Nikt już chyba nie wątpi, że obecnie znajomość języka angielskiego jest równie ważna jak języka ojczystego. A może nawet ważniejsza, bo po angielsku można się dogadać praktycznie na całym świecie. Szkół językowych w powiecie więc nie brakuje, ale tylko jedna oswaja z angielskim już dzieci w powijakach. O tej nauce opowiada Tomasz Banul.
Skąd pomysł, by uczyć angielskiego już kilkumiesięczne dzieci?
Zacząłem od uczenia młodzieży w jednej ze szczycieńskich szkół średnich, ale po jakimś czasie poczułem, że muszę coś zmienić. Przewrotnie mówiąc, pomogła dyrekcja tej szkoły, bo zwolniła mnie z pracy, a ja już po tygodniu wiedziałem, czym chcę się zająć. Jakiś czas wcześniej studiujący w Lublinie mój brat opowiadał mi o prowadzonych tam muzyczno-językowych zajęciach dla dzieci i bardzo je chwalił. A że w tym czasie sam miałem małe dzieci, więc mnie to bardzo zainteresowało. Nawiązałem kontakt z autorką tego programu nauczania, odbyłem szkolenia i wykupiłem licencję, który pozwala mi pod szyldem „Musical Babies” oraz „Musical English” prowadzić zajęcia w powiatach olsztyńskim i szczycieńskim.
Jak się uczy języka obcego maluchy, które jeszcze ojczystego nie potrafią używać?
Naukę zaczynamy od pierwszej klasy podstawówki, ale dziecko tak naprawdę zaczyna się uczyć niemal tuż po urodzeniu. Słyszy, jak i co mówią do niego rodzice i w ten sposób samo poznaje słowa, uczy się ich i w końcu wypowiada. To więc doskonały czas, by w taki sam sposób dziecko osłuchało się z językiem obcym, z angielskim. Kilkumiesięczne dziecko nie mówi, ale chłonie wszystko, co je otacza. Angielski, który słyszy, już pozostaje w jego pamięci, a nawet podświadomości, co sprawia, że może się nim posługiwać znacznie wcześniej, niż korzystając tylko z edukacji szkolnej.
W nazwie programów jest muzyka...
Bo uczymy języka śpiewając i grając, ale też w trakcie różnych zabaw. To daje dodatkowe, pozytywne efekty. Rozwija dziecko wszechstronnie, nie tylko językowo, także ruchowo, sensorycznie, a nawet społecznie, bo dziecko uczy się też pracować w grupie. Według badań i analiz, prowadzonych przez autorkę tej metody nauczania, objętych nią dzieciom w nieco późniejszych latach znacznie łatwiej przychodzi nauka, lepiej odnajdują się w szkołach, są niejako z góry do nich przystosowane.
Ile czasu dzieci powinny uczestniczyć w takich zajęciach?
My prowadzimy zajęcia dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6 lat, podzielonych na grupy: do 3 lat, 3-4 lata i 5-6. W grupie maksymalnie może być 12 dzieci, ale staramy się, by było ich mniej, bo z niewielkimi grupami pracuje się lepiej. Szczególnie dotyczy to dzieci, które nie chodzą jeszcze do przedszkola.
Od ilu lat prowadzicie te zajęcia i gdzie?
W Polsce nauka tą metodą prowadzona jest od 2003 roku, a ja zajmuję się tym już siedem lat. Początkowo tylko w Szczytnie, a obecnie także w Wielbarku, Jedwabnie i Olsztynie. Z roku na rok przybywa grup i miejsc, bo metoda staje się coraz bardziej popularna, a moje zajęcia już wypracowały sobie markę. Wiem, że rośnie zapotrzebowanie i myślę o prowadzeniu zajęć także w innych miejscach, niż wymienione wyżej. Tu jednak rodzi się problem innego rodzaju...
Jaki?
Brak lektorów. Dotychczas współpracowałem z dwiema studentkami, które świetnie się sprawdzały, ale skończyły edukację. Sam zaś takiemu zainteresowaniu, jakie jest, nie podołam.
Jakie warunki musi spełniać taki lektor?
Przede wszystkim muszą dobrze znać angielski. Bardziej chodzi mi o komunikatywność i poprawną wymowę. Dzieci, które uczymy, nie czytają, lecz słuchają, zależy mi więc na tym, by słyszały dobry, prawidłowy język. Poza tym muszą to być osoby muzykalne, bo na zajęciach bardzo dużo śpiewamy. Nie jest wymagana i konieczna umiejętność gry na jakimś instrumencie, choć to stanowi oczywiście dodatkowy plus. Niezwykle ważna jest też umiejętność współpracy z dziećmi, a także ich rodzicami, czyli otwartość i komunikatywność.
To bardzo wysokie wymagania...
Niestety. Niestety dla mnie, bo nie jest łatwo znaleźć pracowników. Ale „stety” dla dzieci, bo lektorzy z takimi umiejętnościami to gwarancja, że nauka przyniesie pozytywne efekty.
Rozpoczął się nowy rok szkolny, co to oznacza dla Twojej szkoły?
Zapisujemy dzieci do poszczególnych grup na rok szkolny. Oczywiście, w sporej części rodzice przedłużają naukę swych pociech na kolejne lata. Dla tych, którzy jeszcze się z nami nie spotkali, pod koniec września organizujemy zajęcia pokazowe. W tym roku odbędą się one dokładnie 24 września, w prywatnym żłobku „Siódme Niebo”, działającym w Szczytnie, ul. Warszawska 1. Te zajęcia będą prowadzone z podziałem na grupy, w zależności od wieku dziecka. Dla ułatwienia organizacji, zainteresowanych rodziców proszę o wcześniejsze zgłoszenie: tel. 502-622-108, lub drogą elektroniczną: fb – musical babies olsztyn-szczytno.

na koniec listopada też było zamknięte. na szczęście długo nie czekałam na autobus z dzieckiem ok15-20 minut ale mimo wszystko .... powinno być miejsce do ogrzania się
mieszkanka
2025-12-04 09:47:31
Wstyd, wstyd,wstyd, wstyd, wstyd, wstyd, wstyd. Jako burmistrz Mojego Ukochanego Miasta zapadłbym się pod ziemię. Zaraz, zaraz, a może to nie jest ukochane miasto naszego włodarza? W końcu jest on z zagranicy... powiatu.
Rydż
2025-12-04 09:16:34
Po pierwsze to widać jaja wodka tfu napój spirytusowy jest na zdjęciu. Po drugie małpki ludzie kupują z...biedy i dla wygody i z innych względów. Na dużą butelkę nie zawsze stać lub się nie uzbiera pod sklepem. Po drugie małpki kupowane są z rana przez spora część pewnej grupy pracowników idących z rana do pracy. Widzę to w sklepach. Może na poprawę humoru, może żeby po kryjomu potem zapić swoje smutki albo ciężka prace. Poza tym malpke można łatwo przemycić i potem w przysłowiowych krzakach lub kibelku skonsumować. Pewnie gdyby władza nie udawała ze walczy z alkoholizmem (patrz nocna prohibicja) to pewnie więcej by dobrego zrobiła gdyby zakazano w ogóle małpek. Walka z alkoholem jest tylko na pokaz. Tak naprawdę każdemu rządowi gdzieś tam w głębi zależy żeby tego napoju spożywać dużo bo to gigantyczne wpływy do budżetu. Kiedyś ludzie oburzyli się pamiętam na prezesa bo rzekł coś o pijących kobietach. Było oburzenie itp. Prawda jest jednak taka ze robiąc zakupy widzę że kobiety naprawdę kupują bardzo dużo alkoholu nie mniej niż faceci. Kupują fardzo dużo win, wódki do tego soków itp. I mlode i w średnim wieku. Nie pije tylko przysłowiowy alkoholik ale po prostu młodzi sporo piją tylko oburzają się gdy ta prawda do nich dociera. Moze tez zapijaja smutki, moze to robia dla rozrywki ale uwierzmy, że jako naród dużo pijemy. Proszę popytać się po prostu pań przy kasach w sklepie. One to wiedzą najlepiej.
Jan
2025-12-03 20:39:14
Sam gnaj do podstawówki, skoro tak za nią tęsknisz. Trzeba było uważać na lekcjach a nie spać, było chodzić do szkoły, a nie wagarować i nie byłoby tych emocji dziś.
Polak do Śmieszka
2025-12-03 10:10:01
Do Polaka: właśnie - wzajemnie! Jednak nauki z podstawówki by się przydały.
Śmieszek
2025-12-02 23:35:17
Na to pieniądze są a na kanalizacje niema brawo radni
2025-12-02 15:01:40
Zamiast rogatek i świateł zamontować monitoring.Będą wtedy kierujący widzieli znak drogowy pionowy STOP.
kozaostra
2025-12-02 10:34:00
zaraz historia przed 1945 to szwabska historia i niech szwaby sobie ją zabierają.
Marcel
2025-12-02 10:13:48
Śmieszek nie ośmieszaj się!
Polak
2025-12-01 09:16:04
Bzdury pan piszesz jest znak stop widoczność nie jest zła a ta ciuchaja może raz na dwie godziny przejedzie ludzie olewają i nie patrzą
Wąski
2025-11-30 20:22:44