Patrząc rozsądnym okiem na pasję motocyklową, prędzej, czy później musi się ona skończyć na torze wyścigowym. Tam też motocykle zaprowadziły Aleksandra Kopisia i Mariusza Szerszenia, dwóch szczytnian. Właśnie obaj wystartowali w Pucharze Polski, nie dowierzając na mecie własnym wynikom.
Patrząc
rozsądnym okiem na pasję motocyklową, prędzej, czy później
musi się ona skończyć na torze wyścigowym. Tam też motocykle
zaprowadziły Aleksandra Kopisia i Mariusza Szerszenia, dwóch
szczytnian. Właśnie obaj wystartowali w Pucharze Polski, nie
dowierzając na mecie własnym wynikom. Aleksander
Kopiś - pada deszcz przez cały wyścigowy weekend, więc nawet nie
zaczyna kwalifikacji; ma opony tylko na suchy tor. 20 minut przed
startem Mariusz łatwi mu u mechaników komplet deszczowych
opon i rzuca stanowczo: startujesz. Kopiś rusza z dziewiętnastego
miejsca. Pierwszy raz w deszczu. I wygrywa wyścig. Brzmi to jak sen.
Po wyścigu robią z niego bohatera. Mariusz
Szerszeń - pierwszy wyścig kończy spektakularnym saltem razem z
motocyklem już na pierwszym zakręcie. Kolejny wyścig już za trzy
tygodnie, ale ciało ciągle poobijane. Mimo to decyduje się na
start. Po
kwalifikacjach zaczyna z rewelacyjnego drugiego miejsca, ale na
starcie gaśnie mu motocykl. Co robi? Odpala i goni całą stawkę.
Ekspresowym tempem. Wyścig kończy jako drugi.
Aleksander
Kopiś i Mariusz Szerszeń jeszcze trzy lata temu nie znali się,
choć obaj są ze Szczytna. Wspólny mianownik pod kreską, z
którego się znajdą, to motocykl. Szybki motocykl. Kopiś
smak motocykla poznaje już jako siedmiolatek. Na MZ-ce 250 przewozi
go wujek. Już po 20 minutach z fasonem uderzają w konny wóz.
Mały Aleksander ma złamaną nogę. - I wówczas stwierdziłem,
że to jest to! - wspomina dzisiaj. Aleksander
Kopiś nie wygląda na kogoś, kto 250 km/h gna motocyklem po torze.
Pod elegancko dociągniętym krawatem wygląda raczej na urzędnika
wysokiego szczebla. Faktycznie - notariusz. Motocykle kocha od
pierwszej przejażdżki z wujem. Potem przychodzi kolej na własną
motorynkę, simsona i wreszcie w szkole średniej na poważnego
japońskiego ścigacza - suzuki bandit 600. To na nim pierwszy raz
zderza się z realiami - unikając czołówki zjeżdża do
rowu. Efekt? Lekkie potłuczenia. Wnioski? Zmiana motocykla na
mocniejszy - 107-konna yamaha. Następstwa? Wypadek. Diagnoza?
Połamany obojczyk i trzy tygodnie gipsu. Dzisiaj śmieje się, że
chodził w tym gipsie niczym Schwarzenegger. W zasadzie bez
opuszczania ramion może objąć jednocześnie siostrę i dziewczynę.
Po tygodniu wpada na pomysł, że tak zagipsowane ramiona idealnie
pasują do chwytu kierownicy ścigacza. Przejeżdża się. Po
kolejnym tygodniu sam rozcina gips, bo na motocyklu już zaczyna
dokuczać. Dzisiaj efektem tego jest nie do końca dobrze zrośnięty obojczyk.
Jeśli młodzi ludzie planują studia wedle zainteresowań,
maturzysta Aleksander kieruje się lokalizacją toru wyścigowego.
Pada na Poznań. Studia prawnicze w parze z motocyklem słabo jednak
wypadają, tym bardziej, że motocykla nie ma gdzie trzymać, a i za
co utrzymać. Siedem
lat rozwodu -
Motocykl kupiłem sobie dopiero po zdanej aplikacji, wmawiając
sobie, że to forma prezentu od samego siebie - przytacza dzisiaj
powód nabycia hondy CBR 954RR. Moc pod manetką kusi, mandaty
starszą, niebezpieczne sytuacje jeszcze bardziej. Podejmuje decyzję
o jeździe na torze. A najpierw o szkoleniu jazdy
pod okiem utytułowanych braci Grandysów. I pierwszy start w
Pucharze Polski. Puchar Polski to przedsionek do Mistrzostw Polski, w
których ściga się krajowa czołówka. Puchar jest więc
drugoligowym ściganiem. Po pierwszych zawodach Kopiś uznaje, że to
drogi sport. Sprzedaje ścigacza, myśląc, że teraz
odnajdzie się w nieco wolniejszej dyscyplinie, jaką jest...
motocross. Kupuje yamahę WR450. - Fantastyczna zabawa, zwłaszcza w
błocie i na żwirowni, prędkości nieporównywalnie mniejsze,
ale niebezpieczeństwo,
zwłaszcza przy 120 km/h w lesie - to samo - kwituje. Więc wraca po
adrenalinę na asfalt. I do ścigacza, tym razem hondy CBR 1000RR. Po
kilku treningach na torze już wie, że wystartuje w ostatniej
rundzie Pucharu Polski. Jest sierpień 2013. Na Tor Poznań jedzie z
Mariuszem Szerszeniem. Szerszeń
od 12 lat prowadzi własną działalność. Jak mówi o sobie,
motocyklowa pasja przychodzi bardzo świadomie, w okresie kiedy już
młodzieńcza brawura opuszcza jego umysł. Przy
kolegach-motocyklistach połyka haczyk. Motocykle są ciekawe, a
prędkość arcyciekawa. Kupuje 117-konną hondę CBR 600RR. Z
Aleksandrem jeszcze się nie znają. Zdarzy się to za dwa lata. W
tym czasie Mariusz jeździ po drogach publicznych. Zmienia hondę na
150-konne suzuki. Prędkość daje frajdę, ale zaczyna martwić się
jakością dróg i nieprzewidywalnymi kierowcami. - Ale jak
dalej uprawiać pasję i nie martwić się o zdrowie? - zada sobie
parę razy pytanie. Na tor, i to aż na Litwę, zabiera się z
olsztyńską grupą Moto Bracia. Zaczyna się doskonalenie szybkiej
jazdy. Ale i latania. Przy 150 km/h koziołkuje i - jak wspomina - z
lotu ptaka ogląda tor. O dziwo wstaje, ale z każdym dniem bóle
odzywają się w nowych częściach ciała. Z Aleksandrem Kopisiem
poznają się dość banalnie: wspólne przejażdżki z grupą
wspólnych kumpli ze Szczytna. Mariusz
do Poznania jeździ regularnie. Uznaje, że zostawiona tam adrenalina
daje mu spokój na dwa tygodnie. - Jeździłem, jeździłem i
nic specjalnego się nie działo. Chciałem sprawdzić się z innymi,
ale czasy przejazdów
jeszcze mocno odstawały - wspomina dzisiaj. Podobnie więc jak
Aleksander, Mariusz bierze lekcje u mistrza - Huberta Tomaszewskiego.
Korekty z pierwszych zajęć daję efekt: inna pozycja za kierownicą,
nowe nawyki, agresywny styl. Mistrz namawia na pierwszy wyścig. -
Jak ci wypadł? - niecierpliwie dociekam. - Wypadł, to dobry opis -
odpowiada i śmieje się. Kwalifikacje do wyścigu Mariusz kończy na
trzeciej pozycji. Czasy bliskie czołówki. Tuż przed startem.
- Znajomy sędzia, już na torze podchodzi
do mnie i daje trzy złote rady: ważny jest start, wyścigu nie
wyrywa się na pierwszym zakręcie, a wygrani są dopiero na mecie.
Start. Słaby, bo daje się wyprzedzić. Więc szybko nadrabia.
Atakuje już
na pierwszym zakręcie. Wyszłoby, gdyby dwóch zawodników
obok, sami ze sobą nie zderzyli się. Jeden motocykl wpada na
Mariusza. Mariusz wypada z drogi. Kończy wyścig na pierwszym
zakręcie. Przestrogi sędziego zapadają w pamięć jak skrócony
dekalog. Zostają:
kac moralny i poobijane mięśnie. I męska decyzja: mimo bólu
startuje w kolejnej rundzie, ostatniej w sezonie. Na zawody jadą
razem z Aleksandrem. Wystartują obaj. Ale w różnych klasach,
by nie rywalizować ze sobą. Tak ustalają. Przed każdym startem do
zawodników podchodzi dziennikarz. Pyta o taktykę, plany. -
Przed swoi pierwszym wyścigiem powiedziałem mu, że planem jest
podium. A skończyłem na pierwszym zakręcie. Więc na drugim
wyścigu powiedziałem, że planem jest dojechanie do drugiego
zakrętu - już sam z siebie żartuje. Start.
Motocykl gaśnie. Widzi jak stawka właśnie wchodzi w jego ulubiony
pierwszy zakręt, kiedy on dopiero rusza. Stawia wszystko na jedną
kartę. Do mety dojeżdża drugi. To efekt własnego dopingu. Kiedy
odpala zgaszony motocykl, mówi sobie w myślach raz, a
konkretnie. - Teraz to muszę zap....ć!
Rafał
Radzymiński
Komentarze do artykułu
Napisz
To też może Cię zainteresować
Oszukiwał przy kasie. 27-latek z Szczytna usłyszał cztery zarzuty
Jak uratować plony? Rolnicy ze Szczytna poznają tajniki wapnowania gleb
Fałszywy alarm, awantura, wulgaryzmy. Dwie kobiety ze Szczytna staną przed sądem
Do strefy gastro powinne zostać zaproszone koła gospodyń wiejskich, można by było zjeść coś naprawdę dobrego j w rozsądnej cenie
Xyz
2025-08-15 06:11:13
Najlepiej zrobić tak, żeby był Wilk stypy i Afanasjew cala...
Jan
2025-08-15 05:31:03
Taka szkoda a taka piękna fota...
Tytus
2025-08-15 05:23:31
Bo to takie geniusze, co siedzą od 20 lat i drapią się w głowę \"co by tu spieprzyć panowie\" oraz - jak się okazuje Panie. Szkoda gadać. Jak nie zmieni się ekipy rządzącej - nic z tego nie wyjdzie. Ale nie oto chodzi, aby zmienić na nowych - tylko na mądrych.
Śmieszek
2025-08-14 18:06:33
Bieg po lampasy już się skończył. Zobaczymy na starcie kto się stawi
Follower
2025-08-14 16:31:29
Nie tylko przy ul. Solidarności. W centrum miasta też szaleją. Wyjątkowo w tym sezonie jest jakaś inwazja motocyklistów, często popisujacych się nocą. Już prasa lokalna poruszała ten temat w lipcu. Niestety problem trwa... Apel do Policji o większą kontrolę tych piratów.
???
2025-08-14 09:52:02
A tak redakcja starała się promować burmistrza i nie udało się...a takie piękne zdjęcia były zza biurka...taka szkoda...
Kamil
2025-08-14 09:41:39
I wyszło jak zwykle. Wielki nadzieję, jeszcze większe obietnice i nic z tego. Szkoda tylko że dalej miasto zadłuża na takie pierdoły jak wieża ciśnień. Jak zajdzie potrzeba modernizacji oczyszczalni to obudzimy się z ręką w nocniku ????
Marian
2025-08-14 09:22:06
Niektórym motocyklistom trzeba by było wymienić tłumiki zwłaszcza podczas przeglądu technicznego a jeśli nie to zatrzymać dowod rejestracyjny bębenki pękają idąc przez miasto polica jadąc radiowozem tego nie słyszy a szkoda mandat by się przydał
Kierowca zawodowy
2025-08-13 19:12:29
Przy ul. Solidarności organizują wyścigi nocne przez kilka godzin w weekendy. Może warto, żeby patrol tam wtedy czuwał. Warkot silników niesie się przez całe osiedle.
Agnieszka
2025-08-13 13:43:11