Nikt już chyba nie wątpi, że obecnie znajomość języka angielskiego jest równie ważna jak języka ojczystego. A może nawet ważniejsza, bo po angielsku można się dogadać praktycznie na całym świecie. Szkół językowych w powiecie więc nie brakuje, ale tylko jedna oswaja z angielskim już dzieci w powijakach. O tej nauce opowiada Tomasz Banul.
Skąd pomysł, by uczyć angielskiego już kilkumiesięczne dzieci?
Zacząłem od uczenia młodzieży w jednej ze szczycieńskich szkół średnich, ale po jakimś czasie poczułem, że muszę coś zmienić. Przewrotnie mówiąc, pomogła dyrekcja tej szkoły, bo zwolniła mnie z pracy, a ja już po tygodniu wiedziałem, czym chcę się zająć. Jakiś czas wcześniej studiujący w Lublinie mój brat opowiadał mi o prowadzonych tam muzyczno-językowych zajęciach dla dzieci i bardzo je chwalił. A że w tym czasie sam miałem małe dzieci, więc mnie to bardzo zainteresowało. Nawiązałem kontakt z autorką tego programu nauczania, odbyłem szkolenia i wykupiłem licencję, który pozwala mi pod szyldem „Musical Babies” oraz „Musical English” prowadzić zajęcia w powiatach olsztyńskim i szczycieńskim.
Jak się uczy języka obcego maluchy, które jeszcze ojczystego nie potrafią używać?
Naukę zaczynamy od pierwszej klasy podstawówki, ale dziecko tak naprawdę zaczyna się uczyć niemal tuż po urodzeniu. Słyszy, jak i co mówią do niego rodzice i w ten sposób samo poznaje słowa, uczy się ich i w końcu wypowiada. To więc doskonały czas, by w taki sam sposób dziecko osłuchało się z językiem obcym, z angielskim. Kilkumiesięczne dziecko nie mówi, ale chłonie wszystko, co je otacza. Angielski, który słyszy, już pozostaje w jego pamięci, a nawet podświadomości, co sprawia, że może się nim posługiwać znacznie wcześniej, niż korzystając tylko z edukacji szkolnej.
W nazwie programów jest muzyka...
Bo uczymy języka śpiewając i grając, ale też w trakcie różnych zabaw. To daje dodatkowe, pozytywne efekty. Rozwija dziecko wszechstronnie, nie tylko językowo, także ruchowo, sensorycznie, a nawet społecznie, bo dziecko uczy się też pracować w grupie. Według badań i analiz, prowadzonych przez autorkę tej metody nauczania, objętych nią dzieciom w nieco późniejszych latach znacznie łatwiej przychodzi nauka, lepiej odnajdują się w szkołach, są niejako z góry do nich przystosowane.
Ile czasu dzieci powinny uczestniczyć w takich zajęciach?
My prowadzimy zajęcia dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6 lat, podzielonych na grupy: do 3 lat, 3-4 lata i 5-6. W grupie maksymalnie może być 12 dzieci, ale staramy się, by było ich mniej, bo z niewielkimi grupami pracuje się lepiej. Szczególnie dotyczy to dzieci, które nie chodzą jeszcze do przedszkola.
Od ilu lat prowadzicie te zajęcia i gdzie?
W Polsce nauka tą metodą prowadzona jest od 2003 roku, a ja zajmuję się tym już siedem lat. Początkowo tylko w Szczytnie, a obecnie także w Wielbarku, Jedwabnie i Olsztynie. Z roku na rok przybywa grup i miejsc, bo metoda staje się coraz bardziej popularna, a moje zajęcia już wypracowały sobie markę. Wiem, że rośnie zapotrzebowanie i myślę o prowadzeniu zajęć także w innych miejscach, niż wymienione wyżej. Tu jednak rodzi się problem innego rodzaju...
Jaki?
Brak lektorów. Dotychczas współpracowałem z dwiema studentkami, które świetnie się sprawdzały, ale skończyły edukację. Sam zaś takiemu zainteresowaniu, jakie jest, nie podołam.
Jakie warunki musi spełniać taki lektor?
Przede wszystkim muszą dobrze znać angielski. Bardziej chodzi mi o komunikatywność i poprawną wymowę. Dzieci, które uczymy, nie czytają, lecz słuchają, zależy mi więc na tym, by słyszały dobry, prawidłowy język. Poza tym muszą to być osoby muzykalne, bo na zajęciach bardzo dużo śpiewamy. Nie jest wymagana i konieczna umiejętność gry na jakimś instrumencie, choć to stanowi oczywiście dodatkowy plus. Niezwykle ważna jest też umiejętność współpracy z dziećmi, a także ich rodzicami, czyli otwartość i komunikatywność.
To bardzo wysokie wymagania...
Niestety. Niestety dla mnie, bo nie jest łatwo znaleźć pracowników. Ale „stety” dla dzieci, bo lektorzy z takimi umiejętnościami to gwarancja, że nauka przyniesie pozytywne efekty.
Rozpoczął się nowy rok szkolny, co to oznacza dla Twojej szkoły?
Zapisujemy dzieci do poszczególnych grup na rok szkolny. Oczywiście, w sporej części rodzice przedłużają naukę swych pociech na kolejne lata. Dla tych, którzy jeszcze się z nami nie spotkali, pod koniec września organizujemy zajęcia pokazowe. W tym roku odbędą się one dokładnie 24 września, w prywatnym żłobku „Siódme Niebo”, działającym w Szczytnie, ul. Warszawska 1. Te zajęcia będą prowadzone z podziałem na grupy, w zależności od wieku dziecka. Dla ułatwienia organizacji, zainteresowanych rodziców proszę o wcześniejsze zgłoszenie: tel. 502-622-108, lub drogą elektroniczną: fb – musical babies olsztyn-szczytno.
A jak w Szczytnie znaleźć kominiarza?
Gabi
2024-10-09 15:39:26
Pojechał zatankować !
2024-10-09 14:19:53
no sorry, poszwabski kościół (protestantyzm) i kasą idzie z podatków reszty?
Marek
2024-10-09 12:11:35
zadłużone gminy podnoszą podatki. chcą więcej ale te gminy się wyludniają, biznes ucieka lub upada w efekcie wpływa mniej. na to zadłużone gmi9ny podwyższają podatki, etc
Marek
2024-10-09 12:09:31
Stare kotlety
Goofi
2024-10-09 10:16:30
Byłe przedszkole nadaje się tylko do sprzedaży . To kompletna ruina ale działka jest fajna, za ładne pieniążki może pójść. I po kłopocie dla biednej gminy.
Ktoś
2024-10-08 16:42:22
Jak można mieć czelność twierdzić, że rodzice nie odczują podwyżek, skoro za wyżywienie dziecka chodzącego 20 dni w miesiącu trzeba będzie załpacić 400 zł?!
Krytyk
2024-10-08 16:14:07
Nasze życie jest takim , jakim uczynił je nasze myśli.
Do Pasymiak.
2024-10-08 14:46:53
Cieszę się bardzo! Legenda muzyki blisko nas!
Piotr
2024-10-08 12:48:28
Jakiś emeryt ślązak chce by w Orżynach byłe przedszkole przeznaczyć na dom seniora. Panie Wójcie – przenigdy! Wystarczy co narobił jak był radnym!
miejscowa
2024-10-08 12:25:45