Czy podupadłe gospodarstwo rolne może zamienić się w siedlisko twórczych inspiracji? Okazuje się, że może, co udowodnili małżonkowie Olga i Janusz Stokłosowie oraz ich córka Maria – rodzina artystycznie i różnorodnie utalentowana, która na stałe związana jest ze stolicą, ale i n...
Czy podupadłe gospodarstwo rolne może zamienić się w siedlisko twórczych inspiracji? Okazuje się, że może, co udowodnili małżonkowie Olga i Janusz Stokłosowie oraz ich córka Maria – rodzina artystycznie i różnorodnie utalentowana, która na stałe związana jest ze stolicą, ale i na Mazurach, w naszym powiecie, zapuściła już korzenie.
Na bazie niemal zrujnowanych budynków gospodarczych, pod lasem, w niewielkim oddaleniu od zwartej zabudowy Burdąga, ma swą siedzibę Fundacja Burdąg oraz Dom Pracy Twórczej. Tu, od co najmniej kilku już lat, do występów na światowych scenach przygotowują się zawodowi tancerze, a pod ich okiem amatorzy – miłośnicy tańca współczesnego szlifują swoje umiejętności. Sprawczynią tego „zamieszania” jest Maria Stokłosa, tancerka i choreograf, która w ostatnich dniach ze swymi działaniami zaprezentowała się w Olsztynie, a chciałaby – jak mówi – wyjść z nimi do szerszego grona odbiorców z bliższego otoczenia: gminy Jedwabno i powiatu szczycieńskiego.
- Dotychczas może za mało się o to starałam – przyznaje, - ale nie spędzałam w Burdągu tyle czasu, co obecnie. Teraz będę tu mieszkać niemal cały rok, może tylko na zimę wrócę do stolicy.
Na początku porolnicze siedlisko w Burdągu miało być letnim azylem rodziny. Z czasem jednak zrodził się pomysł, by stworzyć tu także warunki do pracy. Z rozbudowanej obory powstał budynek, mieszący obszerną salę do tanecznych ćwiczeń z domowym zapleczem. Pani Maria, która w tym czasie aktywnie pracowała zawodowo, przygotowując jako choreograf bądź uczestnicząc jako tancerka w spektaklach na różnych scenach nie tylko europejskich, po prostu opowiadała współpracownikom o swoim tanecznym azylu, a oni – po prostu przyjeżdżali. I tak się to powoli rozwijało. - Odbywały się tu już próby spektakli tanecznych teatrów z Gdańska czy Warszawy, a z czasem zaczęliśmy też organizować letnie obozy tańca, na które przyjeżdżają amatorzy tańca współczesnego z całej Skandynawii, z Hiszpanii, z Niemiec, była też jedna Japonka i chłopak z Brazylii – opowiada Maria Stokłosa. - Niemal co roku latem warsztaty bardzo modnej ostatnio formy tańca, nazywanej improwizacją w kontakcie, prowadzą nauczyciele z Izraela.
Kiedy już wiadomo było, że pani Maria, za sprawą synka, więcej czasu poświęci Mazurom, podjęła pewne próby, by swoim istnieniem i działalnością zainteresować tzw. ludzi kultury w bliższej okolicy. - Najpierw udałam się do olsztyńskiego teatru, co wydawało się najbardziej oczywiste, ale tam tańcem współczesnym nikt nie był zainteresowany – opowiada. - Nawiązałam kontakt z miejscowym Zespołem Pieśni i Tańca „Jedwabno”. Próbowaliśmy zrealizować wspólny projekt, ale nie otrzymał on dofinansowania. Na końcu zjawiłam się w Urzędzie Marszałkowskim i tam urzędnicy, którym opowiedziałam co mogę, umiem i chcę zrobić, podeszli do tematu niezwykle entuzjastycznie, czym byłam absolutnie i oczywiście mile zaskoczona. Taki był początek projektu o nazwie „Nowy Taniec” będący częścią większej kampanii pod tytułem: „Warmia. Rebelia Kultury”. Tu, w Burdągu, w poprzedni weekend odbyły się warsztaty dla młodzieży, w których uczestniczyło 19 młodych tancerzy z Olsztyna, Szczytna, Gdańska, Białegostoku, a nawet z Krakowa i Wiednia. Tancerze: Maria Stokłosa i Konrad Szymański oraz perkusista Wieland Moller „oswajali” tancerzy z nowoczesnym, eksperymentalnym tańcem improwizowanym jednocześnie z muzyką, będącą jego akompaniamentem. Ukoronowaniem warsztatów był zaprezentowany 24 października w olsztyńskim Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych spektakl w wykonaniu „warsztatowych” szkoleniowców.
- Mam nadzieję, że na tym się nie skończy. Zapraszam chętnych do odwiedzenia Burdąga. Można po prostu do nas przyjechać, popatrzeć, jak tańczymy, na czym to polega – mówi Maria Stokłosa. - Chciałabym, aby mój Dom Pracy Twórczej wkomponował się w szeroko pojętą aktywność kulturalną gminy i powiatu, osób indywidualnych, stowarzyszeń czy instytucji, a łatwo mnie znaleźć, bo Fundacja Burdąg ma swoją stronę internetową, gdzie są wszystkie dane kontaktowe.
Halina Bielawska
Fot. Adam Gewartowski, archiwum UM Olsztyn
Dlaczego usunięto komentarze? Czyżby nie wpisywały się w jedynie słuszną narrację?
Wiesław Nosowicz
2025-07-30 14:57:43
to jest łatanie dziury łatą a nie zabezpieczenie , a prowizorka będzie trwać latami aż budynek sam się rozleci
zdysk
2025-07-30 14:06:51
Mogłaby się wreszcie skończyć moda na te \"Q\", jako uzupełnianie polskich wyrazów. Nadmieniam, że \"Q\" może zakończyć się także rwą - oczywiście kulszową. To jednak zaśmiecanie języka. Może za mało rozwinięty słownik mowy ojczystej? Pamiętacie o określeniu funkcjonującym swego czasu o rodakach w krajach anglosaskich - w wersji fonetycznej podaję - q\'pipl (people)?
Śmieszek
2025-07-30 12:38:00
pamietaj ze to sluzba
jery
2025-07-29 20:40:29
I można za milion a nie za kilkanaście?
Bartek
2025-07-29 19:55:04
Świetna obsługa. Cierpliwość do pacjentów i zawsze wszystko dobrze wytłumaczone.
Viola
2025-07-29 14:28:22
Za takie pieniądze to można całą wodę w jeziorze wymienić na Muszyniankę. A tak serio serio, to ani słowa o kanale łączącym jeziora. Zasypią go, żeby się nowa zdrowa czysta ekologiczna woda nie mieszała z tą inną wodą? I czy nasze, szczycieńskie firmy zarobią na tym? Bo może być tak, że dostaliśmy te pieniądze, aby konkretna firma zgarnęła te pieniądze.
jans
2025-07-29 13:16:31
Fafernuchy i wycinanki to zdecydowanie kurpiowska tradycja. Kiedyś może z osiedleńcami docierała na Mazury.
małpa
2025-07-29 12:24:31
Feminizacja zawodu nauczyciela jest fatalna, zadziobią cię, bo nie piłaś kawki z koleżankami na przerwach, nie robiłaś z nimi na drutach i nie dzielisz się przepisami na jakieś ciasto, czy potrawkę, itp., itd. Boją się, bo usadziły się Panie na swych grzędach i obawiają się \"przesadzeń\".
Taki sobie czytelnik
2025-07-28 15:39:20
Stefcio doznał porażki i to kolejnej.
Rafi
2025-07-28 12:40:41