Towary niebezpieczne są szczególnym rodzajem materiałów ze względu na wysoki poziom zagrożenia podczas ich transportu. Tego typu ładunki wymagają zachowania zwiększonej ostrożności i przestrzegania ścisłych restrykcji, więc ich przewóz może stanowić nie lada wyzwanie. Decydując się na transport takich towarów trzeba być na bieżąco z przepisami prawa transportowego i wytycznymi co do sposobu przewozu, oznaczania kontenerów, naczep lub cystern oraz odpowiedniej dokumentacji.
Pojęcie towarów niebezpiecznych
Pojęcie "towary niebezpieczne" (w skrócie DG - z ang. Dangerous Goods) określa takie materiały i przedmioty, które podczas transportu stwarzają zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa, mienia lub środowiska. Transport ich na podstawie ogólnie istniejących przepisów jest zabroniony, a dozwolony jedynie na odrębnych warunkach określonych prawem. Do materiałów niebezpiecznych można zaliczyć wiele przedmiotów codziennego użytku. Produkty, takie jak aerozole, magnesy, wybielacze, baterie i akumulatory, płyny chłodnicze, kleje, a nawet perfumy mogą stanowić zagrożenie podczas przewozu.
Co oznacza skrót ADR?
Skrót ADR pochodzi od francuskiej nazwy konwencji dotyczącej przewozu drogowego towarów i ładunków niebezpiecznych (L’Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route). Przepisy w niej zawarte precyzyjnie regulują warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych. Umowa ADR została sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. i podpisana przez 9 państw, a jej depozytariuszem jest Sekretarz Generalny ONZ. Kraje, które podpisały powyższą umowę (w tym Polska w roku 1975), zobowiązane są do przestrzegania jej wytycznych. Aktualnie konwencja ADR obowiązuje w 46 krajach. Umowa ta jest aktualizowana co dwa lata, aby zapewnić bezpieczeństwo i zmniejszyć ryzyko podejrzanych działań w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych.
Klasyfikacja towarów niebezpiecznych ADR
Towary niebezpieczne dzielone są na poszczególne klasy niebezpieczeństwa:
Dodatkowo dla niektórych klas towarów niebezpiecznych wyróżnia się grupy pakowania, wskazujące na stopień stwarzanego przez dany towar zagrożenia. Umowa ADR daje szczegółowe wytyczne co do poprawnego zaklasyfikowania materiałów lub przedmiotów stwarzających zagrożenie do poszczególnych klas oraz grup pakowania. W przypadku, gdy dany towar niebezpieczny spełnia kryteria różnych klas, wybiera się zagrożenie dominujące, decydujące o przynależności do danej klasy.

Tablice ADR
W transporcie drogowym w krajach objętych umową ADR pojazdy przewożące materiały niebezpieczne muszą być oznakowane w znormalizowane tablice. Dzięki użyciu określonych kolorów i symboli nalepki ADR pozwalają szybko i skutecznie zdefiniować zagrożenia i naturę ryzyka. Mają kształt pomarańczowego kwadratu obróconego o 45 stopni, o wymiarach 10x10 cm. Powinny znajdować się w dobrze widocznym miejscu, czyli na zewnętrznej powierzchni kontenerów, cystern przenośnych oraz pojazdów. Oznaczenia muszą odpowiadać wzorom i wymaganiom zawartym w załącznikach do umowy ADR. Nalepki powinny być umieszczone na podłożu o kontrastowym kolorze lub otoczone linią przerywaną albo ciągłą. Na tablicach ADR znajdują się dwa numery rozpoznawcze przewożonej substancji:
w liczniku numer rozpoznawczy niebezpieczeństwa HIN (ang. hazard-identification number), np. cyfra 6 oznacza działanie trujące, a 7 działanie promieniotwórcze,
w mianowniku czterocyfrowy numer rozpoznawczy materiału UN, np. 1005 oznacza amoniak, a 1008 trójchlorek boru.
Szkolenia dla kierowców
Szkolenie dla kierowców ADR przeznaczone jest dla wszystkich osób, które zajmują się transportem materiałów niebezpiecznych. Podczas kursu omawiane są zagadnienia, mające na celu uświadomienie zagrożeń oraz przygotowanie do bezpiecznego transportu. Szkolenie kończy się egzaminem, a zaświadczenie ADR wydawane jest po otrzymaniu pozytywnego wyniku z testu egzaminacyjnego. Zaświadczenie jest ważne w kraju oraz w państwach, które podpisały konwencję ADR. Szkolenie dla kierowców ADR należy odnowić co 5 lat od daty wydania ostatniego zaświadczenia ADR.
Obowiązki przewoźnika
Do najważniejszych obowiązków przewoźnika należy zaliczyć:
upewnienie się, że towary klasyfikowanie jako niebezpieczne są dopuszczone do przewozu,
upewnienie się, że wszystkie niezbędne dane, wymagane przez ADR, zostały przez nadawcę dostarczone jeszcze przed przewozem,
skontrolowanie czy załadowane towary nie posiadają żadnych wad, nic z nich nie wycieka, nie ma braków w wyposażeniu,
sprawdzenie, czy pojazd jest odpowiednio oznakowany i ma specjalne naklejki ostrzegawcze.
Podsumowanie
System łańcucha przewozowego towarów niebezpiecznych transportem drogowym jest specyficznym rodzajem, w którym znajomość przepisów ADR oraz właściwa organizacja przewozu zapewnia bezpieczeństwo. Dotyczy to zarówno kierowcy, osób biorących udział w transporcie, jak również środowiska naturalnego. Najważniejsze jest właściwe zakwalifikowanie przewożonego materiału do jednej z wydzielonych klas towarów niebezpiecznych. Takie działanie pozwala określić jednocześnie prawidłowe postępowanie z towarem w czasie jego przemieszczania i zastosować odpowiednie środki transportu.
W przygotowaniu artykułu pomógł sklep TECHEM ZNAKI. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj na stronę - https://sklep.techemznaki.pl/znaki-ostrzegawcze-adr.
Czyli jednak podniosą podatki aby spłacić wszystkie zobowiązania np wieżę ciśnień. Pan burmistrz z radnymi się przeliczył, czy może to było w planach? Jesteśmy jednym z biedniejszych miast w województwie, a inwestycji w tym kierunku brak. Aż strach pomyśleć co będzie dalej.
Zaniepokojona
2025-11-05 15:04:13
Zło dzie je!
Rydż
2025-11-05 14:41:48
Zobaczył światełko w tunelu, pędził żeby zdarzyć zanim zgaśnie.
Opętanie zanim świeczka zgaśnie.
2025-11-05 13:42:39
Energetyka planowych wyłączeń raczej nie robi w nocy. Rzeczywiście, że mogła być awaria, tym bardziej że w ubiegłym tygodniu były wichury.
darekk
2025-11-05 10:11:59
A jak ktoś mieszka na drugim końcu miasta, samochodu nie ma, ale lata swoje ma, to co ma zrobić z tym worem ubrań? Niech mi odpowie jakaś mądrala.
Stara baba.
2025-11-05 07:50:02
Ostróda poradziła sobie z tym o wiele lepiej. Pojemniki, które stały kiedyś na każdym osiedlu z oznaczeniem PCK (połowa pewnie szła później do ciupeksów), przekształcono na pojemniki zakładu komunalnego. Po prostu je przemalowano, odpowiednio oznaczono i tyle w temacie. Każdy w Ostródzie, idąc ze śmieciami, powiedzmy z butelkami czy papierami, ma teraz oddzielny pojemnik na odzież. Po prostu już nie jest oznaczony jako PCK, więc można każde szmaty tam wrzucić i nie musi czekać na zbiórki, czy samemu kombinować transport do kurde zakładu oczyszczania miasta, tym bardziej że każdy i to nie małe pieniądze płaci za śmieci !!! Nie wiem czemu, ale Szczytno zawsze ma jakiś problem i jak inne miasta sobie radzą z tego typu rzeczami, to nasze nie !!! Buractwo tym naszym miastem rządziło i rządzić będzie nadal jak widać
NSZ 1111
2025-11-04 18:01:23
Może to była niespodziewana awaria(czasem jest zwarcie w transformatorze lub na linii przesyłowej) a wyłączenie prądu nastąpiło samoczynnie w skutek zabezpieczenia technicznego.
Spokojnie z tymi bezpodstawnymi złośliwościami do energetyki.
2025-11-04 13:53:57
Co za mrzonki... Uwiarygodnienie fikcji literackiej ma pomóc? Komu? Po co? Żałosne
Robert
2025-11-04 13:34:15
Ciekawe. Jakiś czas temu, na zapytanie skierowane do Ministra Finansów, ile środków w budżecie jest zarezerwowanych na obwodnicę Szczytna, tenże odpisał (pismo do wglądu), że 0. A czy te środki będą w przyszłych budżetach, to zdarzenie raczej przyszłe, niepewne. Może Redakcja podrążyłaby głębiej, jak to faktycznie jest z tym finansowaniem? Zapewnień drogowców nie brałbym za pewnik.
Obserwujący
2025-11-03 14:26:50
Ten problem mnie zadziwia. Obwodnica wokół Szczytna to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje lokalny handel. Wystarczy spojrzeć na obecne obłożenie sklepów. Po wybudowaniu obwodnicy centrum będzie miastem widmo.
J. Walter
2025-11-03 12:47:19