Rozmowa dwóch koleżanek: - Chciałabym drugi raz pojechać do Paryża. - O! A już raz byłaś? - Nie już raz chciałam... Ten dowcip idealnie komponuje się z kolejnymi zapowiedziami budowy obwodnicy Szczytna. Nasze miasto znalazło się w programie budowy 100 obwodnic. Minister infrastruktury chce je wszystkie zbudować za aż 28 mld złotych. Wybudowanie obwodnicy Szczytna nie udało się premierowi Donaldowi Tuskowi, czy temu zadaniu podoła premier Mateusz Morawiecki?
Po kolejnych dziesięciu latach w Szczytnie odżywają nadzieje na budowę obwodnicy. Pierwszy raz sprawą na poważnie zajęto się w 2010 roku. Wówczas to odbyły się nawet społeczne konsultacje w sprawie budowy południowej obwodnicy Szczytna. Firma JK Projekt z Poznania i przedstawiciele GDDKiA zaprezentowali radnym i mieszkańcom aż cztery warianty.
Południowa obwodnica Szczytna miała mieć od 11 do 13 kilometrów. Jej początek planowany był w Korpelach, mniej więcej na wysokości drogi do Jedwabna, zaś koniec na wylocie drogi nr 53 ze Szczytna w kierunku Ostrołęki. Wówczas padły nawet deklaracje, że w 2012 roku inwestor, czyli GDDKiA, ogłosi przetarg na wykonanie koncepcji programowej i projektu budowlanego. I uwaga, rozpoczęcie robót planowano w 2015 roku, a ich zakończenie w 2018. Mamy początek 2020 roku i... po obwodnicy ani śladu.
Rodzi się jednak nowa nadzieja, bo Szczytno znalazło się na liście ministerstwa infrastruktury. Jego szef Andrzej Adamczyk wraz z podsekretarzem stanu Rafałem Weberem przedstawili program budowy stu obwodnic na lata 2020 – 2030. W ramach programu mają powstać obwodnice w ciągu dróg krajowych o łącznej długości 820 km. Ich realizacja ma kosztować 28 mld zł.
Jak poinformował w sobotę minister Andrzej Adamczyk, zawarte w programie zadania to te, które nie są ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 – zadania nie będą się dublowały.
Drogi budowane w ramach programu mają być dostosowane do nośności 11,5 kN/oś. Będą spełniać najwyższe parametry techniczne, zostaną wyposażone w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym m.in. oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Podczas wystąpienia minister Adamczyk powiedział, że powodzenie terminowej realizacji programu będzie zależało od dobrej współpracy GDDKiA z samorządami, ale także od braku odwołań w stosunku do decyzji środowiskowych i odwołań na każdym innym etapie. – Jeśli będzie ich mało lub nie będzie w ogóle, wtedy ten proces będzie się toczył wartko – mówił szef resortu infrastruktury.
Paweł Krassowski,
radny Rady Miejskiej w Szczytnie
Pomimo usilnych starań władz województwa o wykluczenie komunikacyjne Szczytna, w Warszawie myślą trochę inaczej i mamy kolejny raz szansę na budowę obwodnicy. Tym razem jest to obietnica rządu zjednoczonej prawicy i mam nadzieję, że zostanie spełniona. Po poprzednich rządzących pozostały nam jedynie plany i obietnice.
Od upublicznienia tej informacji wszyscy lokalni samorządowcy i parlamentarzyści opozycyjni dzisiejszego rządu chwalą się, ile wkładu włożyli w starania o budowę obwodnicy Szczytna. Tylko dlaczego zapomnieli przypilnować swoich kolegów, aby najważniejszą strategicznie drogę nr 53 Olsztyn-Szczytno wpisać do strategii wojewódzkiej? Hipokryzja w polityce nie zna granic.
Henryk Żuchowski,
radny sejmiku wojewódzkiego
Sprawa obwodnicy Szczytna była zaklepana już za czasów wiceministra Jerzego Szmita. Przyznam, że rozbawiła mnie informacja, którą podał pan burmistrz Krzysztof Mańkowski, który twierdzi, że walczył o obwodnicę w ministerstwie rozwoju. Walczył nie w tym ministerstwie, w którym trzeba, bo za takie inwestycje odpowiada ministerstwo infrastruktury. To, co dziś się dzieje, nie jest sukcesem pana Mańkowskiego, bo nie jest to temat, który ruszył w tej kadencji, realizowany był on wiele wcześniej.
Nieco lepszą drogę wybrał starosta Jarosław Matłach, bo on poprosił o pomoc w tej sprawie posła Małeckiego, ten z kolei zwrócił się do mnie o poparcie tej inicjatywy. Oczywiście, że ją poparłem. Jestem przecież mieszkańcem Szczytna i wiem, jak jest to potrzebna inwestycja. Obwodnica miasta mieszkańcom Szczytna się po prostu należy.
Budowa obwodnicy to też szansa na wybudowanie drogi Via Masuria. Będę naciskał marszałka, aby w strategii województwa znalazł się korytarz transportowy Via Masuria łączący S-7 z trasą DK 61, który ożywi nasz rejon gospodarczo.
Krzysztof Mańkowski,
burmistrz Szczytna
Zdaję sobie sprawę, że sukces ma wielu ojców. Dla mnie, jako burmistrza Szczytna i mieszkańca tego miasta, ten sukces budowy obwodnicy może przypisywać sobie każdy, kto ma na to ochotę. Ja cieszę się z tego, że sprawa obwodnicy w końcu ruszyła. I liczę, że zgodnie z zapowiedzią, ona powstanie.
wiesław madrzejowski
Bardzo bym chciał aby ta obwodnica powstała. Dokładnie mi zwisa kto do tego łapę przyłoży i z radością uścisnę każdą jeżeli pomoże. Dokładnie zapoznałem się z projektem (jest na stronie ministerstwa) i są tam same ogólniki. Jeżeli projektowanie ma się zacząć w 2024 r. to niestety ale niecnie przypuszczam, że jest to kolejna pisowska kiełbasa wyborcza. Będę wdzięczny jeżeli ktoś mnie wyprowadzi z błędu i wskaże jakiekolwiek konkrety oficjalnie opublikowane w tej sprawie.
Do Janek
Jaka obwodnica ? To dopiero plan planów, a może tylko kiełbasa wyborcza. Gdyby nawet miała być to proces wieloletni. A planów to jeszcze w ministerstwie nie znają, no chyba że Jarek wie (on wie wszystko) ale nie powie.
Janek
A może tak zamiast przechwałek jakiś mądry człowiek pokaże nam gdzie wreszcie ma iść ta obwodnica? To jakaś chyba szczególna tajemnica do której zostaniemy dopuszczeni jak już zaczną się prace. Te tzw. \"konsultacje\" :) które odbyły się w roku 2010 to była wielka farsa - \"tańczył\" przed nami jakiś młody człowiek -\"projektant\" - który tu nigdy nie był. Właściwie śmieszne, jednak nie dla wszystkich.
Ja
Panie Żuchowski, jest pan żenujący.
Obywatel
Panie Żuchowski, nie ma co kłócić się czyja to zasługa z przedwyborczą obwodnicą, bez wątpienia Panu zawdzięczamy wieżę ciśnień - tu nikt nie ma wątpliwości.
dr
Teraz już wiem. Obwodnicę będziemy mieli /ewentualnie? jedynie dzięki oczywiście poparciu Pana Radnego Żuchowskiego.
Mieszkaniec
Ucieszą się Ci, którym obwodnica przez podwórko przejedzie i Ci którym domy rozbiorą , a w mieście nic się nie zmieni bo większość to i tak NSZ w korkach stoi.