A jednak się zaczęło dziać: na lotnisku i wokół. Niedawno pisaliśmy o pogłoskach dotyczących „kastrowania” lasu i zamierzeń inwestycyjnych. Wiele z nich okazało się prawdziwe.
W ostatnim czasie nastąpiły, przede wszystkim, istotne zmiany odnośnie do funkcjonowania samego lotniska. Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzająca Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach, uzyskała pozwolenia wymagane do obsługi operacji lotniczych typu CARGO, czyli transportu towarów i poczty.
- O nowych możliwościach powiadomieni już zostali spedytorzy, nawiązano też współpracę z PLL LOT S.A. w zakresie obsługi lotów CARGO tego przewoźnika. Dzięki temu lokalni przedsiębiorcy zainteresowani wysyłką swoich produktów drogą lotniczą będą mogli nadać je na Mazurach, a te na pokładzie samolotu LOT’u będą kontynuowały swoją podróż do lotniska docelowego – informuje Dariusz Naworski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. - Uprawnienie do obsługi cargo to nowe, korzystne perspektywy rozwoju dla samego lotniska, ale też wzrost atrakcyjności inwestycyjnej terenów, które do lotniska przylegają.
Ten wzrost atrakcyjności potwierdza również wicemarszałek Marcin Kuchciński. Podkreśla, że własnością samorządu wojewódzkiego jest blisko 100 hektarów gruntów, znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Z części tego obszaru las został już usunięty. Niemałe jest też zainteresowanie potencjalnych inwestorów, którzy często kontaktują się z Urzędem Marszałkowskim poszukując szczegółowych informacji. Między innymi to zainteresowanie spowodowało podjęcie intensywnych działań. - Jednym z nich jest praca nad kompleksowym projektem, planem uzbrojenia tego terenu – mówi marszałek Kuchciński. - Trudno polecać inwestorom teren, który jest lasem i którego nie można szybko wykorzystać gospodarczo.
Nie jest wykluczone, że projekt ten zostanie wpisany do najnowszego RPO, związanego z finansowaniem unijnym w latach 2021-2028. Tyle tylko, że chociaż pierwszy rok tego rozdania już się kończy, to program jest dopiero tworzony. Aktualnie trwają tzw. konsultacje społeczne, a negocjacje z Brukselą nawet się nie rozpoczęły. Niemniej jest szansa (i zamiar), by proces uzbrajania terenów okołolotniskowych został uznany za priorytetowy, a środki przyznane w trybie pozakonkursowym. Trudno jednak przewidzieć, czy w planie tym zostanie też ujęta budowa (czy przynajmniej modernizacja) dróg dojazdowych do lotniska, co przy możliwości świadczenia usług cargo i potencjalnie zwiększonym ruchu tzw. ciężkiego transportu drogowego wydaje się absolutnie konieczne.
To jednak kwestia, oby nieodległej, przyszłości, która jednak może mieć wpływ na już podejmowane działania. Okazuje się bowiem, że widziana z lotu ptaka „polana” - ogołocony z lasu obszar położony naprzeciwko terminala – została już przeznaczona do sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego. Pierwszy został ogłoszony na początku września i do 17 września (czas składania ofert) nie przyniósł rozstrzygnięcia.
Urząd Marszałkowski jednak nie rezygnuje. Kolejny, drugi przetarg „zawisł” w urzędowym BIP-ie dokładnie 1 października. Tym razem jednak potencjalni nabywcy mają sporo więcej czasu na podjecie decyzji, bo aż do 3 grudnia. Przetarg obejmuje dokładnie 2 ha terenu (działka nr 463/66 w obrębie Szymany – jakby ktoś chciał dokładnie sprawdzić jej lokalizację na geoportalu), a jego cena wywoławcza brutto wynosi 595.320 złotych. Dużo – blisko 300 zł/m2. Według analiz z początku bieżącego roku taką cenę maksymalnie osiągały grunty inwestycyjne we Wrocławiu, a droższe były jedynie w Warszawie (i to nie na obrzeżach czy okolicy) oraz w Krakowie.
Ale ceny nieruchomości nieustannie rosną, a terenów inwestycyjnych w atrakcyjnych obszarach kraju, z dobrze rozwiniętą infrastrukturą, jest coraz mniej. A to, w połączeniu z lotniskowym zezwoleniem na cargo, zwiększa szanse na sprzedaż okołolotniskowych gruntów. Czy tak się stanie? Będzie można się o tym przekonać na początku grudnia, gdy podczas przetargu w Urzędzie Marszałkowskim pojawią się chętni nabywcy. Jeśli się pojawią.
Krematorium w gminie Szczytno- nie, biogazownia w gminie Jedwabno i Rozogi - nie, farma wiatrowa w gminie Wielbark - nie, obwodnica Szczytna - nie, wieże telefoni komórkowe j- nie. To takie typowe dla Polaka \"nie, bo nie\".
darekkpk
2025-12-23 15:52:39
No i fajnie
qwe
2025-12-23 13:25:06
Czyli co? Ciała po śmierci zostawiamy w domu? Jakoś ludzie żyją na ul. Mazurskiej, Reja przy cmentarzu, trupy w nocy nie zaglądają przez okno. Działka na krematorium by była bezpośrednio przy nowym cmentarzu. Uważam, że lokalizacja ok. Mam tylko jedną prośbę do mieszkańców Lipowej. Proszę do Szczytna przyjeżdżać rowerami lub zielonym busem bo nie chce smrodu paliwa z samochodów z gminy...
Romek
2025-12-23 09:53:44
W jedwabnie brak pracy i mieszkań. Ostatnie wybudowane mieszkania to za Wójta Kabały w latach 90 tylko on wybudował całe osiedle. Teraz to tylko podwyżki wszystkiego żeby się pozbyć ludzi z gminy.
Mieszkaniec gminy Jedwabno
2025-12-22 13:46:50
A co się paliło w niedzielę 21 grudnia w miejscowości Rusek Wielki gm. Pasym tyle straży pożarnej na sygnałach jechało tam?
2025-12-22 13:19:21
W miejscowości Grom tyle jest miejsca.
2025-12-22 11:03:25
Co to znaczy \"przy sprzyjających warunkach\", kiedy coś takiego słyszę to omijam taką firmę szerokim łukiem. Wezmą pieniądze za pośrednictwo, a potem ja będę zwracała dotację. I kojarzę tego człowieka, był kiedyś pracownikiem funduszu.
Monika
2025-12-21 22:54:16
Proponuję, podnieść podatki i pensje wójtom burmistrzom i radnym. Podnieść ceny domów i mieszkań. Zdechniecie i wcale mi was nie żal.
Prawda
2025-12-21 12:00:21
Panie radny Salamucha tyle wysiłku Pan włożył w ten wniosek, że trzeba było aż artykuł w prasie zamieścić? Teraz to z czystym sumieniem może Pan dietę radnego co miesiąc pobierać. Żenada
Tomasz
2025-12-20 09:55:17
A co wielce szanowni hrabiowie zrobili dla rozładowania korków w Szczytnie np:przy przejeździe kolejowym.Ja wiem zaraz powiecie że się nieda ,to proszę ruszyć w Polskie i zobaczyć jak w wielu miastach to rozwiązano.A nie podnosicie trupa z zamrażarki za trzydzieści milionów.
Marek
2025-12-20 08:32:58