Wtorek, 17 Czerwiec
Imieniny: Aliny, Anety, Benona -

Reklama


Reklama

Nie daj się oskubać w sieci


O tym na co zwracać uwagę podczas robienia świątecznych zakupów w internecie rozmawiamy z Katarzyną Kostiuk, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów.

  • Data:

O tym na co zwracać uwagę podczas robienia świątecznych zakupów w internecie rozmawiamy z Katarzyną Kostiuk, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów.

Podobno w tym roku co drugi Polak kupi świąteczne prezenty w internecie. Dlaczego zakupy on-line stają się coraz bardziej popularne?

Każdy kto robił zakupy w sklepach przed Świętami Bożego Narodzenia wie, jakie to trudne. Z roku na rok coraz więcej osób próbuje tego uniknąć przeglądając witryny sklepów internetowych zamiast spędzania wielu godzin w zatłoczonych supermarketach i centrach handlowych. Odpowiednio wczesne zakupy świąteczne w sprawdzonym i renomowanym sklepie internetowym mogą być doskonałym sposobem na tłok i gorączkę w sklepach. Większość z nich wprowadza specjalne oferty, upusty lub promocje. Dobrze jest więc zrobić listę zakupów gdyż to wyeliminuje niepotrzebne, niezaplanowane wydatki.

 

W jaki sposób sprawdzić sklep internetowy przed zakupem, aby nie natknąć się na oszustów czy firmę widmo?

Powinniśmy przejrzeć opinie innych kupujących. Fora internetowe oraz wyszukiwarki są bezcennym źródłem informacji. Przedsiębiorca internetowy dbający o dobre imię firmy, zbierający dobre opinie nie ma się czego obawiać i najczęściej sam udostępnia możliwość wystawiania na swojej stronie komentarzy. Jeśli takiej opcji nie ma można poszukać na popularnych grupach dyskusyjnych lub po prostu wpisać nazwę sklepu w wyszukiwarkę internetową. Na stronie sklepu kupujący powinien sprawdzić stacjonarny adres przedsiębiorcy. Jest to bardzo ważne w przypadku ewentualnych zwrotów lub reklamacji.

 

Rozmawiał Bartłomiej Rząp

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi jak nie dać się oskubać w siedmiu krokach:


Reklama

Krok 1: dowiedz się od kogo kupujesz. Upewnij się, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany – to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierasz zakupy grupowe – przeczytaj dokładnie regulamin, sprawdź terminy – może się okazać, że kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie, niekoniecznie odpowiednim dla Ciebie. Porównaj także koszt promocyjnej usługi lub produktu z regularnym cennikiem.

Krok 2: przeczytaj i sprawdź - opis produktu, zdjęcia, cenę. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz, poznaj zasady płatności – wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.

Krok 3: zapytaj o termin dostarczenia. Prezenty zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny. Przed zamówieniem dowiedz się jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz dostarczenia przesyłki.

Krok 4: masz czas do namysłu. W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale tylko wtedy, gdy twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli kupujesz od konsumenta – na przykład podczas aukcji internetowej - dochodzenie praw może być utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, musisz ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy.

Reklama

Krok 5: szczególne prawo w przypadku zakupów wirtualnych. Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów – to wyjątkowy przywilej kupującego w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie – listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.

Krok 6: pamiętaj o wyjątkach. Są jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii – stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.

Krok 7: masz prawo do reklamacji. Warto pamiętać, że kupione w sieci prezenty, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się - możesz reklamować. Masz na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód zakupu – ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.



Komentarze do artykułu

Napisz

Reklama


Komentarze

Reklama