Środa, 8 Październik
Imieniny: Krystyna, Marii, Marka -

Reklama


Reklama

Budżet obywatelski czy samorządowy? Mieszkanka Szczytna pisze o nierównościach w głosowaniu


„Zwykły człowiek nie ma szans z lokalnym radnym” – alarmuje pani Joanna, która napisała do naszej redakcji w sprawie uczciwości i sensu budżetu obywatelskiego. Jej głos to komentarz do tego, jak w praktyce wygląda idea, która miała dawać mieszkańcom realny wpływ na decyzje w mieście.



Pani Joanna zwraca uwagę, że budżet obywatelski miał być narzędziem demokracji bezpośredniej, umożliwiającym mieszkańcom realizację własnych pomysłów – bez zaplecza politycznego, bez znajomości, bez wpływów.

 

– Budżet obywatelski z założenia miał wyrównywać szanse między „zwykłym obywatelem” a władzą. Tymczasem radni najpierw sami startowali, a teraz promują projekty swoich znajomych na oficjalnych profilach. To może nie jest złamanie regulaminu, ale moralnie jest to wątpliwe – pisze mieszkanka.

 

Jej zdaniem zwykli mieszkańcy nie mają takich możliwości promocji jak lokalni politycy, którzy dysponują szerokimi zasięgami w mediach społecznościowych i łatwym dostępem do informacji.


Reklama

 

– Taki człowiek z góry jest na przegranej pozycji. Budżet obywatelski przestaje być „obywatelski”, a staje się samorządowy – dodaje.

 

Pani Joanna wskazuje, że inne miasta już wprowadziły zmiany, które mają przywrócić sens idei budżetu obywatelskiego. Wśród nich m.in. zakaz promowania projektów przez osoby pełniące funkcje publiczne, oddzielne kategorie dla instytucji i osób fizycznych, a nawet anonimizację zgłaszających w trakcie głosowania.

 

– To są dobre kierunki. Tak jak to działa teraz, jest dla części mieszkańców po prostu dyskryminujące. Władze miasta powinny się nad tym poważnie zastanowić i nie zostawiać w tyle słabszych – podsumowuje autorka listu.

Reklama

 

Redakcja dziękuje pani Joannie za list i zachęca innych mieszkańców do dzielenia się opiniami w sprawach ważnych dla lokalnej społeczności.



Komentarze do artykułu

Napisz

Reklama


Komentarze

Reklama