Inwestycja realizowana jest w ramach zadania o nazwie: „Zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców poprzez budowę lądowiska dla śmigłowców ratunkowych w Zespole Opieki Zdrowotnej w Szczytnie”. Została dofinansowana ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego kwotą 850 tysięcy złotych. Pozostałe koszty, w wysokości 420 tysięcy złotych, pokrywa budżet samorządu powiatowego.
Termin zakończenia inwestycji to 30 września 2017 roku, na koniec października przewidywane jest oddanie lądowiska do użytkowania. W pełni nowoczesne, wyposażone w niezbędne urządzenia, szczycieńskie lądowisko umożliwi transport pacjentów przez całą dobę.
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest wzywane na teren powiatu szczycieńskiego kilkadziesiąt razy do roku w sytuacji poważnego zagrożenia życia i szybkiego przetransportowania pacjenta do specjalistycznego szpitala. Helikopter wzywa najczęściej naziemne pogotowie ratunkowe, ale i sam szpital.
- Transportem lotniczym, m.in., przekazywaliśmy ciężko poparzonego pacjenta do Siemianowic Śląskich, wzywaliśmy też helikopter do transportu podtopionego dziecka – mówi Beata Kostrzewa, dyrektor Szpitala Powiatowego w Szczytnie. - W takich sytuacjach musieliśmy najpierw dostarczyć pacjenta na najbliższe lotnisko.
Dotychczas nie było w powiecie miejsca, na którym helikopter mógłby lądować nocą. Olsztyński oddział LPR, na mocy ministerialnej decyzji, obsługuje teren województwa tylko do godziny 20.00, ale całodobowo dyżurują załogi ratunkowe LPR w Gdańsku czy Warszawie.
- Jeśli w Szczytnie będzie lądowisko całodobowe i zrodzi się konieczność wykorzystania transportu lotniczego także w nocy, nie będzie najmniejszego problemu. Przyleci helikopter z któregoś z ościennych województw – zapewnia rzecznik prasowy LPR Justyna Sochacka.
Aktualnie do lądowań helikopterów LPR w każdej gminie są wyznaczone miejsca, które jednak mogą być wykorzystywane w naprawdę wyjątkowych sytuacjach. W Szczytnie dotychczas był to stadion przy ul. Śląskiej, w gminach też są to boiska.
W Polsce obecnie jest niespełna 250 lądowisk dla helikopterów LPR. W porównaniu z sytuacją jeszcze sprzed 10 lat to znaczny postęp, bo wówczas było ich zaledwie kilkanaście. Nie wszystkie są tak nowoczesne, jak będzie szczycieńskie. Dla przykładu: w województwie mazurskim istnieje obecnie siedemnaście lądowisk, z tym że zaledwie osiem może przyjmować helikoptery także nocą, a siedem – jest też zarejestrowanych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, dzięki czemu nie ma żadnych ograniczeń formalnych i technicznych do korzystania z nich.
I takim w pełni wyposażonym i zarejestrowanym będzie lądowisko w Szczytnie. Będzie też ono ważnym argumentem przemawiającym za utworzeniem szpitalnego oddziału ratunkowego. Zgodnie z obowiązującymi jeszcze przepisami, od 1 stycznia 2021 roku każdy szpital, w którym działać będzie SOR, będzie też musiał dysponować całodobowym lądowiskiem lub lotniskiem.
Szpital szczycieński będzie spełniał te wymogi, ale przede wszystkim będzie lepiej przystosowany do ratowania ludzkiego życia.
Kaja
Przecież obok Szczytna jest port lotniczy jakieś 20 min drogi od szpitala. Z niego przecież też czasami operowało LPR. A dalszy transport medyczny jest obsługiwany przez samolot, a nie helikopter?!