Po ponad dwóch dekadach przerwy mieszkańcy Szczytna i Ostrołęki mogą znów korzystać z bezpośrednich połączeń kolejowych. Od 15 grudnia nowy rozkład jazdy PKP wprowadził długo wyczekiwane kursy na trasie łączącej te miasta. Powrót pociągów stał się możliwy dzięki współpracy województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego, które w listopadzie podpisały porozumienie w sprawie organizacji transportu publicznego.
Na trasie Szczytno–Ostrołęka kursują trzy pociągi dziennie: dwa obsługiwane przez Koleje Mazowieckie oraz jeden finansowany przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego. Podróż na dystansie 92 kilometrów zajmuje dokładnie godzinę i 22 minuty, co czyni ją szybką i wygodną alternatywą dla innych środków transportu.
Pociągi kursują na trasie Ostrołęka–Szczytno–Olsztyn oraz Chorzele–Szczytno–Olsztyn, realizując kluczowe połączenia dla mieszkańców regionu. Decyzja o ich uruchomieniu była wynikiem porozumienia międzyregionalnego, podpisanego 19 listopada 2024 roku.
Mimo entuzjazmu towarzyszącego inauguracji, nie obyło się bez kontrowersji. Wydłużenie kursów Kolei Mazowieckich na trasę Szczytno–Ostrołęka zmniejszyło częstotliwość lokalnych połączeń Polregio na trasie Chorzele–Szczytno.
Pociągi Polregio, które wcześniej kursowały regularnie, obecnie stoją na stacji w Szczytnie nawet przez cztery godziny. Wywołuje to obawy o efektywność zarządzania czasem składów oraz pytania o wpływ tych zmian na pasażerów korzystających z krótszych odcinków.
Samorządowcy obiecują monitorować sytuację i reagować na potrzeby mieszkańców.
Przywrócenie połączeń to nie tylko kwestia wygody mieszkańców, ale także symboliczny powrót na mapę komunikacyjną kraju. Bo w Ostrołęce jest możliwość przesiadki zarówno w kierunku Białegostoku, jak i na kursujący w weekendy i święta przyspieszony pociąg do Warszawy.
Otwarcie trasy Szczytno–Ostrołęka może być początkiem dalszych inwestycji w infrastrukturę kolejową w regionie. Czy nowe połączenia zachęcą mieszkańców do częstszego korzystania z kolei? Czy zarządzanie lokalnymi składami ulegnie poprawie? Na odpowiedzi przyjdzie poczekać, ale jedno jest pewne – po 23 latach przerwy mieszkańcy zyskali nowe możliwości podróżowania.
Bejka
No świetnie, cieszę się. Ciekawe cena biletu jaka z Ostrołęki do szczytna