Korpele – Leśny Dwór – Lemany. Taką mapkę mamy w ostatnim numerze „Tygodnika”. Jeżeli obwodnica będzie przebiegać w ten sposób to nie jestem przekonany czy jej otwarcia doczekają moje wnuki.
Planowanie inwestycji wymaga nie tylko wiedzy fachowej, ale i wyobraźni. Dziwiono się w okresie wczesnego Gierka, po co komu tak wielka obwodnica Trójmiasta przebiegająca gdzieś przez kaszubskie wsie. Dziś bez tej już i tak w szczycie zatkanej drogi nikt by przez Trójmiasto nie przejechał. O dotarciu do portów i lotniska nie wspomnę.
Ba, jest już w fazie konkretnych planów kolejna obwodnica oddalona od Trójmiasta o dalszych 20 – 30 kilometrów. Dzisiejsza stanie się miejską arterią szybciej niż się spodziewamy. Proponuję i w Szczytnie zapomnieć o tym, co planowano kilkanaście lat temu. To już inne Szczytno i okolice. Obwodnica powinna zostać odsunięta od miasta przynajmniej o dziesięć kilometrów. Musi być powiązana z lotniskiem i połączeniem pomiędzy krajową „siódemką” a trasą Via Baltica z obejściem mazurskich terenów zielonych. Wtedy jest szansa, iż spełni swoją rolę. Tylko do tego potrzebna jest odrobina wyobraźni, sięgającej poza urzędnicze biurka.
Mam nadzieję, iż wstępem do takiego sposobu myślenia jest niedawno podpisane porozumienie pomiędzy starostami powiatów południowych Mazur. Ich obszar w wojewódzkich planach metropolitalnych został zepchnięty na margines. Jesteśmy „nieperspektywiczni”. Czyli pozostawiono nam trwanie w prowincjonalnym zadupiu. Sami niewiele możemy na to poradzić. W większym towarzystwie jest szansa. Jeżeli obwodnica ma stać się dla miasta i regionu wsparciem i szansą, to należy na jej budowę spojrzeć wspólnie i z wyobraźnią. Inaczej trzeba będzie potraktować projekt budowy stu (!?) obwodnic w całym kraju jak inne propagandowe hasła typu milion elektrycznych samochodów czy nowoczesne promy z polskich stoczni. Bajki dla naiwnych.
Wiesław Mądrzejowski (wiemod@wp.pl)
Szanowna Redakcjo! Mieszkańcy Gminy Dźwierzuty, wspierający uczciwość aktualnego wójta, pana Dariusza Tymińskiego, pragną poznać imiona i nazwiska osób i merytoryczną podstawę ich rzekomego niezadowolenia. Powyższy artykuł wykazał jedynie daleko idące szykany, a to już podlega pod paragraf. Pan Tymiński piastuje stanowisko wójta, więc jest osobą publiczną. Zostało naruszone jego dobro osobowe uczciwego człowieka. Czekamy na dalszy ciąg dywagacji.
Wiesława Kowalewska
2024-11-23 13:26:27
Jak wielu ojców ma ten sukces????
Tytus
2024-11-23 09:07:21
Czyżby Wójt zaczął zrywać się z paska?
Mieszkaniec
2024-11-22 20:35:39
Przecież to proste zatrzymać się rozejrzeć i przejechać nie zatrzymasz się to cię zdmuchnie z torów a jak są światła to jest super i pewno jest znak stop który większość olewa
Wąski
2024-11-22 19:52:26
I to się liczy, przynajmniej część młodych zostanie
Gość
2024-11-22 14:48:55
Poza tym dobre drogi dają impuls do rozwoju miast.
Gabi
2024-11-22 14:45:17
Art. 261 Dz. U Prawo wodne obowiązujące w Polsce. Wszystkie grunty wodne morza, rzek, jezior stanowią własność Skarbu Państwa, a w tym pas służebności publicznej obowiązuje od lat x do dzisiaj. Posunięcie bardzo sprytne, lecz niezbyt kulturalne i inteligentne. Zapewne amator dzikiego połowu ryb... nie na wędkę.
Wiesława Kowalewska
2024-11-21 11:35:56
Wydaję mi się, że,,ślizganie,, będzie frajdą dla dzieciaków w tak nie zapomnianej do końca ich życia atmosferze świąt.Oczywiście miasto musi odpowiednio lodowisko udekorować.
Warchol
2024-11-20 13:46:48
Ciekawe , co powiecie , gdy za kilka lat subwencje ekologiczne traktowane obecnie jako \"marchewka\" zostaną obcięte ,lub wycofane z uwagi na biedę budżetową.?
Andrzej
2024-11-20 10:35:58
Mam pewną wątpliwość. Otóż jak dotrzymują słowa politycy wszystkich opcji już wiemy. Czy ktoś bierze pod uwagę fakt ,że przy obecnej mizerii Budżetu, a przyszłość może być jeszcze czarniejsza , subwencja ekologiczna zostanie okrojona lub zlikwidowana.? A Park zostanie ,ze wszystkimi tego konsekwencjami. Następni politycy powiedzą: Sorry- to nie ja obiecywałem. Sam jestem leśnikiem i leży mi na sercu ochrona przyrody, ale jestem przeciwny , aby ludzie z Warszawy z 7-go piętra w bloku \"urządzali\" życie tubylcom -czasem wbrew ich woli. Podejście obecnego kierownictwa Ministerstwa Klimatu nie wskazuje na analizę przyszłych skutków swoich planów. Przepraszam za porównanie ,ale najbardziej mi się to kojarzy z \"Rewolucją kulturalną \"w Chinach. Co z tego wyszło ,ludzie interesujący się historią i polityką wiedzą. Pozdrawiam.
Andrzej
2024-11-20 10:26:15