Środa, 10 Sierpień
Imieniny: Klary, Romana, Rozyny -

Reklama


Reklama

Obwodnica może zniszczyć dorobek życie wielu mieszkańców


Mieszkańcy Nowego Gizewa będą protestowali przeciwko dwóm pierwszym wariantom budowy obwodnicy Szczytna. - Przechodzą one dosłownie przez nasze domy, cześć z nich trzeba byłoby wyburzyć, aby wybudować obwodnicę, a na to na pewno nie będzie naszej zgody – zapowiadają. W niedzielę odbyło się nieformalne spotkanie mieszkańców wsi. Murem za nimi stoi wójt gminy Sławomir Wojciechowski. - Żaden z trzech przedstawionych wariantów nie jest dla nas do przyjęcia – mówi. Co na to GDDKiA?



W niedzielnym spotkaniu wzięło udział grubo ponad sto osób. Mieszkańcy długo dyskutowali o problemie. Podpisywali się też pod petycją przeciwko budowie dwóch pierwszych wariantów obwodnicy. Tylko w niedzielę zabrali niemal 200 podpisów poparcia. Dokładnie analizowali mapę z wytyczonymi trasami przebiegu planowanej obwodnicy Szczytna. Mieszkańcy Nowego Gizewa nie chcą, by planowana droga przebiegała blisko ich domów i zakłócała spokój. Obawiają się także wysiedleń, ponieważ przygotowane warianty obwodnicy wskazują, że mogą być one konieczne.

 

- Bliskie sąsiedztwo to jedno, ale gros tej trasy ma biec przez nasze domu – mówi „Tygodnikowi Szczytno” jedna z mieszkanek. - Obwodnica ma iść na przykład przez nasz salon – żali się kobieta. - Na wyburzenie naszego domu na pewno się nie zgodzimy...

 

- Wzięliśmy kredyt, aby wybudować tu wymarzony dom, a teraz ktoś przyjdzie i będzie chciał to zburzyć – dodaje inny mieszkaniec. - To skandal, że ktoś pozwala na takie rzeczy. Jakiś projektant zza biurka rysuje sobie linię i nie zważa, że może zniszczyć komuś życie. Odebrać dorobek kilkudziesięciu lat ciężkiej pracy. Będziemy walczyć o nasze domy...

 

Mieszkańcy Nowego Gizewa podkreślają też, że czują się oszukani.

 

- Ktoś przecież wydał nam pozwolenia na budowę naszych domów w tych miejscach – argumentują. - Gdyby ktoś wcześniej powiedział, że tuż za oknem będzie obwodnica, to nikt nigdy by tu działek budowlanych nie kupił. A teraz nawet gdybyśmy chcieli to wszystko sprzedać, to dostaniemy grosze, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie chciał mieszkać przy obwodnicy, hałasie...

 

W podobnej sytuacji może znaleźć się wielu mieszkańców Nowego Gizewa. Na spotkaniu powołano komitet protestacyjny, który zajmie się prawną blokadą budowy obwodnicy na terenie Nowego Gizewa. Znalazł się w nim między innymi znany prawnik Andrzej Jemielita. To on ma pomóc mieszkańcom przygotować odpowiednie pisma, które powędrują między innymi do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.


Reklama

 

Mieszkańców Nowego Gizewa w niedzielę wspierały też sołtys wsi Agnieszka Kordowska (to ona zwołała to nieformalne spotkanie) oraz gminna radna Hanna Rydzewska. Obie panie już zapowiedziały walkę o korzystne rozwiązania dla ich sołectwa.

 

- Sprawa jest bardzo poważna i nie ma na co czekać, trzeba działać - mówi Agnieszka Kordowska, sołtys Nowego Gizewa. - Im szybciej się za to weźmiemy, tym będziemy mieli większe szanse na zablokowanie tych fatalnych dla naszych mieszkańców rozwiązań. Uderzymy wszędzie, gdzie tylko się da – zapowiada sołtys. - Bardzo cieszę się z postawy mieszkańców naszego sołectwa, którzy tak licznie wzięli udział w tym spotkaniu. Z takim głosem urzędnicy, projektanci, czy przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będą musieli się liczyć.

 

Za mieszkańcami Nowego Gizewa murem stoi wójt gminy Szczytno Sławomir Wojciechowski. - W mojej ocenie dwa z trzech przedstawionych na roboczym spotkaniu, wstępnych wariantów obwodnicy, są nie do przyjęcia. Absolutnie. Tylko jeden można by ewentualnie zaakceptowac, ale też po solidnych korektach – mówi. - Może więc trzeba szukać czwartego rozwiązania, które będzie całkowicie bezkolizyjne – dodaje. Takie stanowisko gminy trafi do przedstawicieli GDDKiA w Olsztynie jeszcze w tym tygodniu. - Zastanawia mnie też cześć obwodnicy w kierunku Biskupca – mówi wójt Wojciechowski. - W mojej ocenie jej budowa w ogóle nie jest uzasadniona. To wyrzucanie pieniędzy w błoto. Jeśli z tej części inwestor by zrezygnował, to być może znalazłby pieniądze na stworzenie lepszego wariantu pozostałej cześć obwodnicy Szczytna.

 

Co na to przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie?

 

- Na pierwszej radzie technicznej ws. obwodnicy Szczytna z udziałem przedstawicieli samorządów Miasta i Gminy Szczytno projektanci zaprezentowali wstępne efekty swoich prac – uspokaja Karol Głębocki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. - Pokazali propozycje wariantów, prognozy natężenia ruchu oraz uwarunkowania środowiskowe planowanej inwestycji. Celem tego spotkania było zapoznanie samorządów z dotychczasowym dorobkiem projektantów i przekazanie materiałów do analizy. Poprosiliśmy także samorządowców, aby skonfrontowali otrzymany materiał z własną wiedzą o terenie planowanej inwestycji i zweryfikowali go pod względem ewentualnych nieścisłości czy innych uwarunkowań nieuwzględnionych przez projektantów. Planujemy zweryfikowany i przeanalizowany przez samorządy materiał zaprezentować lokalnej społeczności na spotkaniach informacyjnych wiosną 2022 r.

Reklama

 

Jak dodaje rzecznik, to dopiero początek prac projektowych, dlatego głosy samorządowców i mieszkańców będą na pewno brane pod uwagę. - Bardzo ważna dla nas jest informacja zwrotna – przekonuje. - Projektanci na tym etapie szukają najbardziej bezkolizyjnych rozwiązań. Ich analizy uwzględniają też koszty budowy drogi do kosztów ewentualnych wyburzeń. Wszystko będzie brane pod uwagę. Teraz czas na analizę mają samorządy. Projektanci dalej wykonują swoje prace, ale niewykluczone, że opracowywany będzie kolejny wariant lub warianty obwodnicy Szczytna – dodaje. - To jest bardzo początkowy etap tych prac. Bardzo zależy nam na kreatywnym udziale samorządu gminy i miasta Szczytno w tych pracach.

 



Komentarze do artykułu

mieszkaniec

Tylko wariant 1 lub zbliżony do niego jest sensownym rozwiązaniem. Obwodnica to słowo, a tu chodzi o ciąg drogowy którego wybudowanie najlepiej będzie służyć dla dwóch rodzajów użytkowników: 1-dla tranzytu, 2- dla mieszkańców Szczytna (z terenów do obwodnicy przylegających). Najlepiej będzie służyć rozwiązanie zbliżone do wariantu 1. Dlaczego tak chętnie kupowano działki po której ma przebiegać wariant 1: bo były tanie, a były tanie bo już kilkadziesiąt lat temu wrysowano tam przebieg obwodnicy i chciano się tych działek pozbyć. Geodeci o wszystkim wiedzieli i działki dzielili a lud to kupował, pomijam winę burmistrzów od Bielinowicza do Górskiej i ich radnych, tylko Mańkowski ma czyste ręce w tej sprawie

Mieszkaniec Gizewa

Pani Moniko. Mieszkam tu od urodzenia i od zawsze mówiono o obwodnicy, która będzie przebiegać koło rozdzielni. Kiedyś mój znajomy planując zakup działki na Gizewie konsultował się w tej sprawie i mimo to, że słyszał o obwodnicy, zdecydował się na zakup. Problem z tą obwodnicą jest taki, że od dziesięcioleci się o niej mówiło, a nic nie robiono w tym temacie. Zaczęto to traktować jako mission impossible. Oczywiście, że są to teraz dramaty ludzkie i nie ma co obwiniać mieszkańców, że pobudowali swe domy. Moim zdaniem zawiniła przede wszystkim krótkowzroczność włodarzy i to, że wydawano pozwolenia na budowy.

Monia

W błędzie są ci którzy piszą,żeby kupujący działki na Nowym Gizewie byli przez kogokolwiek poinformowani o planach budowy obwodnicy.Nikt o tym wiedzący nie ryzykowałby świadomie utratą domu, działki i hałasem jaki będzie wokół!!!Nie po to ludzie wynoszą się poza miasto i buduja!!Gdyby wiedzieli o planach,to budowaliby się w innym miejscu.Poza miastem jest trochę miejsc do budowy, więc można wybierać.!! Skąd panie Pawle takie wiadomości ,że mieszkańcy mieli wiadomości o obwodnicy i czekali ,że może jej nie wybudują???

Elżbieta

Wystarczy spojrzeć na mapę i widać, gdzie zaczynają się tereny leśne, chronione ptaki, bobry.

Mieszkaniec Gizewa

No niestety święta prawda z tym Sokołem Panie Misza.

Jerry

Mam nadzieję, że obwodnica powstanie w najlepszym, pierwszym wariancie.

Misza

A na zdjeciu w tle budynek gdzie swego czasu miescila sie stołówka Sokół. Bardzo dobre i tanie jedzenie tam serwowano. Oczywiscie mieszkancom Gizewa to przeszkadzalo... Były protesty, donosy... Az w końcu wlasciciel zamknął interes i sie wyniósł z tego powiatu. Na tym Gizewie to jakies święte krowy mieszkają. Wszystko przeszkadza... A nam w mieście przeszkadzaja te ich śmierdzące samochody i tlumy w marketach. Jak market mial byc budowany w Rudce to tez protesty... Żenada jakaś! Chcieliscie na wieś to tam zostańcie, pracujcie i róbcie zakupy. Miasto ma was dość!!!

Jacek

Latem przejazd tych 3,5 km z Orlenu do komendy to przynajmniej pół godziny, jeśli musimy jechać tam i z powrotem to co najmniej godzina. Badanie ruchu wykazało, że natężenie powoduje przede wszystkim ruch lokalny a nie tranzyt, czyli właśnie obwodnica przede wszystkim powinna służyć mieszkańcom miasta i w związku z tym powinna być jak najbliżej miasta. To, że paru osobom się to nie podoba bo droga będzie przebiegała w pobliżu ich domów nie może być argumentem do zaniechania inwestycji, czy też drastycznego wzrostu kosztów oddalenia drogi, którą nikt nie będzie jeździł bo będzie za daleko. Jakoś nikt z protestujących nie zauważa, że w Szczytnie też mieszkają ludzie, którzy mają dość permanentnie zakorkowanego miasta i jest ich trochę więcej niż Was.

mieszkaniec

Wszyscy, którzy twierdzą, że mieszkańcy Nowego Gizewa wiedzieli o obwodnicy niech sprawdzą choćby Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Nie znajdą tam żadnej wzmianki o obwodnicy. Skoro obwodnica ma odciążyć ruch wewnętrzny, to może lepiej zmodernizować wrażliwe miejsca takie jak np. skrzyżowanie ulic Chrobrego i Warszawskiej. Bzdurą jest, że osoba z jadąca Pasymskiej na Piłsudskiego wybierze obwodnicę nawet jak będzie przebiegać blisko centrum. Poza tym o jakim centrum mówimy. Skoro odległość od Orlenu na Pasymskiej do Komendy na Piłsudskiego to ok 3,5 km. Szczytno to nie metropolia i liczeni, że obwodnica rozładuje ruch wewnętrzny to mrzonki.

ramzes

Każdy chce korzystać z udogodnień, jednak nie zgadza się na żadne ograniczenia z tym związane. Chcemy korzystać z energii elektrycznej, ale broń Boże, żeby słup stał na naszej działce (u sąsiada może). Fajnie jeździć dobrymi drogami bez korków, ale dlaczego obwodnica ma przebiegać koło naszych domów a nie np. w sąsiedniej wsi. Krzyczymy na temat ekologii ale nikt nie chce wiatraków w swoim, nawet dalekim sąsiedztwie. Niestety, tak się nie da. O obwodnicy mówiło się od lat, a mimo tego ludzie kupowali działki i budowali domy na Nowym Gizewie. Do kogo teraz macie pretensje?

Szczytniak

Miejcie pretensje do siebie i wójta, co sprzedawał działki i wydawał warunki zabudowy, kiedy było wiadomo, że będzie obwodnica.

Tako

Każda wieksza inwestycja w kraju jest blokowana, bo zawsze znajdzie się ktoś komu coś się nie podoba, dlatego nie ma min.polskiego atomu i słono płacimy za energię, za wszystko wgl płacimy słono, bo jesteśmy głupi

Alish

To że urzędnicy mieszkańców mają w dupie to norma zresztą nie tylko w Szczytnie

karol

Obwodnica nie jest po to aby jechać z Pasymskiej na Piłsudskiego. Obwodnica ma spowodować aby ruch tranzytowy omijał Szczytno. Obwodnice buduje się z wyprzedzeniem obciążenia ruchem na conajmniej 25 lat. I taką perspektywę czasową należy przyjąć przy projektowaniu. Czyli możliwie daleko od centrum miasta i najlepiej jak najbliżej lotniska.

Absolutnie jak najbliżej miasta - tylko taka lokalizacja ma sens. Nikt nie będzie jeździł obwodnicą jeżeli będzie musiał przejechać 20 km z pasymskiej na Piłsudskiego.

Ksionże

https://www.gov.pl/web/gddkia/generalny-pomiar-ruchu-20202021 W okolicy Szczytna ruch nie jest jakoś wyjątkowo duży. Z pomiarów wynika że w Szczytnie jest kumulacja ruchu z dk i ruchu lokalnego. Ten lokalny nawet przeważa. Wniosek taki że obwodnica powinna być jak najbliżej miasta i usprawniłaby ruch loklany. Tranzyt to głównie dk 57 i 53 tu dobowo najwięcej jest pojazdów ciężarowych (najwiecej od strony Biskupca). Mieszkańcy miasta chcą obwodnicy. Nowe Gizewo nie chce. Trzeba kompromisu. Jak dokończą dk16 do Ełku to nawet na obwodnicy Szczytna ruch będzie znikomy.

Jacek Przypadek

Obwodnica powinna lecieć jak naj dalej od Szczytna. Im dalej od tej dziury tym lepiej :P

Pawel 2

Zgadza się łudzili się wszyscy, no i teraz jest wielki problem.

Pawel

na dk53, dk58, dk57 nie ma tak dużego natężenia ruchu aby budować obwodnicę kilometry od Szczytna ponieważ nie będzie miało to sensu. Obwodnica dla takiego miasta jak Szczytno ma także służyć kierowcom Szczytna stąd jej bliskość obszarów zabudowanych... A gro osób z Nowego Gizewa budując się tam miało wiedzę, że przez ich działki jest plan budowy obwodnicy a teraz lament ... Mieli nadzieję, że przez 20 lat nie wybudowali to i teraz nie wybudują a tu zonk.

Napisz

Galeria zdjęć

Reklama

Reklama

Reklama


Komentarze

Reklama