Piątek, 5 Wrzesień
Imieniny: Dalii, Idy, Rocha -

Reklama


Reklama

Radny Daniel Zaborowski interweniuje w sprawie niszczenia dróg przez TIR-y


W ostatnim czasie coraz więcej ciężarówek przejeżdża przez Łupowo i Rumy. To nie podoba się mieszkańcom. Ich zdaniem ciężkie samochody niszczą drogi i zagrażają bezpieczeństwu. Maksymalna waga samochodu, który może tamtędy jeździć, to 10 ton, tymczasem korzystają z niej auta kilka razy cięższe. Mają na to pozwolenie, które obwarowane jest szczególnymi warunkami. Urzędnicy i radni reagują.



Przez Łupowo i Rumy biegnie droga powiatowa, po której jeździć mogą auta o wadze do 10 ton. W ostatnim czasie korzystają z niej ciężarówki, znacznie ją przekraczające. Okazuje się, że czasowe pozwolenie na taki stan rzeczy wydał powiat szczycieński. Od połowy stycznia ciężarówki z naczepami wypełnionymi żwirem przejeżdżają z mieszczącego się w Raszągu zakładu produkującego kruszywa w stronę, najprawdopodobniej Targowa – po drodze mijając Łupowo i Rumy. Zdaniem mieszkańców, przez zaledwie kilka tygodni, doszło już do znaczących zniszczeń na drogach, które nie są przystosowane do tak dużych tonaży. Popękana nawierzchnia i rozjeżdżone pobocze to nie wszystko, co niepokoi mieszkańców.

 

– Te samochody zagrażają bezpieczeństwu innych użytkowników. Z jednej strony dla kierowców innych aut i dla dzieci, które korzystają z drogi – mówi nam jedna z mieszkanek Łupowa.

 

Mieszkańcy interweniują

Mieszkańcy zastanawiają się, kiedy to się skończy.

 

– Te przejazdy strasznie nam przeszkadzają – mówi młoda mama, mieszkanka Łupowa. – Droga tu jest wąska, nie ma jak się minąć z osobówką, a co dopiero z ciężarówką. Często samochody poruszają się tu bardzo szybko, a kiedy zza zakrętu „wyskoczy” TIR, zaczyna się wielkie hamowanie. Ponadto w centrum wioski mamy boisko, a są ferie i dzieci poruszają się po poboczach, które niszczą się pod ciężarem aut. Pęka asfalt, a na drodze pozostaje rozsypany żwir, który spada z naczep.

 

Nasz radny, 10 lat temu, wywalczył ograniczenie do 10 ton. Powiat wydał pozwolenie na przejazdy powyżej tej masy w odstępach czasowych, ale kierowcy niezbyt tego przestrzegają. Niepokoi nas też, że pozwolenie wydano na siedem miesięcy. Jesteśmy oburzeni, że tyle ma to trwać. Wybieram się w tej sprawie na spotkanie z radnym – zapowiadała mieszkanka Łupowa.


Reklama

 

Radny angażuje się w temat

Daniel Zaborowski, radny powiatowy z Dźwierzut, w piątek, 24 stycznia, podczas dyżuru spotykał się z mieszkańcami w tej sprawie.

 

– Każdy, kto chciał, mógł przyjść i omówić niezrozumiałe kwestie związane z tymi przejazdami – mówi radny Zaborowski. – Podczas dyżuru przedstawili oni swoje oburzenie w związku z zastaną sytuacją. Przewoźnicy korzystają z tej trasy na podstawie umowy czasowej korzystania z drogi pomiędzy zarządcą drogi a firmą transportową. Jednak ważne są tutaj uwagi zgłaszane przez mieszkańców. Gmina w ich imieniu wystąpiła już do zarządu dróg powiatowych. Jestem też umówiony na spotkanie z dyrektorem ZDP w Szczytnie, by porozmawiać, czy i co w tej sprawie można zrobić – informował radny.

 

Po drodze powiatowej biegnącej przez Rumy i Łupowo mogą poruszać się samochody o wadze do 10 ton. Tymczasem waga tych transportujących żwir może sięgać nawet 40 ton.

 

Urzędnicy nie zostawią tego

Czasowe zezwolenia na przejazdy, wydawane przez zarządcę drogi, nie są niczym szczególnym. Istotne są za to warunki, na jakich zostają udzielone. Na drogach biegnących przez miejscowości warunkowe przejazdy zostały udzielone dwóm przedsiębiorcom.

 

– Po sygnałach mieszkańców będą one weryfikowane pod kątem ich przestrzegania – mówi Rafał Wilczek, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Szczytnie. – W takich przypadkach odnieść się trzeba do dwóch kwestii: z jednej strony, by przejazdy nie stanowiły zagrożenia dla mieszkańców, z drugiej, by nie blokowały działalności przedsiębiorcom.

 

Reklama

Zezwolenie można cofnąć

Zgodnie z postawionymi im warunkami, kierowcy mogą przewozić ładunki w godzinach od 6:00 do 17:00 i w odstępach co 15 min. To również zweryfikują urzędnicy.

 

– Posiadamy wykaz numerów rejestracyjnych pojazdów, które posiadają zezwolenia na przejazd. Gmina Dźwierzuty wystąpiła do nas jako do zarządcy drogi, przekazując informacje od mieszkańców – wyjaśnia Rafał Wilczek.

 

– Warunki w wydanym pozwoleniu mają służyć także bezpieczeństwu mieszkańców, dlatego bardzo dokładnie sprawę będziemy wyjaśniać. Powołana została doraźna komisja bezpieczeństwa, która sytuację będzie rozstrzygać. Zweryfikujemy i zbadamy przestrzeganie warunków zezwolenia przez kierowców.

 

Jak podkreśla dyrektor, chociaż zezwolenie wydane jest do końca lipca, w przypadku nieprzestrzegania jego postanowień, w każdej chwili może zostać cofnięte przedsiębiorcom.

 

– Ważne jest, aby mieszkańcy na bieżąco dokumentowali i informowali nas o naruszeniach – dodaje Wilczek.

 

Tymczasem w środę, 5 lutego, przedstawiciele Zarządu spotkają się z mieszkańcami, aby o sprawie porozmawiać. Prawdopodobnie będzie na nim obecny jeden z przedsiębiorców.

 

– Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się wypracować dobre rozwiązanie – podsumowuje dyrektor.

 



Komentarze do artykułu

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama


Komentarze

  • „Żelazny Obrońca” na drogach powiatu szczycieńskiego. Wojsko apeluje: ostrożnie i bez zdjęć
    Rosjanie i Białorusini robią sobie coroczne manewry na poligonach, daleko od cywili, a Wojsko Polskie wypuszcza wojsko na ulicę, między cywili, i jeszcze kierowcom przypomina o rozwadze i bezpieczeństwie. No i Najważniejsze \"nie roić zdjęć\", no tak bo Ruskie nie mają satelit i nic nie widzą. Czy to nie jest chore?

    Nikoś


    2025-09-03 10:29:49
  • Wiatraki dzielą Wielbark. Inwestor zabiera mieszkańców do Pelplina
    Precz z wiatrakami

    Romek


    2025-09-03 10:27:04
  • Wiatraki dzielą Wielbark. Inwestor zabiera mieszkańców do Pelplina
    Nikoś i Kiełbasa - jak się kiedyś na polskim nie uważało to dziś i parę słów trudno poprawnie napisać. Chyba, że ciągłe oglądanie jednej przez ruskich opłacanej telewizji tak wam zryło m^zgi.

    Rysio


    2025-09-03 09:32:35
  • Wiatraki dzielą Wielbark. Inwestor zabiera mieszkańców do Pelplina
    To ja proponuję, żeby wiatraki stały wszędzie tam gdzie są ich zwolennicy. Niech staną tez w miastach tylko trzeba ustawowo zmniejszyć odległość od budynków do minimum bo w końcu jak wiatrak bedzie bliżej to prąd szybciej popłynie...a tak poza tym to założę się że są znacznie tańsze technologie tylko nikt się na to nie zgadza że względu na lobby. Tyle dziś techniki, mądrych głów a tylko fotowoltaika i wiatraki? Mamy takiego wynalazcę w Romanach jego popytajcie

    Tytus


    2025-09-03 04:38:19
  • Wiatraki dzielą Wielbark. Inwestor zabiera mieszkańców do Pelplina
    Budować jak najwięcej!!!

    Wojtek dobra rada


    2025-09-02 14:30:01
  • Wiatraki dzielą Wielbark. Inwestor zabiera mieszkańców do Pelplina
    Nie pozwólcie się oszukać ludziska, Już na całym świecie demontują te mielarki ptaków niszczące środowisko i ludzkie zdrowie, Dowiedzcie się co powodują w ludzkim organizmie infradźwięki jakie generują, i pamiętajcie, ze ten złom, to jest złom z demontaży, który nie podlega recyklingowi.

    Nikoś


    2025-09-02 10:59:24
  • Pasym zyskał dentystę na NFZ. To wyjątek w całym powiecie
    Super, że jest chociaż 2 dni w tygodniu, jednak przy 5,5 tys. mieszkańców dostaną się tylko szczęśliwcy i to w niezbyt bliskim terminie. Pozostali, mimo opłacania co miesiąc składki zdrowotnej, będą zmuszeni do wizyt prywatnych. Mamy XXI wiek, a opieka medyczna gorsza niż za Gierka.

    Wiesław Nosowicz


    2025-09-02 09:36:34
  • Prezes Kordowski „gasi” wszystkie „pożary” w ZGK
    No to teraz mieszkańcy Szczytna zostali obdarzeni takim pożal się boże policyjnym \"fachofcem\". Czas wiercić własną studnię.

    Zły Porucznik


    2025-09-02 08:52:14
  • Strefa w Szymanach – jedna sprzedana działka w kilka lat. Marszałek tłumaczy dlaczego
    Nie mydlcie oczu wojną itp..... po co komu dzialki obok miasta 20tysiecznego jakim jest Szczytno. Lotnisko powinno być obok Olsztyna we wsi Gryźliny , z doskonałym już gotowym skomunikowaniem z miastem (taxi, mpk, pkp) jak i gotowymi drogami ekspresowymi na Warszawę Gdańsk Olsztyn i niebawem na Bydgoszcz Poznań, obok jest również torowisko więc i kolej bez problemu miałaby połączenie z lotniskiem , więc Debilizmem było usytuowanie w obecnej lokalizacji obok Szczytna, 45 km od Olsztyna , bez drogi ekspresowej co więcej krętej i niebezpiecznej gdzie średnia prędkość to 60km /h. Obok Gryźlin dzialki rozeszłyby się w 5 min za dwa razy taką sumę...... ale parobki w urzędach nie mają pojęcia co to planowanie w oparciu o infrastrukturę.....

    Jozin z bazin


    2025-09-02 06:30:02
  • Wiatraki dzielą Wielbark. Inwestor zabiera mieszkańców do Pelplina
    Oni kłamią tak jak Donald i minister Klęska liczą się tylko niemieckie logby nie dajcie zgody na to pięknie wygląda jak ich mowa tylko Polska tylko Polacy

    Franciszek Kielbasa


    2025-09-02 02:16:05

Reklama