Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58. Otwarcie ofert ma nastąpić 21 września. Na początku 2022 roku mieszkańcy gminy Szczytno mają poznać proponowane przebiegi obwodnicy.
Obwodnica to ważny element dla mieszkańców Szczytna. Dzięki niej ruch ciężkich samochodów ma zostać „wyrzucony” z centrum miasta. Ale to niezwykle ważna inwestycja też dla mieszkańców gminy wiejskiej Szczytno, bo to przez jej tereny ma przebiegać trasa obwodnicy.
Ma ona zacząć się od wsi Lipowa Góra Zachodnia i biec przez węzeł Korpele na południe od Szczytna w okolicach Leśnego Dworu, Młyńska i Leman. Mieszkańcy tych wsi już zapowiedzieli, że nie pozwolą, aby obwodnica biegła bezpośrednio przy ich zabudowaniach.
Z informacji, które przekazała „Tygodnikowi Szczytno” GDDKiA wynika, że obwodnica ma być jednojezdniowa, czyli będzie to droga o parametrach ekspresówki. Być może w niektórych miejscach pojawi się dodatkowy pas, aby można było rozładować ewentualnych ruch. Obwodnica ma powstać w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58. Planowana data ogłoszenia przetargu na roboty budowlane w systemie „Projektuj i buduj” to III kwartał 2024 r.
Od stycznia ma ruszyć inwentaryzacja przyrodnicza terenu, po którym ma biec obwodnica.
W ramach zadania zostaną wybudowane: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026 - 2028. Szacunkowy koszt tego zadania to 472 mln zł.
Podstawowym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego i dalekobieżnego z centrum miasta i poprawa komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców.
Budowa obwodnicy Szczytna to kolejne w województwie warmińsko-mazurskim zadanie realizowane w ramach programu budowy 100 obwodnic, przygotowanego na lata 2020-2030. W ramach tego programu, oprócz obwodnicy Szczytna, powstaną do 2030 roku obwodnice Olsztyna i Dywit, Gąsek, Pisza oraz Smolajn. W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Krzysztof Mańkowski,
burmistrz Szczytna
Wbrew opiniom wielu niedowiarków obwodnica Szczytna będzie budowana. To bardzo ważna inwestycja, bo podczas kampanii wyborczej jednym z najczęściej zadawanych pytań było, kiedy wyprowadzę ruch tirów z centrum miasta. To się właśnie dzieje, z czego bardzo się cieszę.
Sławomir Wojciechowski,
wójt gminy Szczytno
Mieszkańcy gminy Szczytno na razie do przebiegu obwodnicy podchodzą ze spokojem. Z tego, co wiem, do urzędu wpłynęło jedno zapytanie w tej sprawie i chyba jedno poszło też do GDDKiA. Osobiście uważam, że obwodnica musi być usytuowana w takim miejscu, aby była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Przy opracowaniu koncepcji może wyjść, że jakiś teren jest już tak zabudowany, że nie ma możliwości poprowadzenia tam drogi. Jestem przekonany, że każde działania zostaną poprzedzone konsultacjami społecznymi. Mieszkańcy gminy Szczytno i ja liczymy na to.
Adam Kunikowski,
mieszkaniec Szczytna.
Szczytno jest zakorkowane od wielu lat. Ale myślę, że składa się na to wiele czynników. Po mieście jeździ się bardzo trudno, bo piesi chodzą, jak chcą, a i kierowcy nie zawsze przestrzegają przepisów. Obwodnica jest potrzebna, bo zmniejszy ruch w centrum, ale myślę że problem mogłyby rozwiązać też dodatkowe ronda.
Karolina Stańczak,
mieszkanka Szczytna
Bez wątpienia obwodnica jest potrzebna. I to nie tylko dla mieszkańców, ale i dla przyjezdnych, którzy chcąc nie chcąc muszą przez Szczytno przejechać. Oni też stoją w korkach. Dzięki niej tiry będą mogły ominąć miasto. Będzie dużo bezpieczniej. Dla wszystkich uciążliwe są przewozy zwierząt i brzydki zapach, który się za nimi ciągnie. Największe korki w naszym mieście tworzą się w wakacje, w godzinach szczytu oraz gdy zamknięte są przejazdy kolejowe.
Fot. Zaprezentowany w telewizji publicznej hipotetyczny kształt obwodnicy Szczytna. Mapka pokazuje jedynie ogólnie, które drogi ma ona połączyć i nie obrazuje jej ostatecznego przebiegu, bo ten nie jest jeszcze znany.
ali
Jak widać włodarze miasta z częścią radnych są zachwyceni budową obwodnicy, ale wystarczy zajechać do miast, gdzie takie obwodnice powstały i zobaczyć jak one się \"zwijają\". Ograniczenie ruchu przyczynia się niestety do ich degradacji (handel \"upada\" na całego). Korki czasami tworzą się przez wakacje i nie są one duże, hałas tez nie jest duży. Mieszkałem kilka lat w dużym mieście i mogę powiedzieć, że u nas jest sielanka.
Wrocek\'56
Szanowny \"mol\"u zmiany granic raczej nie będzie, to nie leży w interesie gminy. Wątpię by gmina wyraziła na to zgodę. Natomiast zgadzam się w całej rozciągłości co do nieudacznictwa władz ratuszowych, a o bez/radnych miejskich nawet szkoda strzępić języka. Pozdrawiam
mol
Byleby ktoś nie wpadł na durny pomysł zmiany granic Szczytna do obwodnicy. Nie mam zamiaru spłacać długów Mańkowskich Bańkowskich Łachaczy Kiersikowskich i całej reszty nieudaczników. Wójt jaki jest każdy wie, ale wolę jego jako włodarza niż tych nieudaczników powyżej.
Kalina
Ciekawe czy rodzinne interesy wezmą górę jest radująca matka, a w urzędzie córka no i ojciec z firmą budowlaną lata doświadczeń i nic się nie zmienia
Lucek
A gdzie plan zagospodarowania terenu? :)
Śmieszek
DO PLAY: nie ma obaw! Każdy przejezdny skręci do Szczytna, aby zobaczyć co to za twór ta nasza Wieża Ciśnień. Bo mimo, iż cieszę się, że jest szansa na odebranie jej nieudolnemu inwestorowi, to nie sądzę, aby odbyło się to szybko. No więc będzie ona zdobiła krajobraz naszego miasta jeszcze jakiś czas i jest nadzieja, że - jak syreny Odyseusza - kusić będzie podróżnych.
Mieszkaniec Szczytna
Dziwi trochę zachowanie urzędników wydających pozwolenia na budowę w miejscu ewentualnego przebiegu obwodnicy. Już ponad 10 lat temu drogowcy sygnalizowali gdzie taka droga może przebiegać. Tak więc zabudowa takiego terenu jest czymś dziwnym. Ale nic straconego spec ustawa zadziała i miejsce się znajdzie.
PLAY
Bardzo dobra informacja – widać tempo prac nad obwodnicą Szczytna wzrasta i może doczekamy się realizacji. Z powstaniem obwodnicy będzie się wiązała zmiana przebiegu dróg krajowych w samym mieście. Co to oznacza? Że nie powstanie rondo przy przejeździe kolejowym, że nie zostanie przebudowana ulica Pasymska. Miasto i powiat dostaną obecne DK w obrębie miasta w posiadanie – czyli zimowe utrzymanie tych dróg nie będzie takie jak obecnie (o ile będą śnieżne zimy). Trochę może stracić turystyka i gastronomia bo sporo ludzi jest przejazdem i przy okazji korzystają z usług lokalnych a tak to ominą Szczytno bokiem. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Obwodnica rozwiąże problem hałasujących TIRów ale stworzy inne … czas pokaże. Inną kwestią jest budowa DK16 która o ile zostanie skończona – przejmie znaczną ilość pojazdów z dróg krajowych w naszym powiecie. Widać to nawet po Pikniku Country gdzie wcześniej sznury aut jechały przez Jedwabno i Rozogi a w zeszłym roku już ruch był mniejszy. Obwodnica jest potrzebna tylko teraz trzeba pomyśleć nad minusami jakie przyniesie i coś temu zaradzić – tu pole do popisu dla Włodarzy …