Mieszkaniec gminy Jedwabno stracił 260 tys. zł. Mężczyzna kupował samochód ciężarowy przez internet. Przelewu dokonał, ale auta się nie doczekał. Tym razem to jednak nie naiwność, a być może przepisy prawa zawiniły, że mężczyzna stracił tak ogromne pieniądze. W ostatnich dniach podobnych oszustw w naszym powiecie jest znacznie więcej. 70-latka ze Szczytna straciła 32 tys. zł metodą na blika.
Mimo apeli policjantów oraz pracowników banków odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mieszkańcy naszego powiatu wciąż grzeszą naiwnością. A za grzechy przychodzi im słono płacić. Choć nie zawsze winna jest naiwność. Bywa, że w objęcia oszustów wpychają ludzi... przepisy polskiego prawa.
Tak bez wątpienia było w przypadku mieszkańca gminy Jedwabno, który chciał kupić samochód ciężarowy. Mężczyzna opłacił dowód zakupu zgodnie z obowiązującym prawem, które narzuca limit płacenia gotówką do 15 tys. zł brutto. Musiał więc kwotę niemal 260 tys. złotych opłacić przelewem. Niestety, samochodu się nie doczekał.
- I w ten sposób przepisy polskiego prawa wpuszczają nas, przedsiębiorców w objęcia oszustów – mówi w rozmowie z „Tygodnikiem Szczytno” inny przedsiębiorca ze Szczytna. - Jesteśmy właściwie bezradni, bo nie każdego kontrahenta da się sprawdzić. A urzędnicy, którzy zmuszają nas do takich transakcji, nie biorą za to odpowiedzialności. Kiedyś byłoby tak, że człowiek pojechałby zobaczyć samochód, potem umówiłby się na zapłatę w bezpiecznych warunkach, wrócił autem i byłoby po sprawie. Dziś trzeba najpierw zapłacić, w przypadku przelewu zagranicznego poczekać kilka dni i mieć nadzieję, że towar otrzymamy. Jak to ryzykowne, pokazuje sprawa tego pana z gminy Jedwabno – dodaje nasz rozmówca. - Bardzo mu współczuję, bo przez polskie prawo stracił ćwierć miliona. Jakoś średnio wierzę, że policjantom uda się je odzyskać.
Policjanci przyznają, że takie zgłoszenie przyjęli.
- Mężczyzna za pośrednictwem niemieckiej strony internetowej, takiego odpowiednika działającego w naszym kraju OLX chciał kupić samochód ciężarowy – wyjaśnia sierżant Emilia Poławska ze szczycieńskiej policji. - Analizujemy całą sytuację.
Ale to niejedyny oszukany mieszkaniec naszego powiatu. 32-tys. zł metodą na blika straciła 70-letnia mieszkanka Szczytna. Z kolei 67-letni mieszkaniec Pasymia jest uboższy o 4 tys. zł.
- Również został oszukany metodą na blika – precyzuje sierżant Emilia Pławska. - Te osoby otrzymały wiadomości na komunikatory internetowe od swoich rzekomych znajomych z prośbą o pomoc i linki. Niestety, nie potwierdzili, czy prośby pochodzą od ich prawdziwych znajomych. Warto w takich sytuacjach po prostu zadzwonić do tych osób, zapytać, co się stało, zweryfikować te prośby – instruuje policjantka.
Jak bezpiecznie realizować transakcje bankowe oraz jak bank może pomóc ustrzec się internetowych oszustw?
W dobie cyfryzacji i globalnego rynku coraz częściej dokonujemy transakcji online, również tych międzynarodowych. Niestety, wraz z rosnącą popularnością takich transakcji, rośnie również liczba oszustw. Jako ekspert bankowy chciałbym przedstawić kilka kluczowych zasad, które pomogą bezpiecznie realizować transakcje oraz opisać, jak bank może wspierać klientów w przypadku oszustwa.
Zasady bezpiecznego realizowania transakcji:
1. Weryfikacja odbiorcy: przed dokonaniem przelewu na rzecz nieznanej osoby lub firmy, zawsze warto sprawdzić jej wiarygodność. Można to zrobić poprzez poszukiwanie opinii w internecie, kontaktowanie się z wcześniejszymi klientami lub sprawdzenie, czy firma jest zarejestrowana i ma pozytywne recenzje.
2. Zabezpieczenia bankowe: korzystaj z usług bankowych, które oferują dodatkowe zabezpieczenia, takie jak dwuetapowa weryfikacja (2FA), powiadomienia push o transakcjach oraz możliwość ustawienia limitów transakcyjnych.
3. Unikanie nieznanych linków i e-maili: nigdy nie dokonuj przelewów na podstawie linków lub informacji przesłanych e-mailem od nieznanych nadawców. Zawsze weryfikuj takie informacje bezpośrednio u źródła, np. na oficjalnej stronie internetowej firmy.
4. Korzystanie z renomowanych platform: dokonuj transakcji za pośrednictwem renomowanych platform sprzedażowych, które oferują mechanizmy ochrony kupujących, takie jak escrow, gdzie pieniądze są przetrzymywane przez pośrednika do czasu potwierdzenia odbioru towaru.
Jak bank może pomóc w przypadku oszustwa?
1. Zgłoszenie oszustwa: jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem; bank może podjąć kroki, aby zatrzymać lub cofnąć przelew, jeśli to jeszcze możliwe.
2. Wsparcie w śledzeniu transakcji: banki posiadają narzędzia do śledzenia przepływu środków i mogą współpracować z innymi instytucjami finansowymi w celu zidentyfikowania odbiorcy przelewu.
3. Współpraca z organami ścigania: bank może współpracować z policją i innymi organami ścigania, dostarczając niezbędnych informacji potrzebnych do dochodzenia w sprawie oszustwa.
4. Edukacja i prewencja: banki często oferują programy edukacyjne dla swoich klientów, które uczą, jak rozpoznawać potencjalne oszustwa i jakie kroki podjąć, aby ich uniknąć; warto korzystać z takich materiałów i szkoleń.
Pamiętajmy, że kluczową rolę w zabezpieczeniu naszych transakcji odgrywa nasza czujność i stosowanie się do zasad bezpieczeństwa. Banki są naszymi sojusznikami w walce z oszustwami, ale to od nas zależy, czy zminimalizujemy ryzyko ich wystąpienia.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa transakcji, zawsze warto skonsultować się z przedstawicielem swojego banku.
Wydaję mi się, że,,ślizganie,, będzie frajdą dla dzieciaków w tak nie zapomnianej do końca ich życia atmosferze świąt.Oczywiście miasto musi odpowiednio lodowisko udekorować.
Warchol
2024-11-20 13:46:48
Ciekawe , co powiecie , gdy za kilka lat subwencje ekologiczne traktowane obecnie jako \"marchewka\" zostaną obcięte ,lub wycofane z uwagi na biedę budżetową.?
Andrzej
2024-11-20 10:35:58
Mam pewną wątpliwość. Otóż jak dotrzymują słowa politycy wszystkich opcji już wiemy. Czy ktoś bierze pod uwagę fakt ,że przy obecnej mizerii Budżetu, a przyszłość może być jeszcze czarniejsza , subwencja ekologiczna zostanie okrojona lub zlikwidowana.? A Park zostanie ,ze wszystkimi tego konsekwencjami. Następni politycy powiedzą: Sorry- to nie ja obiecywałem. Sam jestem leśnikiem i leży mi na sercu ochrona przyrody, ale jestem przeciwny , aby ludzie z Warszawy z 7-go piętra w bloku \"urządzali\" życie tubylcom -czasem wbrew ich woli. Podejście obecnego kierownictwa Ministerstwa Klimatu nie wskazuje na analizę przyszłych skutków swoich planów. Przepraszam za porównanie ,ale najbardziej mi się to kojarzy z \"Rewolucją kulturalną \"w Chinach. Co z tego wyszło ,ludzie interesujący się historią i polityką wiedzą. Pozdrawiam.
Andrzej
2024-11-20 10:26:15
Widać że ojciec z matką sami jeszcze nie dorośli,kto takiemu żółtodziubowi takie auto daje,może auto tatusia,ale widać że tatka jak na coś takiego pozwala to też nie powinien takim jeżdzic bo jeszcze mleka z pod nosa nie wytarł,chyba że szczeniak sam powinął tatusiowi furę bez jego wiedzy
Kubek73
2024-11-20 10:22:41
Mniej szczęścia miał młody kierowca osobówki pod Ostródą.
Niki.
2024-11-20 09:39:22
A widziano ławki w okolicach szkoły z oddziałami integracyjnymi
Tytus
2024-11-20 09:12:23
Podziwiam aktualnego Wójta za cierpliwość. Darmowa pasza i lewe interesy skończyły się.... wścieklizny dostali. Znam takiego letnika (bogacza), który wcześniej reprezentował prawo i sprzedał się za dwa zestawy obiadowe, szkolne z dostawą do domu - od wczesnej wiosny do późnej jesieni, pięć dni w tygodniu. Proceder trwał minimum 2-lata. Bogate szkolnictwo można doić.
Wiesława Kowalewska
2024-11-19 21:35:13
Ale o co chodzi z tym ułatwieniem dostępu? To wygląda na to, że np ludzie pracujący w MOS mają utrudniony dostęp do pracy że względu na fatalna lokalizację???
Tytus
2024-11-19 20:13:39
A dokąd w końcu poszły ławki z tej strefy? Bo były różne pomysły.
Tutejsza
2024-11-19 16:59:29
Wójt \"wszystko mogę \" już oszczędza na remizę, lekarzy i inne puste obietnice. Zaczął od gaszenia oświetlenia a gdzie bezpieczeństwo mieszkańców (priorytet w kampanii) !!!!
Wyborca
2024-11-19 16:24:48