Sobota, 19 Kwiecień
Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsławy -

Reklama


Reklama

Odnowione zabytki w kościele to kawał pasymskiej historii (zdjęcia)


Kolejną zabytkową inwestycję zrealizował ksiądz Witold Twardzik, proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Pasymiu. Tym razem uratował od zapomnienia i całkowitego zniszczenia kolekcję fisharmonii i tablic na pieśni.


  • Data:

Projekt „Ocalić szlachetne, naturalne dźwięki – konserwacja kolekcji fisharmonii i tablic na pieśni” współfinansowany był przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwo Narodowego.


Reklama

 

Reklama

- Jego celem była konserwacja części kolekcji fisharmonii z XIX/XX wieku oraz tablic na numery pieśni z okresu XVI/XVII i początku XX w – tłumaczy ks. Twardzik. - Tablice służyły praktycznym celom. Znajdowały się na nich i znajdują do dziś numery pieśni, które śpiewane były i są przez wiernych w trakcie nabożeństwa. Tablice przybliżają też historię miasta. Zostały bowiem ufundowane przez cechy pasymskich rzemieślników. W trakcie prac konserwatorskich prowadziliśmy badania historyczne, które m.in wskazały, że jednym z najliczniejszych cechów w XVIII wieku, był założony w 1755 r. cech krawców. Tablicę na numery pieśni ufundowali w 50 rocznicę istnienia gildii, czyli w 1805 r. Przeprowadzone prace konserwatorskie coraz bardziej upewniają nas także w tym, jaka kolorystyka wnętrza kościoła mogła być w tamtym czasie. Dominował kolor błękitny - niebieski.

 

Zbiór fisharmonii i tablic na numery pieśni, będący własnością parafii, przeznaczony jest na stałą ekspozycję w średniowiecznych zakrystiach kościoła ewangelickiego w Pasymiu. Wybór obiektów do konserwacji został podyktowany był ich bardzo złym stanem, a zachodzące w nich dalsze procesy destrukcyjne wymagały pilnej interwencji konserwatorskiej. Fisharmonie dało się jeszcze uratować.

 

Parafia na ten cel otrzymała prawie 80 procent dofinansowania. Pozostałe środki to darowizny.

 

Tablice na numery pieśni

 

Powstały w małomiasteczkowych warsztatach stolarskich, są przykładami autentycznego wyposażenia kościoła. Ich unikatowość polega na tym, że zostały ufundowane przez pasymskie cechy. Są one źródłem informacji na temat znaków cechowych i historii miasta. Ich wartość historyczna jest bezcenna.

 

 

Fisharmonia

 

Pasymska kolekcja-zbiór fisharmonii liczy czternaście instrumentów (każdy innej firmy), w tym jeden z nielicznych zachowanych instrumentów w kraju tzw. organopian polskiej firmy Budniewski z połowy XX w.

 

Fisharmonia należy do grupy instrumentów dętych klawiszowych. Powstała na początku XIX w. (opatentowana w 1840 r.) jako instrument zastępczy dla organów.

 



Komentarze do artykułu

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama