Debata o obwodnicach toczy się zgodnie z narracją, pierwsza: „obwodnica odbierze lokalnym firmom dochody i klientów”. Druga: „obwodnica uwolni nas od koszmaru codziennych korków i ciągłego hałasu ciężarówek i spalin”.
Czy obwodnice rozwiązują problemy komunikacyjne miast? Otóż w dużej mierze tak, bo są atrakcyjnymi trasami dla ruchu tranzytowego. Ale znaczący efekt w mieście odczuwalny będzie dopiero po uporządkowaniu całej sieci ulicznej, czyli podziale ulic ze względu na funkcje: tranzytowe, rozprowadzające, dojazdowe, ulice strefy zamieszkania i dostosowaniu każdej z nich do wymagań zgodnych z funkcjami jej przypisanymi. Dopiero wówczas nastąpi odczuwalna poprawa funkcjonowania układu komunikacyjnego.
Autor tekstu - Krzysztof Połukord.
Ile ruchu z centrów miast przejmują obwodnice? Kształtuje to się różnie. Przykłady z wybranych miast: Ropczyce – 27%, Nowogard – 44%, Zambrów – 61%. Jak widać, rozrzut jest duży, albowiem każde z miast różni się swoim charakterem, liczbą mieszkańców itd. Olbrzymia ilość czynników ma wpływ na ruch i jego rozkład na sieci drogowej.
A jak to będzie wyglądać w Szczytnie? Szacuję, że obwodnica miejska, czyli przebiegająca obrzeżami miasta, przejmie zdecydowanie większy ruch z centrum miasta, niż pozamiejska. Przyczyna jest oczywista: ruch na obwodnicy miejskiej będzie sumą ruchu tranzytowego przejętego z centrum miasta i ruchu, wytwarzanego przez szczytnian mieszkających na obrzeżach miasta, którzy już w wielu przypadkach nie będą przemieszczać się po Szczytnie przez centrum.
Będą wykorzystywać do przemieszczeń międzydzielnicowych obwodnicę, która dla takich przemieszczeń będzie atrakcyjna. Szacuję, że dotyczyć to będzie prawie ¼ mieszkańców Szczytna. Pamiętajmy o fundamentalnej prawdzie: to mieszkańcy Szczytna i przyległych terenów są głównymi sprawcami zatłoczenia ulic w mieście, a dopiero później ruch tranzytowy.
Po wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miasta na obwodnicę, można spowolnić - uspokoić ruch w centrum miasta i nadać na części ulic spacerującym tam ludziom pierwszeństwo w użytkowaniu.
Centrum miasta powinno być miejscem przyjaznym, przyciągającym. Lokalne bogactwo powstaje w sklepach, lokalach gastronomicznych, zakładach usługowych usytuowanych przy ulicach śródmieścia. Skutecznym sposobem uspokajania ruchu jest ustanawianie „stref zamieszkania”, gdzie piesi mają pierwszeństwo i mają prawo poruszać się całą szerokością ulicy, nie muszą korzystać z chodnika. Dzięki temu uzyskuje się przestrzeń publiczną, która łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców.
Ale obwodnica stwarza zagrożenie dla miasta, gdyż może doprowadzić do znaczącej utraty klientów w sklepach, lokalach gastronomicznych, zakładach usługowych. Jedno jest pewne: w małych miastach z chwilą oddania do użytku obwodnic pogarszają się warunki dla działalności biznesowej. W latach 2012-2013 r. badano w Opocznie i Żyrardowie wpływ wybudowanych obwodnic na zyski firm. Okazało się, że negatywny wpływ wybudowania obwodnicy na zyski przez utratę klientów stwierdziło 12,7% właścicieli firm w Opocznie, a w Żyrardowie 19,7%. Niby nie tak wiele...
A jak się mają i będą mieć sprawy na naszym podwórku? Jak przeciwdziałać utracie klientów – turystów w Szczytnie? Jak zwiększyć atrakcyjność miasta? Jak skłonić turystów do wizyt? Jak znacząco zwiększyć ich liczbę? Jak podkreślić unikatowe walory miasta? Rozwiązaniem jest wnikliwa identyfikacja walorów Szczytna i ich rozpropagowanie.
A jeżeli tych walorów jednak jest, według stanu na dzień dzisiejszy, za mało, to trzeba pomyśleć, w jakim kierunku zmierzać i jak stworzyć produkt turystyczny, czyli dostępność w Szczytnie atrakcyjnych dóbr i usług, z których może skorzystać turysta podczas wizyty w naszym mieście. Turyści będą bardziej skłonni do wizyt w Szczytnie, gdy niezależnie od jego walorów, sprzyjać temu będzie właściwe usytuowanie obwodnicy.
Najlepiej z tej roli wywiąże się obwodnica miejska, przechodząca przez dzielnice na obrzeżach miasta. Pełni podwójną rolę: obsługuje zarówno ruch między dzielnicami miasta, jak i ruch tranzytowy. Przy umiejętnym powiązaniu poprzez skrzyżowania takiej obwodnicy z miejską tkanką uliczną, prawdopodobieństwo wizyt turystów w Szczytnie wzrośnie.
Odwrotnie będzie miała się sprawa z obwodnicą pozamiejską znacząco oddaloną od miasta i obsługującą tylko ruch tranzytowy. Jej przebieg nie będzie zachęcał do wizyt w Szczytnie. Ilość ruchu przejmowanego z centrum miasta przez obwodnicę maleje wraz z oddaleniem obwodnicy od miasta. Obwodnica miejska przebiegająca przez dzielnice na obrzeżach będzie bardziej efektywna w zmniejszeniu zatłoczenia w centrum miasta.
Układ komunikacyjny należy rozbudowywać etapowo, wraz ze wzrostem ruchu. Dopiero po wyczerpaniu przepustowości obwodnicy miejskiej powinno budować się obwodnicę pozamiejską. Obwodnice miejskie, w przeciwieństwie do pozamiejskich, nie powodują wielkich strat w przyrodzie, albowiem w większości przebiegają przez tereny zurbanizowane, a więc już częściowo zdegradowane. Przy wyborze wariantu pozamiejskiego obwodnicy w Szczytnie wystąpi negatywne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze, m.in. ingerencja w kompleksy leśne.
Jesteśmy przed rozstrzygnięciem problemu, wyborem między dwiema tak samo ważnymi racjami: obwodnica miejska (przebiegająca obrzeżami miasta) czy obwodnica pozamiejska (znacząco oddalona od miasta). Mam nadzieję, że niniejszym artykułem przybliżyłem problem. Z konsekwencji wyboru zdamy sobie sprawę dopiero po pewnym czasie od oddania obwodnicy do eksploatacji, kiedy już będzie za późno na zmiany.
Krzysztof Połukord
Żenujące. Pani fryzjerka buduje się w Rudce a wiadomo że trzeba mieć pieniądze aby kupić tam działkę....mąż jedzie do Holandii i za jedną tygodniówkę może bez problemu swoje małżonce wysłać 500 euro na bilet do Finlandii... każdy z nas ma marzenia i spełnia je nie licząc na zrzutki czy składki...czy Pani fryzjerka będzie potem dającym jej swoje pieniądze robiła fryzury za darmo? W Szczytnie ludzie składają się na chore dzieci ,pieką ciasta i dają je na licytację a tu kobieta w siłę wieku ,mąż w sile wieku ,oboje mają fach w ręku i proszą o datki? Pani fryzjerka za jeden zabieg na włosach może skasować 400 zł i kobiety które chodzą po salonach fryzjerskich na zabiegi laminacji,saunę czy inne podobne tyle płacą... niektórzy ,a nawet sporo ma marzenie żeby starczyło im na życie od 1-go do 1-go....
Iga
2023-09-28 20:19:36
To tzw ślizgacze już wszędzie był.
Artur Ansjon
2023-09-28 17:46:40
Marian, przyszła jesień czas na wykopki. Przestań zajmować się sprawami o których nie masz pojęcia. Środki z dofinansowania biorą się z programów jakie są dostępne, a więc jeżeli jest program na remont czy modernizację to nie wybudujesz z nich nowego budynku. Można nie brać pieniędzy na remont i czekać tak jak proponujesz na programy związane z budową nowych budynków i to nie mieszkalnych ale takich programów chyba nawet nie było więc nie byłoby nigdy budynku dla seniorów. Bierze się to co można, a to co by się chciało nie zawsze jest dostępne. Przypominam że część bezradnych radnych niedawno chciało remontować ten obiekt ze swoich tzn. miejskich funduszy. Dobrze że do tego nie doszło.
ja
2023-09-28 07:16:28
Najpiękniejsze jest to, że \"Letnicy\" sami wykupili działki (w Marksewie) w taki sposób, że do jeziora tam praktycznie nie dojdziesz, a protestują, że sprzedaż jednej \"małej\" działeczki \"zabierze\" dostęp do jeziora - dla mnie czysta hipokryzja (w myśl zasady \"ja mam, a Tobie nie dam\" - patrz nie pozwolę, buhahahaha) Skądinąd Pan Wójt musi mieć środki na inwestycje, więc ... sprzedaje nieruchomości. Co w tym dziwnego? ... No fakt, dziwne jest jednak to, że w miejscu gdzie leży \"kość niezgody\" nie sprzedano działki już jakieś 40 lat. No, a jeszcze ciekawsze jest to, że np. do innej wioski wodociąg doprowadzony był np. za środki \"pozyskane w ramach programu\" i dofinansowanie było np. 90%\", a w Marksewie woda jest/będzie za środki \"samej wioski\" (tu nie trzeba się wysilić, żeby podanie napisać, coby dostać dofinansowanie, itp., tu można zwyczajnie sprzedać, patrz dofinansowanie 0,00%, buahahahahaha) - czysta ekonomia, buahahahaha. Swoją drogą prawie 500 zł za metr kwadratowy to prawie jak na Manhattanie. Kończąc, trzeba powiedzieć jasno, chcieliście mieć wodę w Marksewie, to macie wodę, ale do \"wody\" nie dojdziecie.
Wyborca z wyboru
2023-09-28 04:46:40
I tak wam rozdawnictwo naszych pieniędzy, podła zmino nic nie pomoże, mamy was już serdecznie dosyć!!!!!
Polak
2023-09-27 19:02:36
To może Burmistrz Mańkowski pochwali się co konkretnie robił aby pozyskać środki? Ten człowiek tylko dużo gada a nic nie robi. Szkoda tylko że seniorzy jak pokazuje doświadczenie są tak łatwowierni i wierzą jemu oraz tym dziwnym radnym. Kolejna fatalna decyzja tego całego grona. Zamiast postawić od podstaw nowy parterowy budyneczek dla seniorów i innych organizacji będą klecić starą ruderę!!! Czy nikt w tym mieście nie potrafi logicznie myśleć!!! Tragedia!
marian
2023-09-27 13:53:49
Ale sukces straży Rybackiej że aż trzeba w prasie się tym pochwalić. Dziadka \"wielkiego przestępcę\" na rybach dorwali, który kilka rybek na obiad chciał złowić gdyż mizerna emerytura nażycie nie wystarczała. Wnioskuję by do prezydenta o ordery wystąpić!!!
emryt
2023-09-27 12:36:06
Bandziora nie mogą złapać , ale dziadka z wędką to proszę bardzo aż artykuł powstał
Ona
2023-09-27 12:35:03
Ucieszyła mnie bardzo ta wiadomość że może wreszcie coś się ruszy w tym zakresie. Jednocześnie dziwi mnie że mimo tylu prub pozyskania środków na w/w remont, nigdy nie było pieniędzy. Raptem przed samymi wyborami kasa się znalazła i to w pokaźnej kwocie (kiełbasa wyborcza), to może niech wybory będą co roku. Dziwny jest ten świat, jak śpiewał Czesław Niemen. Pozdrawiam.
senior
2023-09-27 10:46:14
Zuchy! Dziadka złapać to jest sztuka...
wolf
2023-09-27 08:33:51