Środa, 17 Kwiecień
Imieniny: Anicety, Klary, Rudolfina -

Reklama


Reklama

Krzysztof Połukord: - Obwodnice miast - czy naprawdę rozwiązują problemy komunikacyjne? Dylematy


Debata o obwodnicach toczy się zgodnie z narracją, pierwsza: „obwodnica odbierze lokalnym firmom dochody i klientów”. Druga: „obwodnica uwolni nas od koszmaru codziennych korków i ciągłego hałasu ciężarówek i spalin”.


  • Data:

Czy obwodnice rozwiązują problemy komunikacyjne miast? Otóż w dużej mierze tak, bo są atrakcyjnymi trasami dla ruchu tranzytowego. Ale znaczący efekt w mieście odczuwalny będzie dopiero po uporządkowaniu całej sieci ulicznej, czyli podziale ulic ze względu na funkcje: tranzytowe, rozprowadzające, dojazdowe, ulice strefy zamieszkania i dostosowaniu każdej z nich  do wymagań zgodnych z funkcjami jej przypisanymi. Dopiero wówczas nastąpi odczuwalna poprawa funkcjonowania układu komunikacyjnego.

 

Autor tekstu - Krzysztof Połukord.

 

Ile ruchu z centrów miast przejmują obwodnice? Kształtuje to się różnie. Przykłady z wybranych miast: Ropczyce – 27%, Nowogard – 44%, Zambrów – 61%. Jak widać, rozrzut jest duży, albowiem każde z miast różni się swoim charakterem, liczbą mieszkańców itd. Olbrzymia ilość czynników ma wpływ na ruch i jego rozkład na sieci drogowej.

 

A jak to będzie wyglądać w Szczytnie? Szacuję, że obwodnica miejska, czyli przebiegająca obrzeżami miasta, przejmie zdecydowanie większy ruch z centrum miasta, niż pozamiejska. Przyczyna jest oczywista: ruch na obwodnicy miejskiej będzie sumą ruchu tranzytowego przejętego z centrum miasta i ruchu, wytwarzanego przez szczytnian mieszkających na obrzeżach miasta, którzy już w wielu przypadkach nie będą przemieszczać się po Szczytnie przez centrum.

 

Będą wykorzystywać do przemieszczeń międzydzielnicowych obwodnicę, która dla takich przemieszczeń będzie atrakcyjna. Szacuję, że dotyczyć to będzie prawie ¼ mieszkańców Szczytna. Pamiętajmy o fundamentalnej prawdzie: to mieszkańcy Szczytna i przyległych terenów są głównymi sprawcami zatłoczenia ulic w mieście, a dopiero później ruch tranzytowy.

 


Reklama

 

Po wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miasta na obwodnicę, można spowolnić - uspokoić ruch w centrum miasta i nadać na części ulic spacerującym tam ludziom pierwszeństwo w użytkowaniu.

 

Centrum miasta powinno być miejscem przyjaznym, przyciągającym. Lokalne bogactwo powstaje w sklepach, lokalach gastronomicznych, zakładach usługowych usytuowanych przy ulicach śródmieścia. Skutecznym sposobem uspokajania ruchu jest ustanawianie „stref zamieszkania”, gdzie piesi mają pierwszeństwo i mają prawo poruszać się całą szerokością ulicy, nie muszą korzystać z chodnika. Dzięki temu uzyskuje się przestrzeń publiczną, która łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców.

 

Ale obwodnica stwarza zagrożenie dla miasta, gdyż może doprowadzić do znaczącej utraty klientów w sklepach, lokalach gastronomicznych, zakładach usługowych. Jedno jest pewne: w małych miastach z chwilą oddania do użytku obwodnic pogarszają się warunki dla działalności biznesowej. W latach 2012-2013 r. badano w Opocznie i Żyrardowie wpływ wybudowanych obwodnic na zyski firm. Okazało się, że negatywny wpływ wybudowania obwodnicy na zyski przez utratę klientów stwierdziło 12,7% właścicieli firm w Opocznie, a w Żyrardowie 19,7%. Niby nie tak wiele...

 

A jak się mają i będą mieć sprawy na naszym podwórku? Jak przeciwdziałać utracie klientów – turystów w Szczytnie? Jak zwiększyć atrakcyjność miasta? Jak skłonić turystów do wizyt? Jak znacząco zwiększyć ich liczbę? Jak podkreślić unikatowe walory miasta? Rozwiązaniem jest wnikliwa identyfikacja walorów Szczytna i ich rozpropagowanie.

 

A jeżeli tych walorów jednak jest, według stanu na dzień dzisiejszy, za mało, to trzeba pomyśleć, w jakim kierunku zmierzać i jak stworzyć produkt turystyczny, czyli dostępność w  Szczytnie atrakcyjnych dóbr i usług, z których może skorzystać turysta podczas wizyty w naszym mieście. Turyści będą bardziej skłonni do wizyt w Szczytnie, gdy niezależnie od jego walorów, sprzyjać temu będzie właściwe usytuowanie obwodnicy.

Reklama

 

Najlepiej z tej roli wywiąże się obwodnica miejska, przechodząca przez dzielnice na obrzeżach miasta. Pełni podwójną rolę: obsługuje zarówno ruch między dzielnicami miasta, jak i ruch tranzytowy. Przy umiejętnym powiązaniu poprzez skrzyżowania takiej obwodnicy z miejską tkanką uliczną, prawdopodobieństwo wizyt turystów w Szczytnie wzrośnie.

 

Odwrotnie będzie miała się sprawa z obwodnicą pozamiejską znacząco oddaloną od miasta i obsługującą tylko ruch tranzytowy. Jej przebieg nie będzie zachęcał do wizyt w Szczytnie. Ilość ruchu przejmowanego z centrum miasta przez obwodnicę maleje wraz z oddaleniem obwodnicy od miasta. Obwodnica miejska przebiegająca przez dzielnice na obrzeżach będzie bardziej efektywna w zmniejszeniu zatłoczenia w centrum miasta.

 

Układ komunikacyjny należy rozbudowywać etapowo, wraz ze wzrostem ruchu. Dopiero po wyczerpaniu przepustowości obwodnicy miejskiej powinno budować się obwodnicę pozamiejską. Obwodnice miejskie, w przeciwieństwie do pozamiejskich, nie powodują wielkich strat w przyrodzie, albowiem w  większości przebiegają przez tereny zurbanizowane, a więc już częściowo zdegradowane. Przy wyborze wariantu pozamiejskiego obwodnicy w Szczytnie wystąpi negatywne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze, m.in. ingerencja w kompleksy leśne.

 

Jesteśmy przed rozstrzygnięciem problemu, wyborem między dwiema tak samo ważnymi racjami: obwodnica miejska (przebiegająca obrzeżami miasta) czy obwodnica pozamiejska (znacząco oddalona od miasta). Mam nadzieję, że niniejszym artykułem przybliżyłem problem. Z konsekwencji wyboru zdamy sobie sprawę dopiero po pewnym czasie od oddania obwodnicy do eksploatacji, kiedy już będzie za późno na zmiany.

 

Krzysztof Połukord



Komentarze do artykułu

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama