Ulice Szczytna powoli nadają się do kręcenia kolejnej serii filmu „Oszukać przeznaczenie”. To, co się wydarzyło w poniedziałek na ulicy Konopnickiej jest kolejnym ostrzeżeniem, że jeśli nie pozbędziemy się ciężarówek i tirów z ulic miasta, w końcu dojdzie do tragedii. Na jakim etapie jest budowa obwodnicy dla Szczytna i czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie może wyznaczyć inny szlak tirom i ciężarówkom niż centrum miasta? Pytamy o to Karola Głębockiego, rzecznika prasowego GDDKiA w Olsztynie.
W poniedziałek, 12 kwietnia, po godzinie 7 przyczepa ciężarówki volvo, przewożąca kilkutonowy ładunek przewróciła się wprost na chodnik przy Zespole Szkół nr 1 w Szczytnie.
- Gdyby ktokolwiek znajdował się w tym momencie na chodniku nie miałby szans na przeżycie – mówi „Tygodnikowi Szczytno” świadek tego zdarzenia. - Przyczepa przygniotłaby go, a ziemia z ładunku zasypała. Gdyby nie pandemia i to, że nie ma teraz w szkole uczniów, skończyłoby się to wielkim dramatem. Gdzie jest obwodnica? Co władze miasta robią, aby wyprowadzić z centrum ruch ciężarówek? Czy musimy czekać aż ktoś zginie i dopiero wówczas podjęte zostaną jakieś działania – nie kryje nerwów nasz rozmówca.
Tym razem obyło się bez ofiar
Na miejscu zdarzenia pojawili się policjanci oraz służby porządkowe. Stawiając przyczepę na koła i zbierając z chodnika wysypaną ziemię modlili się, aby nikogo pod nią nie było.
- Ze wstępnych ustaleń funkcjonariuszy, którzy pracowali na miejscu wynika, że 28-letni kierowca pojazdu ciężarowego marki Volvo jechał od ulicy Kętrzyńskiego w kierunku ulicy Konopnickiej – mówi sierżant Izabela Cyganiuk ze szczycieńskiej policji. - W trakcie skręcania w lewo w przyczepie pękł tylny resor osi. Na skutek usterki doszło do bocznego wywrócenia się przyczepy. Przewożony ładunek wysypał się na chodnik, uszkadzając ogrodzenie pobliskiej szkoły. Na szczęście nikt w tym czasie nie poruszał się tą trasą, a do czasu uprzątnięcia skutków tego zdarzenia, droga była zablokowana.
Obwodnica ratunkowa?
- Tego typu sytuacje pokazują, jak bardzo potrzebna jest obwodnica Szczytna – mówi Zbigniew Orzoł, miejski radny. - Ale to odległy temat, może warto więc zastanowić się nad jakimś doraźnym rozwiązaniem i wytyczeniem ruchu dla samochodów ciężarowych obrzeżami Szczytna. Na pewno będę interweniował w tej sprawie u pan burmistrza na najbliższej komisji bądź sesji.
Aktywność GDDKiA
Na jakim etapie jest budowa obwodnicy dla Szczytna i czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie może wyznaczyć inny szlak tirom i ciężarówkom niż centrum miasta? Pytamy o to Karola Głębockiego, rzecznika prasowego GDDKiA w Olsztynie. Oto odpowiedź Karola Głębockiego, rzecznika prasowego GDDKiA w Olsztynie:
- Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości i ryzyka, jakie niesie ruch tranzytowy przebiegający przez centrum miasta. Dlatego też zgłosiliśmy budowę obwodnicy Szczytna do rządowego Programu budowy 100 obwodnic i przystąpiliśmy do prac nad dokumentacją. Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczytna będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego i dalekobieżnego z miasta poprzez zmianę przebiegu wszystkich dróg krajowych, przebiegających obecnie przez centrum. Do czasu powstania obwodnicy jednak ruch ten musi odbywać się tak, jak do tej pory. Nie mamy możliwości poprowadzenia ruchu tranzytowego inaczej niż drogami krajowymi, a te biegną obecnie przez miasto. W postępowaniu na dokumentację projektową obwodnicy Szczytna sprawdziliśmy już wszystkie oferty. W trakcie oceny wykluczyliśmy niektórych wykonawców za nieprawdziwe informacje w zakresie doświadczenia osób wyznaczonych na projektantów lub ekspertów. Jeden z wykonawców złożył odwołanie od tej decyzji. Czekamy obecnie na wyznaczenie przez Krajową Izbę Odwoławczą terminu rozprawy. Po rozpatrzeniu odwołania będziemy mogli podpisać umowę, co planujemy zrobić jeszcze w obecnym kwartale 2021 roku. Dokumentacja ma zostać wykonana w terminie 37 miesięcy, natomiast prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.
A.
Ja bym raczej zapytała o kompetencje kierującego ciężarówką. Ale co tam kobieta może wiedzieć...