Piątek, 26 Kwiecień
Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda -

Reklama


Reklama

Nowe Gizewo „zderzyło się” z Rudką


W czwartek, 19 maja w szczycieńskim MDKu odbyło się drugie i jednocześnie ostatnie spotkanie przedstawicieli GDDKiA z mieszkańcami miasta i gminy w sprawie przebiegu projektowanej obwodnicy. Podczas spotkania wyłonił się konflikt pomiędzy mieszkańcami Nowego Gizewa i Rudki. Jedni chcą wyłącznie trzeciego wariantu obwodnicy, a drudzy każdego innego... poza trzecim. Jak będzie biegła obwodnica? Tego wciąż nikt nie wie.


  • Data:

W spotkaniu wzięli udział także burmistrz miasta, Krzysztof Mankowski oraz wójt gminy Sławomir Wojciechowski. GDDKiA reprezentował dyrektor oddziału w Olsztynie, Mirosław Nicewicz oraz główny projektant, przedstawiciel firmy IVIA, Michał Korbiel.

 

Pierwsze spotkanie, ze względu na pandemię, zorganizowane było w formule on-line, drugie, na specjalną prośbę wójta Wojciechowskiego – co podkreślał dyr. Nicewicz – odbyło się z mieszkańcami „twarzą w twarz”. Niespodzianek ze strony GDDKiA nie było – konsekwentnie nie ujawniano, który z proponowanych czterech wariantów zostanie rekomendowany do ostatecznej realizacji. Jedynym zaskoczeniem dla GDDKiA, co żartobliwie podkreślono, był spokojny przebieg konsultacji.

 

W sali MDK zgromadzili się głównie członkowie stowarzyszenia Nowe Gizewo, wymownie wspierani przez wójta, opowiadający się zdecydowanie za wariantem 3. Ku zaskoczeniu zgromadzonych, w pewnym momencie głos zabrał przedstawiciel innego, jak się okazuje konkurencyjnego stowarzyszenia, tym razem mieszkańców Rudki. I co najciekawsze – główne hasło mieszkańców Rudki brzmi zupełnie odwrotnie: „Nie dla wariantu 3”.


Reklama

 

 

Projektant cierpliwie odpowiadał na wszelkie pytania i omawiał poszczególne warianty. Dowiadujemy się, że obwodnica będzie skomunikowana z drogami powiatowymi poprzez ronda. Przejścia dla zwierząt hodowlanych, ścieżka rowerowa oraz ewentualny (w zależności od wariantu) dojazd do jednej z posesji, zaprojektowano specjalnymi tunelami pod obwodnicą. W trzech miejscach droga przebiegnie bezkolizyjnie ponad torami kolejowymi.

 

Projektant odniósł się również do zarzutów z poprzedniego spotkania, dotyczących rzekomo niedoszacowanej w Nowym Gizewie liczby wyburzeń w wariancie 2 i 4. Okazało się też, że GDDKiA miało wówczas rację: warianty 2 i 4 nie niszczą zamieszkałych domostw. Wyburzeniu podlegałaby jedynie stodoła i wiata – na dowód przedstawiono zdjęcia.

 

Prezentowano także wyniki pomiaru ruchu aut dla Szczytna. Uzyskano je na podstawie przeprowadzonych badań w kilku reprezentatywnych punktach naszej aglomeracji. Według GDDKiA, w porównaniu do innych miast, obciążenie ruchem tranzytowym Szczytna nie jest duże, największe odbywa się na linii wschód – zachód, czyli na kierunku do i z Olsztyna.

Reklama

 

Z danych GDDKiA wynika, że korki w mieście głównie generuje ruch wewnętrzny. GDDKiA zapewniło, że ostateczny wybór wariantu zapadnie po wnikliwej analizie – społecznej, ekonomicznej, środowiskowej, ekonomicznej i ruchowej. Celem budowy obwodnicy jest zarówno wyprowadzenie tranzytu ze Szczytna, jak i odciążenie ruchu lokalnego.

 

Na koniec spotkania zarówno burmistrz, jak i wójt dziękowali wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że rozpoczęły się realne prace nad obwodnicą. Zgodnie podkreślali, że inwestycja ta jest miastu i gminie bardzo potrzebna.

 

O tym, który wariant zostanie rekomendowany do realizacji, dowiemy się najpóźniej na początku przyszłego roku. Na tę chwilę wszystkie cztery wersje przebiegu obwodnicy Szczytna brane są pod uwagę.



Komentarze do artykułu

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama