Nikt już chyba nie wątpi, że obecnie znajomość języka angielskiego jest równie ważna jak języka ojczystego. A może nawet ważniejsza, bo po angielsku można się dogadać praktycznie na całym świecie. Szkół językowych w powiecie więc nie brakuje, ale tylko jedna oswaja z angielskim już dzieci w powijakach. O tej nauce opowiada Tomasz Banul.
Skąd pomysł, by uczyć angielskiego już kilkumiesięczne dzieci?
Zacząłem od uczenia młodzieży w jednej ze szczycieńskich szkół średnich, ale po jakimś czasie poczułem, że muszę coś zmienić. Przewrotnie mówiąc, pomogła dyrekcja tej szkoły, bo zwolniła mnie z pracy, a ja już po tygodniu wiedziałem, czym chcę się zająć. Jakiś czas wcześniej studiujący w Lublinie mój brat opowiadał mi o prowadzonych tam muzyczno-językowych zajęciach dla dzieci i bardzo je chwalił. A że w tym czasie sam miałem małe dzieci, więc mnie to bardzo zainteresowało. Nawiązałem kontakt z autorką tego programu nauczania, odbyłem szkolenia i wykupiłem licencję, który pozwala mi pod szyldem „Musical Babies” oraz „Musical English” prowadzić zajęcia w powiatach olsztyńskim i szczycieńskim.
Jak się uczy języka obcego maluchy, które jeszcze ojczystego nie potrafią używać?
Naukę zaczynamy od pierwszej klasy podstawówki, ale dziecko tak naprawdę zaczyna się uczyć niemal tuż po urodzeniu. Słyszy, jak i co mówią do niego rodzice i w ten sposób samo poznaje słowa, uczy się ich i w końcu wypowiada. To więc doskonały czas, by w taki sam sposób dziecko osłuchało się z językiem obcym, z angielskim. Kilkumiesięczne dziecko nie mówi, ale chłonie wszystko, co je otacza. Angielski, który słyszy, już pozostaje w jego pamięci, a nawet podświadomości, co sprawia, że może się nim posługiwać znacznie wcześniej, niż korzystając tylko z edukacji szkolnej.
W nazwie programów jest muzyka...
Bo uczymy języka śpiewając i grając, ale też w trakcie różnych zabaw. To daje dodatkowe, pozytywne efekty. Rozwija dziecko wszechstronnie, nie tylko językowo, także ruchowo, sensorycznie, a nawet społecznie, bo dziecko uczy się też pracować w grupie. Według badań i analiz, prowadzonych przez autorkę tej metody nauczania, objętych nią dzieciom w nieco późniejszych latach znacznie łatwiej przychodzi nauka, lepiej odnajdują się w szkołach, są niejako z góry do nich przystosowane.
Ile czasu dzieci powinny uczestniczyć w takich zajęciach?
My prowadzimy zajęcia dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6 lat, podzielonych na grupy: do 3 lat, 3-4 lata i 5-6. W grupie maksymalnie może być 12 dzieci, ale staramy się, by było ich mniej, bo z niewielkimi grupami pracuje się lepiej. Szczególnie dotyczy to dzieci, które nie chodzą jeszcze do przedszkola.
Od ilu lat prowadzicie te zajęcia i gdzie?
W Polsce nauka tą metodą prowadzona jest od 2003 roku, a ja zajmuję się tym już siedem lat. Początkowo tylko w Szczytnie, a obecnie także w Wielbarku, Jedwabnie i Olsztynie. Z roku na rok przybywa grup i miejsc, bo metoda staje się coraz bardziej popularna, a moje zajęcia już wypracowały sobie markę. Wiem, że rośnie zapotrzebowanie i myślę o prowadzeniu zajęć także w innych miejscach, niż wymienione wyżej. Tu jednak rodzi się problem innego rodzaju...
Jaki?
Brak lektorów. Dotychczas współpracowałem z dwiema studentkami, które świetnie się sprawdzały, ale skończyły edukację. Sam zaś takiemu zainteresowaniu, jakie jest, nie podołam.
Jakie warunki musi spełniać taki lektor?
Przede wszystkim muszą dobrze znać angielski. Bardziej chodzi mi o komunikatywność i poprawną wymowę. Dzieci, które uczymy, nie czytają, lecz słuchają, zależy mi więc na tym, by słyszały dobry, prawidłowy język. Poza tym muszą to być osoby muzykalne, bo na zajęciach bardzo dużo śpiewamy. Nie jest wymagana i konieczna umiejętność gry na jakimś instrumencie, choć to stanowi oczywiście dodatkowy plus. Niezwykle ważna jest też umiejętność współpracy z dziećmi, a także ich rodzicami, czyli otwartość i komunikatywność.
To bardzo wysokie wymagania...
Niestety. Niestety dla mnie, bo nie jest łatwo znaleźć pracowników. Ale „stety” dla dzieci, bo lektorzy z takimi umiejętnościami to gwarancja, że nauka przyniesie pozytywne efekty.
Rozpoczął się nowy rok szkolny, co to oznacza dla Twojej szkoły?
Zapisujemy dzieci do poszczególnych grup na rok szkolny. Oczywiście, w sporej części rodzice przedłużają naukę swych pociech na kolejne lata. Dla tych, którzy jeszcze się z nami nie spotkali, pod koniec września organizujemy zajęcia pokazowe. W tym roku odbędą się one dokładnie 24 września, w prywatnym żłobku „Siódme Niebo”, działającym w Szczytnie, ul. Warszawska 1. Te zajęcia będą prowadzone z podziałem na grupy, w zależności od wieku dziecka. Dla ułatwienia organizacji, zainteresowanych rodziców proszę o wcześniejsze zgłoszenie: tel. 502-622-108, lub drogą elektroniczną: fb – musical babies olsztyn-szczytno.
Uważam, że to zły pomysł z kilku powodów. Turbiny wiatrowe mogą zaszkodzić lokalnym zwierzętom, szczególnie ptakom. Hałas z turbin może również zakłócać życie dzikich zwierząt i wpływać na zdrowie mieszkańców. Koszt budowy farmy wiatrowej jest ogromny, a nie jest jasne, kto pokryje te wydatki. Miasto może otrzymywać pieniądze z farmy, ale koszty inwestycji i utrzymania mogą przewyższać korzyści finansowe. Żywotność turbin wynosi około 20-25 lat, a łopaty wirników, które są trudne do przetworzenia, muszą być wymieniane co 10-15 lat, co generuje dodatkowe koszty. Budowa farmy wiatrowej wiąże się z dużą ingerencją w naturalne środowisko, w tym wycinką drzew i zmianą krajobrazu. Proces produkcji i instalacji turbin wiatrowych generuje również emisje CO2, co może negatywnie wpływać na środowisko. Energia wiatrowa jest jedną z najdroższych form energii odnawialnej, a koszt budowy instalacji wiatrowych w Polsce wynosi od 5 do 7 milionów złotych za 1 MW. Po 30 latach, kiedy turbina już nie nadaje się do użytku, właściciel gruntu zostaje z problemem sam. Jak można zauważyć u naszych sąsiadów, firmy odpowiedzialne za farmy wiatrowe często przestają istnieć po 30 latach, pozostawiając właścicieli gruntów z problemem utylizacji turbin. A jak ktoś nie daje wiary w to, co mówię, to proszę kliknąć w link poniżej. Jest tam wykład profesora Bartoszewicza, proszę obejrzeć do końca i samemu wyciągnąć wnioski. I teraz proszę się zastanowić, co po 30 latach zostawiamy dla swoich dzieci... https://www.facebook.com/wolna.brama.morawska/videos/941672928092394/ Jak link nie diala, to prosze skopiowac i wkleic w Goole.
Mariusz
2025-05-09 09:37:38
Odciąć prąd, niech przy lampach naftowych siedzą, wtedy będzie ekologicznie!!!!!!!
Jan
2025-05-08 11:31:47
Szkoda że wójt nie był taki bystry w działalności stowarzyszenia \"Helper\".
kozaostra
2025-05-08 06:28:24
W dziesiątkę Kozaostra, świetnie to napisałeś. W całym tym gronie, tzw. polskich kandydatów, jest tylko jeden Polak, i na niego właśnie zagłosuję. Zapewne wówczas \"rządzący wspólnie z miłościwie nam panująca UE, zorganizuje nam wariant Rumuński, ale już będzie po ptakach, jak w Rumunii. Szczęść Boże.
Polak
2025-05-07 21:18:42
a może wybieg dla kotów ?
goofi
2025-05-07 20:52:39
musze kupic bilety na koncerty na plazy czy na wejscie w ktorakolwiek ze stref?
MatiS
2025-05-07 20:42:53
a może na łące przy drodze wylotowej na Rozogi więcej miejsca i za miastem hałas
zdysk
2025-05-07 08:34:48
Prawdziwy kandydat na prezydenta będzie straszony sądami i więzieniem. Bo tak będą się bali rządzący tego zwycięstwa jego. Tu jest Polska!
kozaostra
2025-05-07 07:46:28
Wybór na kryterium najniższej ceny? To jak ten amfiteatr wykonają?...
Jan
2025-05-07 04:58:06
Mam nadzieję że nie znajdą chętnego. Chcą nam zniszczyć taki fajny park. W sezonie ludzie robią sobie tam pikniki, ćwiczą no i co najważniejsze zabetonują kolejny teren zielony.
Stop amfiteatrowi
2025-05-06 21:31:01