Poniedziałek, 20 Styczeń
Imieniny: Fabioli, Miły, Sebastiana -

Reklama


Reklama

9 lat Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury - liczby mówią wszystko


W 2024 roku port obsłużył 72 246 pasażerów oraz zrealizował 3 965 operacji lotniczych. To niemal o połowę mniej niż w 2023 roku, kiedy liczby te wyniosły odpowiednio 142 587 pasażerów i 5 371 operacji. Od momentu otwarcia w 2016 roku lotnisko w Szymanach obsłużyło ponad 860 tysięcy podróżnych.



Jak wyjaśnił rzecznik prasowy lotniska, Dariusz Naworski, spadek był efektem rosnących kosztów operacyjnych, wyższych cen paliwa lotniczego oraz inflacji. Globalne problemy, takie jak konieczność serwisowania floty czy opóźnienia w dostawach samolotów, zmusiły linie lotnicze do ograniczania tras w mniej rentownych portach regionalnych, w tym także w Szymanach.

 

Mimo trudności, władze lotniska z sukcesem rozwijały ofertę. W 2024 roku touroperator Itaka uruchomił pierwsze w historii lotniska zimowe połączenie czarterowe do Marsa Alam w Egipcie, które spotkało się z dużym zainteresowaniem. Oferta ta będzie dostępna także w sezonie letnim 2025. W wakacyjnym rozkładzie powrócą popularne czartery do Albanii i Turcji.

 

Regularne loty rejsowe z Szyman obejmują połączenia do Londynu i Krakowa. Od 30 marca 2025 roku Ryanair otworzy nową trasę do Düsseldorf-Weeze w Niemczech, co ma przyciągnąć zarówno turystów, jak i biznesmenów.
 

 

Ważnym elementem działalności lotniska w 2024 roku była obsługa lotów General Aviation, w tym lotów biznesowych, medycznych i wojskowych, a także szkoleniowych. Dynamicznie rozwijał się również sektor cargo – w minionym roku odprawiono 358 043 kg ładunków, co oznacza wzrost o 15,8% w stosunku do 2023 roku. Eksport regionalnych produktów spożywczych oraz operacje wojskowe znacząco wpłynęły na ten wynik.
 


Reklama

 

W 2024 roku kontynuowano realizację projektu „CAWOK – bezpieczeństwo w strefie RESA”, finansowanego ze środków unijnych. Inicjatywa, warta blisko 7,4 mln zł, obejmuje wdrożenie innowacyjnego systemu zdalnej wieży lotniskowej AFIS, co ma podnieść poziom bezpieczeństwa i efektywności zarządzania ruchem lotniczym.

 

Kolejną kluczową inwestycją jest projekt „Flight Eco Center”, zakładający budowę hangarów MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) do serwisowania i recyklingu statków powietrznych. Inwestycja ma na celu zwiększenie konkurencyjności lotniska oraz stworzenie nowych miejsc pracy w regionie.
Strefa okołolotniskowa: pierwsze inwestycje

 

W strefie okołolotniskowej rozpoczęto budowę centrum technologii medycznych przez firmę CX Engineering. Inwestycja, warta 20 mln zł, obejmuje halę produkcyjną i przestrzeń biurową o łącznej powierzchni 3 000 m². Zakończenie budowy planowane jest na trzeci kwartał 2025 roku.
 

Reklama

 

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury od początku swojej działalności boryka się z trudnościami finansowymi. W 2025 roku samorząd województwa przeznaczył na lotnisko prawie 29,9 mln zł, w tym 16,4 mln zł na dokapitalizowanie spółki zarządzającej i 13,4 mln zł na częściowe pokrycie strat finansowych.

 

– Obchodzimy 9-lecie naszej działalności z dumą z dotychczasowych osiągnięć i nadzieją na przyszłość. Naszym celem pozostaje rozwój siatki połączeń, rozbudowa infrastruktury i wspieranie lokalnej gospodarki – podkreśla Wiktor Wójcik, prezes zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o.



Komentarze do artykułu

cdn

Z tonącego lotniska do ratusza.

Napisz

Reklama


Komentarze

Reklama